صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

(بازجوئى)

(بازجوئى)


متن سند:

(بازجوئى)
س ـ با احراز هویت، شما متعهد مى‌شوید به سؤالاتى که از شما مى‌شود پاسخ صحیح بدهید و در غیر این صورت پرونده شما با کلیه مدارک موجود براى رسیدگى به دادگاه ارجاع نشود.
ج ـ من هر چه بدانم مى‌گویم و اطمینان مى‌دهم که بدون هیچگونه دروغى کلیه حقایق را که از من سؤال مى‌کنید بگویم.
س ـ مدتى قبل اشعار خاقانى که در آن تصرفاتى به عمل آمده و این انشاء به صورت زننده‌اى در اصفهان پلى کپى و پخش شده است
س ـ اینک شما بگویید این انشاء به وسیله چه کسى تغییر پیدا کرده و در کجا پلى کپى شده و به وسیله چه کسانى پخش و یا به آدرس اشخاص به صندوق پست انداخته شده است؟
ج ـ تا آنجائى که اطلاع دارم و از شیخ حسن عطایى فهمیدم در جلسات آقاى خادمى شخصى به نام سید جزایرى که طبع شعر دارد و بالاى منبر هم مى‌رود این اشعار را احتمالاً سروده است ضمناً این شخص داراى طبع شعر مى‌باشد و اغلب در روى منبر از اشعار خود مى‌خواند این اشعار به وسیله دستگاه پلى کپى که در اختیار شیخ حسن عطایى قرار داشت تکثیر شده و در اختیار آقاى خادمى براى دستور تقسیم مى‌گذاشته ولى از عمل پخش آن اطلاعى ندارم فقط گاهى اوقات سید محمود موسوى1 که با آقاى خادمى مربوط است آنها را پخش مى‌کرد ناگفته نماند که کلیه اعلامیه‌ها را شخص خادمى به نمایندگان طبقات مختلف مى‌داد
س ـ گاهى اوقات اشعارى چاپ شده در بین مردم پخش شده و مى‌شود، بگوییداین اشعار در کجا چاپ مى‌شد؟ بیان کنید
ج ـ اعلامیه‌هاى چاپى اکثرا در قم چاپ مى‌شود و به وسیله مسافرین آشنا با آقاى خادمى به اصفهان آورده مى‌شود فقط مى‌دانم اعلامیه دعوت جشنى را که در مدرسه صدر بازار براى آزادى آقاى خمینى بر پا شده بود چاپخانه محمدى چاپ کرد و شعر آزادى آقاى خمینى را شخصى به نام نحوى طلبه در مدرسه صدر خواجو سروده است
س ـ نامه‌اى که با دست نوشته شده و متن آن انجمن بانوان مسلمان اصفهان مى‌باشد مربوط به کیست و گیرنده آن چه شخصى است هرگونه اطلاعى دارید بیان کنید و از انجمن بانوان مسلمان اطلاعى دارید شرح دهید
ج ـ انجمن بانوان مسلمان اصفهان در منزل مرحوم امین التجار واقع در کنار زاینده رود مى‌باشد رئیس این انجمن حاج خانم امین2 به نام بانوى ایرانى مجتهده مى‌باشد و این اعلامیه‌ها به طور کلى از طرف آقاى خادمى به نامهاى مختلف چاپ و پخش شده است
س ـ نامه‌اى که خطوط آن روى کاغذ قرمز مى‌باشد چه کسى نوشته است
بیان کنید
ج ـ نامه خط خودم مى‌باشد که براى لطف اللّه‌ حسینى نوشته‌ام که قرار بوده با اعلامیه‌هائى که حسن عبودیت بوُد بفرستم و نفرستادم در این نامه نوشته شده است مبلغ 2 ریال رسید این مبلغ را همان لطف‌اله حسینى فرستاده بود که من به شیخ حسن عطایى دادم که او هم به آقاى خادمى براى خرید کاغذ و مرکب پلى‌کپى داده است.
