صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : فخرالدین حجازی

تاریخ سند: 18 اسفند 1349


موضوع : فخرالدین حجازی


متن سند:

از : 20ه 3 به : 316 شماره : 14176 /20ه 3 نامبرده بالا در ساعت 00:11 روز 18 /12 /49 در مجلس عزاداری متشکله در سرای بوعلی واقع در بازار تهران به منبر رفت و ضمن قرائت آیه ای از قرآن مجید اظهار داشت خداوند و قرآن می گوید فقط برای خدا قیام کنید اگر تاریخ بشر را بخوانید سراسر قیام است منتهی این قیام ها برای مقاصد مختلف صورت گرفته است بعضی قیام ها برای جاه طلبی است مثل قیام اسکندر مقدونی که برای جهان گشایی و امپریالیستی از جنوب اروپا برخواست و سراسر خاورمیانه را در هم نوردید و پرسپولیس ایران را آتش زد و تا هندوستان مردم را کشت و ویرانی به بار آورد.
قیام دیگری هست که جنبه اقتصادی دارد و مردم برای بهتر زندگی کردن قیام می کنند مثل انقلاب اکتبر روسیه که زارعین و کارگران بر علیه فشار حکومت استبداد تزار ناچارا قیام کردند و به قول خودشان حکومت پرولتاریا به وجود آوردند.
نوع دیگر قیام جنبه سیاسی دارد مثل انقلاب کبیر فرانسه که مردم فرانسه زندان باستیل را شکستند و آزادی خواهان آن را از زندان رها کردند و یا قیام اجتماعی مثل قیام دهقانان انگلستان که احزاب را به وجود آوردند بعضی مواقع قیام به خاطر شهوت است مثلاً یک قلدری می شوند که دختر زیبایی در فلان مملکت و یا فلان دربار وجود دارد و آن شخص به خاطر رسیدن به وصال آن دختر یککشوری را به خاک و خون می کشد و نمونه این جنگ ها جنگ حیره که مسبب آن خسروپرویز بود و با وجودی که این شخص شهوت ران که نامه پیغمبر را هم پاره کرد زنان متعددی داشت وقتی که شنید در حیره شخصی به نام نعمان ابن منذر دختر خوشگلی دارد برای او پیغام فرستاد که دخترش را بفرستد ولی نعمان که یک مرد عرب غیرتمند و متعصب بود قبول نکرد لذا او را احضار کرد و در زیر پای فیلها کشت و جسدش را جلوی شیرها انداخت و همین عمل سبب شد که مردم حیره انتقام بگیرند و بالاخره ارتش اسلام ایران را فتح کرد.
ناطق افزود قرآن می گوید آن قیامی مورد تصویب ماست که مارک خدا رویش باشد اگر قیامها به نام خدا و برای گسترش آئین خدا انجام شود هم منافع سیاسی دارد هم منافع اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی پس باید خیزش، انگیزش و نهضت و جنبش به خاطر اله باشد قرآن می گوید قیام انسان باید طبیعی باشد.
خداوند انسانی را که ساخته است این انسان دارای چهار قسمت مهم است مانند عقل، قلب، شکم و شهوت یعنی اول باید مغز بر زندگی شخص حکومت کند تا تمام کارهایش تحت اراده فکر باشد اما در جامعه مسلم عقل نیست من 25 سال پیش که به تهران آمدم وضع بازار همین طور بود که حالا هست یعنی بازار تکان نخورده برای اینکه عقل اقتصادی نداشته چرا نباید در بازار کنسرسیومی تشکیل بدهند که پشم های موجود در ایران را در خود ایران تبدیل به پارچه کنند تا ما ناچار نشویم یک کیلو پشم را به مبلغ 20 تومان به انگلیس بفروشیم و همان پشم را به صورت فاستونی بشود و برگردد و ما آن را400 تومان بخریم چرا این کارها را نمی کنیم برای اینکه ما مرد م لقمه لقمه و قیچی و قیچی هستیم و در هیچ یک از تشکیلات اجتماعی و فرهنگی ما فکر و تعقل بکار برد نمی شود عزاداری ما هم به شکل سابق باقی مانده و حال آن که باید قدرت پیدا کنیم و یک صد سخنگو داشته باشیم تا آنها بروند در اروپا و آمریکا و در ظهر عاشورا یک ساعت تلویزیون ها را اجاره بکنند و حقیقت انقلاب حسینی را برای آنها تشریح بکنند و یا اجتماعات خانه کعبه را نمایش بدهند پس قیام یعنی یک ملت و یا یک فرد برخیزد و در حالی که فکر و تعقل بر زندگی مادی و معنوی او حکومت کند.
دوم قلب یعنی عاطفه و عشق به بشریت و انسانیت ولی دنیای امروزی عاطفه را از دست داد و آن گاه موضوع بمباران شهرهای ناکازاکی و هیروشیمای ژاپن را مثال آورد و گفت ولی اسلام دین عاطفه است.
سوم شکم من در جایی خواندم که پس مانده غذای آمرییکاییها می تواند 625 میلیون نفر را سیر کند پس دنیا شد دنیای شکم.
چهارم شهوت اسلام می گوید غریزه جنسی باید در کانال خانواده ارضاء بشود نه توی خیابانها نه توی سینماها.
نه توی اتومبیل ها و پشت تپه ها.
در یکی از تأترهای نیویورک نمایش نامه ای ترتیب دادند به نام(اوکلکته) که در آن 35 نفر مرد و زن حرکات جنسی را لخت با صدای موزیک انجام می دادند و یا در سوئد کارناوالی راه انداخته و این کارناوال شامل یک قفس بود که در داخل آن یک زن و مرد لخت توی خیابانها در حال عمل جنسی نشان داده می شدند حالا کم کم در ایران هم این بالانس ها شروع شده و شهوتشان بر عقلشان می چربد ناطق در پایان ذکر مصیبت نمود و در ساعت 00:12 به گفتار خود پایان داد تعداد جمعیت حدود نفر سه هزار می شد.
نظریه شنبه : شنبه نظری ندارد.
توضیح یکشنبه : با توجه به نحوه کسب خبر صحت گزارش مورد تأیید است.
آمال نظریه چهارشنبه : چهارشنبه نظری ندارد.

