تاریخ سند: 25 اردیبهشت 1357
درباره: شیخ عبدالوهاب قاسمى فرزند عزیزاله
متن سند:
شماره: 954 /2 ﻫ 1 تاریخ: 25 /2 /2537[]
از: سازمان اطلاعات و امنیت مازندران
به: مدیریت کل اداره سوم 312
درباره: شیخ عبدالوهاب قاسمى فرزند عزیزاله
پیرو شماره 867 /2 ﻫ 1 ـ 19 /2 /37
0225
بدینوسیله دو برگ فتوکپى متن سخنرانى نامبرده بالا در تاریخ 19 /2 /37 در مسجد جامع سارى به پیوست تقدیم مىگردد ضمنا به استحضار مىرساند که در مذاکره با جناب آقاى استاندار درباره وضع کلى منطقه، ایشان صلاح ندانستند که شیخ قاسمى بازداشت و تبعید شود زیرا عقیده داشته یادشده از نظر مردم در حال حاضر اهمیت و ابهت خاصى پیدا خواهد کرد و ممکن است عدهاى به طرفدارى از وى سوءاستفاده نمایند شیخ عبدالوهاب قاسمى در اثر انتقاد بعضى از افراد به سخنرانى او و این که در منطقه چنین استنباط شده اینگونه رفتارها به دست دولت و خصوصا آنان همینطور پنهانى از طریق ساواک اداره مىشود، اخیرا در گفتار خود تعدیل نموده و مطالب خلافى نگفته است.
لذا پیشنهاد مىگردد در صورت تصویب مقرر فرمایند چنانچه مشارالیه یک بار دیگر هم مبادرت به ایراد سخنرانى تحریککننده نمود یا عمل خلافى انجام داد فورا بازداشت و به کمیته مشترک ضد خرابکارى در تهران تحویل گردد.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مازندران ـ رخشا
متن سخنرانى [شیخ عبدالوهاب قاسمى]
تمام دوران زندگى انبیاء مبارزه بوده. مبارزه با بیگانگان از مذهب با ستمگران است مبارزه با حیف و میلکنندگان، مبارزه با حکام و حکام سرکش و یاغیان، مبارزه با احزاب شیاطین و دستجات اهریمنان که خواستهاند همواره بى بند و قید و شرط در زندگى بسر برند و در حد امکان ملت و امت ناآگاه را در خوابهاى دراز خرگوشى نگه دارند.
مجاهدات پىگیر و مبارزات کنونى امام و روحانیون عالیقدر شیعه آزاد و متکى به حق بزرگترین
شاهد براى عرایض است من خیلى خوشحالم از این تظاهرات و تحرکها، جنبشها، حرارتها، اعتراضها، تنفرها، اعلامیهها و نشریهها و زنگ خطر را به صدا در آوردن از این جهت که شاید تاکنون ملت اسلامى یک ملت مسلمان مرده خوابیدهاى بوده است.
اینگونه تظاهرات عالى اندیشیده شاهد گویاى بیدارى و تحرک و بینش است. ملتى که سراغ درمان مىرود معلوم است درد را تمیز داده و درد را لمس کرده و هر انسان عاقلى درد را لمس کرده بىشک به سراغ درمان مىرود و این مایه خوشحالى و غرور ما است.
آنها که پیمان دارند باهم پیروزند و در پیشرفت هدف، غمى از ناملایمات ندارند مرادنه میتازند و به پیش مىروند و به هدف مىرسند.
آنها که ایمان آوردهاند براى رسیدن به هدف و ساختن جامعه دینى و تشکیل حکومت مذهبى و حمایت از مستمندان داغ آوارگى از وطن را تحمل مىنمایند از خانمان دور شدن و از تمام لذایذ زندگى و خانه و عشیره صرفنظر کردن لازم است براى پیشبرد هدف. این مؤمن بایستى هجرت را انتخاب کند زیرا خداوند هجرت مىخواهد... (ضمن اشاره به هجرت پیغمبر) اما بدان خدا تو را بر مىگرداند این هجرت عامل پیروزى تو نسبت به مشرکین و بتپرستان است. سپس قیامى خونین به راه مىاندازد ملت مسلمان باید در راه خدا تمام موجودى زندگى را بدهد و پیکر و بدنش را به دست گلولههاى آتشبار دشمن و شمشیر و خنجر قصىالقلبها و ستمگران دشمن قرار دهد و از فرزندان و زن براى همیشه چشم بپوشد آغشته در خون و در گرداب خون غلتان فرزندان یتیم، زن بیوه، مادر داغدار، اینها ایمان دارند که زیر بار جهاد مىروند.