س ـ آیا آقاى خادمى شخص شما را مى‌شناسد یا خیر؟
ج ـ خیر
س ـ موضوع استنسیل‌ها که در نامه ذکر کرده‌اید چیست و منظور از اعلامیه‌ها کدام اعلامیه‌ها بوده است؟
ج ـ در جلساتى که آقاى خادمى در منزل خود تشکیل مى‌دهند پیش نویس اعلامیه‌هاى مختلف تهیه و با کمک و تصویب آقاى‌خادمى براى پلى کپى شدن به شیخ حسن عطایى داده مى‌شد براى چاپ بعضى از اعلامیه‌هاى آقا خادمى رابط‌هائى دارند که به قم و تهران تماس دارند و به وسیله آنها اعلامیه‌ها را به چاپ مى‌رسانند از جمله اعلامیه‌هائى که در قم به وسیله شیخ حسین على منتظرى نجف آبادى چاپ شده آن کارتهاى فضل‌اللّه‌ المجاهدین) مى‌باشد که پس از چاپ کردن در قم به اصفهان آورده و در بین کتابفروشیها و سایر اشخاص توزیع مى‌کرد ضمناً شیخ حسینعلى منتظرى نجف آبادى با آقاى خادمى همکارى دارد.
س ـ کارگران کارخانجات کدامیک با آقاى خادمى براى بردن و پخش کردن اعلامیه‌ها در کارخانه همکارى مى‌نمایند؟
ج ـ عده‌اى از کارگران با آقاى خادمى همکارى دارند ولى من آنها را نمى‌شناسم
س ـ اشخاصى که به آقاى خادمى در این موارد کمک مادى مى‌نمایند چه اشخاصى هستند نام ببرید؟
ج ـ به طورى که شنیده‌ام حاج محمد جعفر کازرونى با میرزا محمد کازرونى و حاج حسن کلاهدوزان و آقاى افضل تاجر بازار و آقاى حاج ابوالقاسم کوپایى به او کمک مى‌کنند ضمناً صندوقهائى در مسجد محله نو بیدآباد، مسجد ستارى خیابان فردوسى، مسجد کازرونى کوچه دروازه دولت و مسجد میرزا باقر به منظور اعانه گذاشته شده که پول جمع آورى شده در هر ماه به وسیله امام جماعت آن مسجد و یک نفر معتمد محل که آقاى ابطحى معرفى مى‌نماید از صندوق خارج مى‌شود.
س ـ اکیپ‌هاى پخش کننده اعلامیه‌ها را معرفى نمائید و بگویید این اکیپ‌ها به دستور چه کسى تشکیل و ناظر اعمال آنها کیست؟
ج ـ نام آنها را نمى‌دانم ولى بعداً آنها را معرفى مى‌کنم
س ـ اخبار و اطلاعات کارخانجات که پلى کپى مى‌شده به وسیله چه شخصى به آقاى خادمى گفته شده؟
ج ـ آقاى خادمى اکیپ‌هاى مختلف تشکیل داده‌اند که یکدیگر را نشناسند و هرگونه خبرى را کسب نمایند با ایشان بگویند که بعداً به صورت پلى کپى در مى‌آید
س ـ شما چه اخبارى از کارخانجات و یا محیط کار به آقاى خادمى و یا سایرین در این مدت داده‌اید؟
ج ـ اغلب شیخ حسن عطایى از من خبر مى‌خواست و اصرار داشت که چه اخبارى دارم و من هم هر چه مى‌دانستم به او مى‌گفتم
س ـ طرز فرستادن نامه چه به وسیله شما و یا سایر رفقایتان که در سایرشهرستانها هستند چگونه است به وسیله پیک یا پست انجام مى‌شود نام پیکها چیست و رابط آنها کیست بیان کنید؟