توضیحات سند:

از : 20 ه 3 به : 316 تاریخ : 19 /12 /49 شماره: 14234 /20ه 3 موضوع : سخنرانی فخرالدین حجازی در سرای بوعلی نامبرده بالا در ساعت00:11روز 19 /12 /49 در مجلس عزاداری متشکله در سرای بوعلی واقع در بازار کفاش ها به منبر رفت و ضمن صحبت گفت قیام در اسلام فقط باید به خاطر خدا باشد سرزمین عراق روزی دارای تمدن و قدرت بود و فنیقی ها و کنستانتین در آنجا حکومت می کردند ولی استعمارگران و جاه طلبان و شهوت پرستان کشورهای اسلامی را قسمت قسمت کرده و بلعیدند.
استعمار فرانسه کشورهای الجزایر.
تونس و مراکش را تحت اختیار گرفت استعمار انگلستان هم کشورهای عراق اردن و مصر را زیر سلطه خود قرار داد.
ناطق افزود در حال حاضر کار مسلمانان براثر تفرقه و پراکندگی به جایی رسیده است که 800 میلیون نفر مسلمان نمی توانند در مقابل 2 میلیون نفر یهودی بایستند و در اثر فساد و زشتی اتحاد مسلمانان از بین رفته است.
اگر جامعه امروزی ما به همین منوال پیش برود سقوط خواهیم کرد و بدبختی دامن گیر ما خواهد شد پروردگارا مرجعیت و روحانیت ما را مؤید بدار و جوانان مسلمان را در نبرد با کفار پیروز بگردان.
سخنرانی حجازی در ساعت 15:12 پایان یافت و مجلس ختم شد تعداد شرکت کنندگان 3000 نفر بودند نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد نظریه یکشنبه:یکشنبه نظری ندارد.

منبع:

کتاب فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 253


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.