صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : شیخ محمد مجتهدی شبستری

تاریخ سند: 21 اردیبهشت 1356


موضوع : شیخ محمد مجتهدی شبستری


متن سند:

از : 20 ه 12 به: 312 شماره : 20753 /20 ه 12 نامبرده بالا که امام جماعت مسجد مسلمانان در هامبورگ آلمان می باشد اخیرا به ایران آمده و روزی در منزل شیخ علی حجتی کرمانی نشسته بود و روحانیون به ملاقات و دیدن او می رفتند.
در این مجلس شیخ فضل اله مهدیزاده محلاتی از مجتهد شبستری1 پرسید خوب آقا در هامبورگ چه می کنند و اصولاً روال کار شما در آنجا چگونه است؟ مجتهدی پاسخ داد ما در اروپا با وضع بدی روبرو هستیم چون کشور عربستان سعودی مخصوصا در آلمان دست به یک تبلیغ گسترده ای زده و می خواهد اسلام و خلافت اسلامی را منطبق با رژیم حکومتی خود نموده و چنین قلمداد نماید که اسلام یعنی وضعی که در کشور عربستان سعودی جریان دارد و خلافت اسلامی هم همانست که در روش حکومتی ملک خالد دیده می شود.
در این موقع مهدیزاده محلاتی گفت مانند همه رژیمها.
مجتهدی شبستری ادامه داد ولی با آنکه روابط مصر و عربستان سعودی بسیار خوب و حسنه است معهذا دستگاههای تبلیغاتی مصر سعی می کنند که تبلیغات سعودیها را در این مورد بی اثر کنند.
شیخ مرتضی مطهری در این هنگام گفت برخوردهای مصر و عربستان سعودی سابقه تاریخ ممتدی دارد حتی در زمینه های فرهنگی کشور عربستان دانشگاه بزرگ مدینه را برای از کار انداختن و بی اثر کردن دانشگاه جامع الازهر2 مصر تأسیس کرد.
در این جلسه سید محمد موسوی واعظ ضمن صحبت راجع به سفر اخیر خود به کشور عراق گفت یک روز عصر در نجف اشرف در راه با آیت الله خمینی (ره) برخورد کرده و پس از اینکه خوب دور و بر خود را نگاه کردم نزدیک آقا شدم و از ایشان وقت ملاقات خواستم و آقا هم یک شب را تعیین کردند و در شب موعد که در خانه ایشان را زدم خودشان در را باز کردند و من وارد منزلشان شدم اول خودم آقا را بوسیدم و بعدا از طرف پسرم و همه خانواده ام آقا را خوب بوسیده و چند ساعتی را در خدمتشان بودم.
افراد شناخته شده ای که در روز مزبور بتدریج جهت دیدن مجتهدی شبستری به منزل شیخ علی حجتی کرمانی وارد و خارج می شدند عبارت بودند از : شیخ محمدتقی فلسفی واعظ، سید عبدالرضا حجازی واعظ، سید جواد هشترودی واعظ، شیخ فضل اله مهدیزاده محلاتی واعظ، دکتر محمد جواد باهنر واعظ، شیخ مرتضی مطهری، شیخ محمد حقی3 امام جماعت مسجد امام حسین، عباسعلی عمید (معروف به عمید زنجانی4 امام جماعت مسجد لرزاده)، شیخ رحمانی گیلانی، سید احمد موسوی واعظ، هاشم شبستری زاده تاجر بازار، شیخ انواری که اخیرا از زندان آزاد شده است.
نظریه شنبه : نظری ندارد نظریه سه شنبه : به احتمال زیاد گزارش تسلیمی شنبه صحت دارد.
ضمنا شیخ محمد مجتهدی شبستری فرزند کاظم و شیخ فضل اله مهدیزاده محلاتی واعظ و سید محمد موسوی در آن اداره کل (312) دارای سابقه می باشند.
برلیان نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه تایید می گردد.
آرزو 12 نسخه فتوکپی شود.
4 /3

توضیحات سند:

1ـ حجه الاسلام محمد مجتهد شبستری در سال 1315 ش در شبستر به دنیا آمد.
تحصیلات علوم جدید را تا دیپلم طی کرد و علوم دینی را تا خارج فقه و اصول به پایان رساند.
وی پیش از انقلاب عضو هیأت تحریریه مجله مکتب اسلام بود.
در سال 1348 راهی آلمان شد و سرپرستی مرکز اسلامی هامبورگ را به عهده گرفت.
پس از انقلاب از شهرستان شبستر به مجلس شورای اسلامی راه یافت تدریس در دانشگاه و انتشار مجله «اندیشه اسلامی» از فعالیتهای فرهنگی وی پس از انقلاب به شمار می رود.
2ـ دانشگاه الازهر : الازهر مسجدی بوده در قاهره که جوهرالثقلی معزالدین الله فاطمی در سال 970 میلادی آن را بنا کرد و در دهه چهارم قرن بیستم به یک دانشگاه بزرگ اسلامی که دانشکده های مختلفی را در برمی گرفت، تبدیل شد.
الازهر در طی تاریخ حیات خود با فراز و نشیبهای مختلفی روبرو بود و در زمانهای مختلف اثرات متفاوتی در صحنه های سیاسی ـ مذهبی مصر و جهان اسلام داشته است.
در برخی برهه ها الازهر مؤثر براوضاع اطراف خود بود و در برخی اوقات دیگر اثرپذیر.
فاطمیون پس از فتح مصر، در صدد تبلیغ شیعه برآمدند به این منظور اولین کاری که انجام دادند تأسیس الازهر بود.
الازهر به نام فاطمه زهرا (س) منتسب است که فاطمیون نسبشان به ایشان می رسد.
گفته می شود که در ابتدا این مسجد را مسجد قاهره می خواندند و از سال 1845 «الجامع الازهر» نامیده شد.
در ابتدا هدف از تشکیل این دستگاه، نشر و تبلیغ شیعه بود ولی هم اکنون کار اصلی این دانشگاه در مصر نظارت بر دروس و آموزشهای مذهبی می باشد.
دانشجویان علوم دینی از کشورهای اسلامی به صورت بورسیه در این دانشگاه مشغول تحصیل می باشند.
ر.ک : کتاب سبز، وزارت امورخارجه، ص 22.
مصر از زاویه ای دیگر، جمیله کدیور، ص 123 3ـ آیه اللّه محمدعلی حقی سرابی فرزند آیت الله میرزا عبداللّه سرابی (1295 ـ 1376 ق) در هشتم ذی حجه الحرام 1348 ق در بیت علم و فضیلت دیده به جهان گشود.
پس از فراگیری خواندن و نوشتن و قران کریم به تحصیل علوم دینی روی آورد و مقدمات را نزد پدرش و دیگران فرا گرفت.
در چهارده سالگی به مدرسه طالبیه تبریز رفت و به آموختن ادبیات مطول حاشیه و شرح باب حادی عشر نزد اساتیدی چون میرزا علی اصغر باغمیشه ای پرداخت در 1346 ق به حوزه علمیه قم آمد و سطوح عالیه را نزد حضرات آیات حاج مرتضی حائری یزدی میرزا محمد مجاهد سید محمد باقر سلطانی و...
فرا گرفت وی در سال 1370 ق به نجف اشرف مهاجرت کرد و در دروس آیات عظام شاهرودی ، حکیم، خویی و میرزا باقر زنجانی شرکت جست.
در پی بیماری پدرش به سراب باز آمد و به تدریس و منبر پرداخت پس از درگذشت پدرش به قم آمده و در دروس خارج آیات عظام بروجردی و امام خمینی حاضر شد.
در سال 1397 ق بود که به تهران مراجعت و در مسجد امام حسین (ع) به امامت جماعت و وعظ و ارشاد پرداخت و در جوار آن حوزه علمیه امام حسین (ع) را بنیان نهاد.
در سالهای انقلاب اسلامی خود و مسجدش را یکسره وقف پیشبرد اهداف نهضت اسلامی نمود و بسیاری از حرکتهای ضد رژیم را رهبری کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ریاست یکی از شعبه های «دیوان عالی کشور» (برای دو سال) و نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سراب (یک دوره) و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از آذربایجان شرقی (برای هشت سال) برگزیده شد.
از ویژگیهایش احاطه بر تفسیر قرآن و چیرگی بر اخبار و احادیث اهل بیت علیهم السلام بود.
وی از علمای بسیاری مانند آیات عظام : شاهرودی، حکیم، خویی و حجت اجازه اجتهاد داشت.
برخی از تألیفاتش عبارتند از : 1ـ رسالۀ فی الوجود و الماهیه و نقد نظریه وحده الوجود 2ـ رسالۀ فی العدالۀ 3ـ رسالۀ فی الرشوۀ 4ـ رسالۀ فی الاجتهاد و التقلید 5ـ شرح دعای افتتاح 6ـ شرح دعای مکارم الاخلاق و...
آیه اللّه حقی در روز جمعه 27 رمضان المبارک 1419 ق (25 دی ماه 1377) در 71 سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییع شایسته و نماز آیه اللّه حاج سید موسی شبیری زنجانی بر پیکرش در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.
ر.ک : نشریه آئینه پژوهش، ش 54، ص 107 4ـ حجه الاسلام عباسعلی عمید زنجانی فرزند علی اصغر در سال 1316 در شهرستان زنجان به دنیا آمد.
تحصیلات حوزوی را تا سال 1342 در شهر مقدس قم و سپس در نجف اشرف پی گرفت.
در سال 1345 با حضور مجدد درقم با صبیه حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) وصلت کرد، گزارشات ساواک در این سال مشارالیه را از طرفداران حضرت امام خمینی (ره) معرفی نموده که جهت جمع آوری وجوهات شرعی به ایران آمده است و در زمان حضور در نجف اشرف نیز از گردانندگان اصلی جلساتی که با شرکت شهید آیت الله سید مصطفی خمینی و ...
تشکیل می شده معرفی گردیده، که بنا بر همین دلایل دو بار در سالهای 46 و 47 به ساواک احضار شده است.
ایشان در سال 1352 با حضور در شهر تهران، در مسجد لرزاده به فعالیت پرداخت و در منابر و سخنرانی ها ضمن حمایت از تشکیل حکومت اسلامی به انتقاد از رژیم طاغوت و لزوم مبارزه علیه آن اقدام کرد.
مسجد لرزاده یکی از پایگاه های اصلی حرکت در دوران پیروزی انقلاب اسلامی بشمار می رود که حجت الاسلام عمید در آن نقش اساسی داشت فلذا در همین رابطه در تاریخ 9 /6 /1357 دستگیر و به مدت 15 روز در زندان بسر برد.
ر.ک : خاطرات 15 خرداد، علی باقری، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، چاپ اول، 1374 ش، دفتر اول، ص 147.

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 418


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.