ج ـ اشخاصى که با آقاى خادمى رابط هستند مسافرین مى‌باشند و نامه به هیچ وجه نمى‌نویسند ضمناً آقاى خادمى در مشهد با آقاى میلانى و در قم با آقاى شریعتمدارى و در تهران با مرعشى ارتباط داشت و لطف‌اللّه‌حسینى با آقاى خادمى و شیخ حسن عطایى ارتباط دارد و نامه‌هائیکه روزهاى یکشنبه و سه‌شنبه و پنجشنبه در تهران دریافت مى‌کند از طرف بعضى اشخاص است و به طورى که نوکرهاى محلاتى در شیراز براى مسعود اسماعیل خانیان گفته است آقاى خادمى نامه‌هاى خود را به آدرس دیگرى براى آقاى محلاتى در شیراز مى‌فرستد که معلوم نشود ضمناً آقاى دست‌غیب که در شیراز است با آقاى خادمى ارتباط دارند و اعلامیه‌هایى را که در شیراز یا اصفهان تکثیر مى‌شود براى یکدیگر مى‌فرستند
س ـ از فعالیت‌هاى روحانیون در اصفهان چه بنفع آقاى خمینى و چه نهضت آزادى هر چه مى‌دانید بگویید
ج ـ آخوندهائى که در اصفهان به منبر مى‌روند مانند جزایرى شوشترى، حاج آقا مصطفى ابطحى ـ فیروزیان ـ اشنى و چند نفر دیگر در منزل آقاى حاج حسین خادمى جلسه‌اى دارند و این طور که من فهمیدم آقاى ابطحى در این جلسه صندوقهاى اعانه‌اى را در محلهاى مانند مسجد محله نو بیدآباد مسجد آقا میرزا باقر واقع در خیابان محمدرضا پهلوى و مسجد ستارى واقع در خیابان فردوسى و مسجد کازرونى در دروازه دولت گذاشته‌اند که پولهایى به نام اعانه جمع مى‌کنند و ظاهراً به نام آن که مى‌خواهند به اشخاص بیمار کمک کنند است ـ و این اشخاص به وسیله مسافرین مورد اعتماد با تهران و سایر شهرستانها مکاتبه و تماس دارند و باید بگویم که کلیه اعلامیه هائى که در مدرسه صدر خواجو تکثیر و یا به وسیله طلاب پخش مى‌شد ابتدا در منزل آقاى خادمى و در حضور آن چند نفر مورد بحث و تصویب قرار مى‌گرفت و بعد دستور تکثیر یا پخش مى‌دادند و رابط منزل خادمى شیخ حسن عطایى متصدى پلى کپى بود
س ـ آشنائى شما با شیخ حسن عطایى و به طور کلى با آخوندهاى مزبور از چه تاریخ و به چه وسیله شروع شد
ج ـ من با آخوندها تماسى ندارم فقط با شیخ حسن عطایى در حدود یک ماه و نیم قبل بود که لطف‌اللّه‌ حسینى آشنا ساخت و ترتیب آشنائى این طور بود که روزهائى لطف‌اللّه‌... مى‌گفت شما را آشنا مى‌کنم که اعلامیه‌هاى گوناگون بگیرى و پخش کنى و بالاخره در یک ماه و نیم قبل مرا درب مدرسه صدر خواجو برد با شیخ حسن عطایى آشنا کرد و از آن روز من گاهى او را مى‌دیدم و ... مى‌گرفتم
س ـ غیر از شما چه کسانى از عطایى اعلامیه مى‌بردند
ج ـ ترتیب این طور بود که اعلامیه‌ها را پس از چاپ کردن یکجا به منزل آقاى خادمى مى‌بردند و... که براى همین منظور تهیه شده بود هر پر کرده و در زیر عبا به آنجا مى‌برد و در آن جا هر صنف رابط بخصوص که مى‌آید و سهمیه خود مى‌برد و هر کس مسئول که به چند نفر اعلامیه بدهد و من فقط از شیخ حسن...
س ـ به طورى که در حضور شما همین الآن موجود است مینوت زیادى از اعلامیه‌هاى گوناگون3 از منزل شما به دست آمده یکى یکى آنها را ببینید و از این که چه کسى آنها را نوشته یا تصحیح کرده بگویید.
ج ـ اولاً باید بگویم که این مینوت‌ها از منزل ما نبوده بلکه از حجره حسن عطایى4 است ولى آنچه که مى‌دانم که در منزل خادمى تهیه و به عطایى داده مى‌شد.