مجلس به پاس احترام و تجلیل و تکریم از بزرگداشت چهلمین روز کشتار خونین بیرحمانه مردم جهرم و یزد و اهواز و پیروى و تبعیت از اوامر مراجع به منظور خواستن تعویض این دولت و محکوم بودن این وضع و این دستگاه حاکمه که به فتواى مراجع بزرگ محکوم است. این وضع حاکم نیست و باید هم محکوم باشد چرا که هرگز ترتیب اثرى نسبت به خواستههاى علما، خواسته ملت،
دانشجویان، دانشگاهیان، استادان، کشاورزان، دهقانان، اصناف بازاریان آخر چند روز تهران بزرگ بازار براى چه مىبندد دولت نباید به خود اجازه بدهد که از ملت بپرسد تعطیل بازار تهران یعنى چه او به جاى جواب و عذرخواهى با مأموران سنگدل برآن و هر زمان ملت را هدف گلوله و مسلسل هوایى و زمینى قرار مىدهد و بعد هم چون دستگاه در اختیار او است قضایا را وارونه جلوه مىدهد و مىگوید اخلالگر، ارتجاعیون افراد عقب افتاده، افرادى که ترقى نمىخواهند آنها که با رشد مملکت مخالف هستند.
آیا مىدانید براى زندانیان بىگناه در این چند ماه اخیر چه وضع رقتبارى بوجود آوردهاند. چرا زندانى بىگناه در گوشه زندان به چه جرم باید تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار بگیرند اگر ملتى به این خفقان کشتار و قتل و خونریزى و یغماگرى اعتراض و ابراز تنفر گفته مجازاتش کشتن است و حالا تازه به عنوان یک عده انتقامگیر گروه انتقامى که حزب و ملت درست کردهاند باید مأمورین پلیس انتقام بگیرند از ملت بىگناه و ملت بیچاره، چهلم تبریز را در اوایل فروردین، همه ملت همه مردم مسلمان شهرستانهاى.... مراسم را برگزار نمودند. حضرت آیتالله خمینى دامت (صلوات) انزجار و نفرت خود را ابراز و تشکر خود را از مردم حقجو اعلام کرده است: آیات قم اعلام کرده است.
مجددا شدیدتر از پیش اعلام انزجار و تنفر کردند و خواهان این واقعیت شدند که در مملکت اسلامى شیعه هر چه اساسى این همه خونریزى و سفاکى جوابگو باشد دولت حالا جواب نمىدهد ما نمىخواهیم این وضع را مردم را شما تحریک کردید.
مردم را شما علم کردید، شما زدید شما کشتید شما خراب کردید شما دست شکستید راضى نیستیم با این وضع، شما پا شکستید شما سینه دریدید شما تیراندازى کردید نخستین یک عده مأمورین را در ساعت 5 /9 شب در مدرسه آیتالله بروجردى و کشتن طلبه بیگناه و طلبهاى که عکسش نشان مىدهد با باتن زده شده و خونش با ماست کاسه غذایش آمیخته مىشود و طلبهاى که نان و ماست مىخورد آخه به چه جرمى بىخبر به داخل مدرسه ریختند و چه را آن نحوه کشتند چرا چرا کشتند. آقایان این مجلس به عنوان تذکر مصیبتهاى جانگداز و جانفرسا و جگرخراش واردده بر امت محروم ملت مظلوم بىگناه و بىاسلحه از طرف هیئت حاکمه و مأمورین پلیس مسلح به انواع سلاح گرم و سرد از طرف حوزه علمیه سارى به عنوان تسلیت به داغدیدگان و بازماندگان به عنوان تسلیت به مادران و پدران و زن بىشوهر و فرزندان به پدر و خواهران بى برادر و همه مسلمانان ماتم کشیده و سوگوار و همچنین به عنوان ابراز انزجار و تنفر از این وضع اختناق و خفقان و همدردى با همه ملت رشید و آزاد مسلمان ایران و با متظاهرین تشکیل شده است.
ما که آن اجساد افتاده و آن بدنهاى تیرخورده و پیکرهاى شکسته و به خون غلتیده را ندیدهایم در غیاب براى آنها اشک مىباریم و ناراحتم و دولت باید توجه بکند و بداند که ملت ناراضى هرگز ممکن نیست از پاى بنشیند و به جاى خود قرار بگیرد این وضع ادامه خواهد داشت مگر به فکر درمان باشد به خیرخواهى و نصحیت و راهنمایى روحانیت افراد خیرخواه را بپذیرد و با رهبرى بزرگان دین براى حفظ استقلال مملکت و براى حفظ امنیت این کشور و براى بیشتر نرفتن سرمایههاى زیرزمینى جوانان مملکت به بىدینى و بیگانگى باید متوجه باشد و تحقیق پیدا کند و اگر نه بدون تردید خودش باید بداند که عنقریب دچار حوادثى بسیار بزرگ و ننگینتر خواهد شد.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 04 صفحه 404