تاریخ سند: 3 مرداد 1352
موضوع : فعالیتهائیکه پس از دستگیری ربانی شیرازی در منطقه شروع شد
متن سند:
به : 312
از : 21 شماره : 2420 /21
اقداماتیکه بدنبال دستگیری عبدالرحیم ربانی شیرازی در حوزه قم انجام
شده عبارتست از :
1ـ سید محمد موسوی نهاوندی که خیلی ناراحت بود قصد داشت طلاب را
تحریک کند چون فردی ساده و داخل سیاست نبود فقط بخاطر تعصبات مذهبی
به ربانی علاقه داشت و ضمنا از من حرف شنوی داشت بوی تفهیم کردم که
اینکار صحیح نیست مخصوصا از این جهت که شما نهاوندی هستید فقط
میتوانید به آیت الله نجفی تذکر بدهید اثرش بیشتر است حرف مرا قبول کرد و شب
چهار شنبه باتفاق بمنزل نجفی رفتیم و موضوع را مطرح کرد نجفی گفت اگر
ربانی تا بحال در قم باشد فردا کسی را برای ملاقات او میفرستم تا از احوالش
خبر بدهند.
2ـ تعدادی از طلاب نیز فعالیتهائی را شروع کرده اند که اسامی آنها بترتیب
اهمیت فعالیت بشرح زیر است :
سیدی به شهرت طاهری اهل شیراز 23 ساله که پدرش از علماء نجف است.
غلامعلی بهمن زیاری اهل اصفهان سید عباس سالاری یزدی.
شیخ عباس قانع
پور ساکن مدرسه فیضیه.
شیخی به شهرت فقیهی اصفهانی ساکن فیضیه حجره
10 برقعی قمی ساکن حجره 9 فیضیه.
محمد تقی محلاتی باتفاق چند
نفر دیگر روز جمعه در مدرسه فیضیه اجتماع کرده بودند و طاهری شیرازی فوق
الذکر نقل میکرد که شیخی بنام روحانی به سید صادق روحانی1 مراجعه کرده
بود و بوی گفته که وضع ربانی وخیم است سید صادق گفته شما جمع شوید روز
جمعه بیائید پیش من با هم برویم نزد شریعتمداری (علت اجتماع افراد این بود که
قصد رفتن بمنزل سید صادق را داشتند) در این وقت غلامعلی بهمن زیاری با من
در این زمینه مشورت کرد من گفتم صلاح نیست زیرا تعداد کم است و تا تعدادمان
بیش از پنجاه نفر نباشد ما را دستگیر میکنند و با طرح این موضوع از جانب من
نقشه بهم خورد و منصرف شدند ضمنا شیخ عباس محفوظی2 هم خیلی ناراحت
بود و مرتب سراغ محمد جعفر گیلانی را میگرفت ولی پیدا نکرد.
نظریه شنبه ـ با توجه به نفوذ ربانی در میان طلاب انقلابی مسلما فعالیتی برای
وی خواهد شد منتها چون فعلاً حوزه تعطیل است و کسی نیست خودداری شده
است مسلما در اول ماه رجب همه برای شهریه میآیند اقدام دسته جمعی از قبیل
رفتن به تهران منزل فلسفی و خوانساری و همچنین شریعتمداری در قم خواهد
شد چون برادر زن ربانی وضع ویرا در شهربانی وخیم گفته است در خاتمه
موسوی نهاوندی مردی ساده است و من ضمن طرح دوستی با وی به ربانی و این
عده نزدیک شده ام و از وجودش استفاده میکنم.
نظریه یکشنبه ـ مفاد گزارش صحیح و نظریه شنبه مورد تایید است عواملی که در
آینده برای ربانی فعالیت خواهند کرد همان افرادی هستند که در زمینه کتک زدن
سید مهدی نیز دست داشتند و فعلاً در منطقه نیستند و اول ماه برای اخذ شهریه
به منطقه وارد میگردند.
دستور دستگیری آنان نیز رسیده لذا در نظر است بمحض
ورود به منطقه قبل از انجام هر گونه فعالیتی نسبت به دستگیری آنان اقدام گردد.
شراره
نظریه سه شنبه ـ در مرخصی است.
نظریه 21 ـ نظری ندارد.
توضیحات سند:
1ـ آیت الله سید محمد صادق
روحانی در سال 1300 ه.
ش در
قم متولد شد.
وی پس از
گذراندن دروس مقدماتی و
ادبیات در سال 1315 به شهر
نجف مهاجرت کرد و در حوزه
علمیه این شهر تحصیلات خود
را پی گرفت.
او در سال 1327
به ایران بازگشت و به تدریس
فقه و اصول پرداخت.
وی در
طول دوران مبارزه همگام با
دیگر علمای ایران با
موضعگیریها و انتشار اعلامیه
از نهضت اسلامی ایران
پشتیبانی کرد.
ولی به دلیل
فردگرایی و تمایل به بهره مندی
از خواستهای شخصی از انقلاب
جدا شد.
1ـ آیت الله شیخ عباس محفوظی
فرزند عیسی در سال 1307 ش
در رودسر متولد شد.
وی پس از
طی تحصیلات جدید و دوره
مقدمات علوم اسلامی جهت نیل
به مراتب عالیه عازم شهر
مقدس قم شد.
متون فقه و اصول
را نزد مدرسین بزرگ حوزه
خوانده و در دروس آیات عظام
بروجردی، داماد و امام خمینی
(ره) شرکت نمود.
ساواک
وضعیت وی را در مورخ
19 /6 /52 چنین توصیف
می کند:
«نامبرده بالا یکی از روحانیون
ناراحت و اخلالگر طرفدار
خمینی در شهرستان قم بوده که
در فعالیتهای ضد امنیتی و
تحریک طلاب علوم دینی و
متعصبین مذهبی بشورش و بلوا
دخالت داشته که به همین جهت
وضعیت یاد شده در کمیسیون
امنیت اجتماعی مورخه
22 /5 /52 شهرستان قم مطرح
و نتیجتا به سه سال اقامت
اجباری در رفسنجان محکوم
گردیده است که در حال حاضر
متواری می باشد.
نامبرده از
سوی ساواک ممنوع المنبر
اعلام گردیده است.
آیت الله
محفوظی پس از پیروزی
انقلاب اسلامی به سمت
نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه
تهران و عضو شورای نمایندگان
رهبری در دانشگاهها منصوب
شد.
وی همچنین در دوره دوم
مجلس خبرگان رهبری از سوی
مردم گیلان برگزیده شد.
گنجینه دانشمندان، ج 5، ص
214، اسناد ساواک
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی به روایت اسناد ساواک صفحه 319