توضیحات سند:

1ـ سید محمود موسوى فرزند رحیم متولد 1316 ﻫ.ش اصفهان شغل بازنشسته وى به اتهام پخش عکس و اعلامیه‌هاى حضرت امام (ره) و تحریک مردم بر علیه رژیم ستم‌شاهى در تاریخ 8 /8 /1342 دستگیر و سرانجام در مورخه 30 /8 /42 با تبدیل قرار به قید التزام به مبلغ 20000 ریال و شرط عدم خروج از حوزه قضائى از زندان آزاد و مجدداً در مورخه 17 /1 /1343 به اتهام چاپ و توزیع کارت تبریک آزادى حضرت امام و... دستگیر و سپس آزاد گردید.
وى مجدداً در سال 47 به اتهام شرکت در یک شبکه چاپ و انتشار اعلامیه دستگیر و زندانى گردید.
نامبرده از افراد فعال در جریان تحصن منزل آیت‌اللّه‌ خادمى و اعتصابات اصفهان بود که در مورخه 12 /5 /57 دستگیر و سپس آزاد گردید.
2ـ سیده نصرت بیگم امین (معروف به بانوى ایرانى) فرزند محمد على امین‌التجار در سال 1265 در خانواده‌اى با ایمان، سخاوتمند و خیرخواه متولد شد. نسب ایشان با سى واسطه به امام على ابن ابیطالب(ع) مى‌رسد. در فضائى که فراگرفتن علم را براى دختران تجویز نمى‌کردند مادرش از چهار سالگى وى را براى آموزش قرآن و فراگیرى خواندن و نوشتن به مکتب فرستاد. از شدت علاقمندى به فراگیرى علوم قرآنى از همان کودکى به جاى بازى به مطالعه کتاب مى‌پرداخت.
در سن پانزده سالگى ازدواج نمود و در سن بیست سالگى به تحصیل زبان عربى و فقه و اصول پرداخت و پس از آنکه صرف و نحو، تفسیر، حدیث، فقه، اصول، حکمت و فلسفه را آموخت به مطالعات خود در سطوح عالیه ادامه داد تا به درجه اجتهاد رسید. وى علیرغم مصائب عدیده (از دست دادن هفت یا هشت نفر از فرزندانش) هیچگاه درس خود را تعطیل نمى‌کرد و عزم و اراده و جدیتش به حدى بود که مى‌فرمود: هیچ چیز نمى‌تواند کلاس درس را تعطیل کند حتى مرگ فرزند اساتید ایشان دانشمندانى نظیر حجت‌الاسلام زفره‌اى، میرزا على اصغر شریف، سید على نجف‌آبادى و شیخ مرتضى مظاهرى بوده‌اند.
خانم امین در سن چهل سالگى مورد آزمون علماء و مراجع زمان خود قرار گرفت و از طرف برخى از آنان نظیر آیت‌اللّه‌ العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى، آیت‌اللّه‌العظمى آقا سید محمد کاظم شیرازى، آیت‌اللّه‌ ابراهیم حسین شیرازى اصطهباناتى، آیت‌اللّه‌ شیخ محمد رضا نجفى و شیخ مرتضى مظاهرى به درجه اجتهاد و اجازه روایت نائل گردید.
وى در درجه‌اى از سطح علمى قرار گرفت که دانشمند بزرگ، فقیه اهلبیت و رجال عظیم الشأن، آیت‌اللّه‌العظمى سید شهاب‌الدین مرعشى نجفى(ره) از مجتهده امین درخواست اجازه روایت نمود و ایشان اجازه دادند. هم زمان با کشف حجاب و اسلام ستیزى آشکار تبلیغ و تفکیک اسلامیت و ایرانیت توسط رضاخان، خانم امین براى اعلام هویت اصلى زن ایرانى از نام مستعار «بانوى ایرانى» استفاده نمود و در همین زمان بود که بعضى از ان به عنوان تجددخواهى هویت واقعى خود را از دست داده بودند که بانو امین با تحریرکتاب «روش خوشبختى» به مبارزه با این غرب زدگان پرداخت.
وى چندین سال در منزلش مبلغ، مدرس و موعظه‌گر جامعه زنان اصفهان بود اولین مکتب جهت تحصیل علوم دینى جهت زنان توسط ایشان به نام مکتب فاطمیه تأسیس شد و مى‌توان گفت تمام بانوان و خواهرانى که هم اکنون در سراسر کشور مشغول تحصیل علوم دینى مى‌باشند مرهون این اقدام بانو امین هستند. همچنین ایشان اقدام به تأسیس دبیرستان دخترانه امین در علوم جدید در اصفهان نمود.
ایشان داراى تألیفاتى به شرح ذیل مى‌باشد
1ـ مخزن‌اللئالى 2ـ سیر و سلوک 3ـ معاد 4ـ ترجمه اخلاق ابن‌مسکویه 5ـ روش خوشبختى 6ـ مخزن‌العرفان در 15 جلد 7ـ نفخات الرحمانیه 8ـ جامع الشتات 9ـ اربعین هاشمیه
مجتهده امین نمونه‌اى از فضیلت‌ها بود که به بسیارى از چشمه‌هاى جوشان علم و معرفت دست یافته و سراسر عمر پربرکتش را صرف تحصیل و ترویج دین جدّش نمود و آثار گرانقدرى را در ابعاد دینى، علمى، ادبى، فقه و اصول، عقلى‌و نقلى و اخلاق از خود به یادگار گذارد.
این حکیم الهى و عارف به نفخات رحمانى، نابغه دوران و مجتهده زمان سرانجام در سال 1362 (اول ماه مبارک رمضان) سر در نقاب خاک کشید و به جوار رحمت الهى شتافت.
3ـ در گزارشى از ساواک اصفهان آورده شده که:
در حدود دو سال است که به طور متناوب مشاهده مى‌گردد اعلامیه‌هائى با عنوان و امضاهاى مختلف از جمله به نام روحانیون ـ کارگران مجاهدین اسلام ـ مردم اصفهان و غیره در اصفهان به وسیله پلى‌کپى تکثیر و یا تهیه گردیده و در محلهاى مخصوصى پخش و یا به دست اشخاص داده مى‌شود.
«توضیح این که غرض از تکثیر یعنى اعلامیه‌هاى چاپى که در شهرستانهاى مختلف چاپ مى‌گردید و چند برگ آن وسیله مسافرین و یا مغرضین به اصفهان مى‌رسید مجدداً در اصفهان پلى‌کپى شده و به تعدادى بیشترى در راه عامه قرار داده مى‌شود ولى قسمتى را که با امضاء کارگران یا مردم اصفهان تهیه مى‌گردید مینوت آن نیز در اصفهان تهیه و به طور گسترده تکثیر و پخش مى‌گردید.» در تحقیقاتى که بارها در این زمینه به عمل آمد به این نتیجه رسید که این عمل وسیله بعضى از روحانیون افراطى به نام هواخواهى از آیت‌اللّه‌ خمینى به طور مستقیم و غیرمستقیم صورت مى‌گیرد...
4ـ حسن عطایى در سال 1319 در نجف‌آباد متولد شد وى طلبه حوزه علمیه اصفهان و در مدرسه صدر خواجو مشغول تحصیل بود و مسئولیت تکثیر اعلامیه‌ها را در اصفهان داشته که پس از لو رفتن شبکه توزیع وى متوارى و از کشور خارج و به عراق رفته و در نجف اشرف ساکن مى‌گردد. پس از بازگشت وى در سال 53 به کشور توسط ساواک دستگیر شد.

منبع:

کتاب آیت‌الله حاج آقاحسین خادمی به روایت اسناد ساواک صفحه 49





صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.