تاریخ سند: 22 فروردین 1357
موضوع: اعلامیه مضره
متن سند:
از: 16/ ﻫ تاریخ: 22 /1 /2537[] 0122
به: 312 شماره: 7087/ ﻫ 1
موضوع: اعلامیه مضره
اخیراً 6 برگ فتوکپی اعلامیه درباره برگزاری چهلم کشته شدگان تبریز پیامی از طرف روحانیون مازندران1 متن اعلامیه آیتاله روحانی- قطعه شعری در مورد تحریم عید نوروز2- متن اعلامیه آیتاله شریعتمداری در بازار گناوه پخش و نصب گردیده بود که بلافاصله جمعآوری گردید.
نظریه یکشنبه- اعلامیههای مزبور توسط ژاندارمری گناوه جمع آوری گردیده است. دریایی
نظریه چهارشنبه - به طوری که قبلاً نیز به استحضار رسیده ظرف یک ماهه اخیر تعدادی اعلامیه مختلف در مناطق این استان پخش شده که به موقع جمعآوری گردیده است. شاهنده
نظریه 16/ ا- تایید میشود.
آقای مرعشی- 27 /1
129337
توضیحات سند:
1. این اعلامیه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
درحدود 16 سال قبل در قبال حوادث و رویدادهای ناگواری که درکشور ما رخ نشان دادند، علما و دانشمندان متعهد و مسئول در سراسر کشور مطابق منطق علم و دین صدا به اعتراض بلند نمودند که در این میان حوزه علمیه قم نقش موثرتر و فعالتری را برعهده داشت. حوزه علمیه قم در ایفای وظیفه خطیر خود به حق کوتاه نیامد و لایزال در نقش یک مرکز سازنده و مولد نیروی خداپسند باقی مانده است و در شرایطی که جناحها و گروههای مختلف در بیتفاوتی و ندانمکاری به سر میبرند با روی جهانی خود را به موشمردگی میزنند، این حوزه علمیه قم بود که به رهبری قائد بزرگ اسلام امام خمینی برای رهایی ملت از قید اسارت و استعمار و استثمارچیان داخلی و خارجی و نیز برای نجات مذهب از چنگال تبهکاران و بدخواهانی که برای اسلام خواب پریشان میدیدند و خویش را ملهم از این دانسته و جنایات روزمره خود را مطابق دین وانمود میکردند، بانک بیدارباش خدایی و آوای ملکوتی و آسمانی خویش را به گوش جهانیان رسانید. بنابراین نقش مرکزیت و فرماندهی و یا بهتر بگوییم نقش مادری حوزه علمیه قم در امر انقلاب مطلبی نیست که بر کسی پوشیده باشد. خطر سخت و کوبندهای که از این رهگذر دشمن را تهدید میکند برای همگان آشکار است، زیرا گروهی در مقابلش به جبههگیری و صفآرایی پرداختند که در درجه اول به علم و عمل مسلحند و در مرحله بعد از محبوبیت فوقالعاده برخوردار است. از این روست که دشمن الهام گیرنده از اجانب برای درهم شکستن موج انقلاب و اعتراض که میرود تا پایه و شالوده حکومت باطل را برکند به دسیسهها و تشبئات مذبوحانهای دست زده است تا مگر این سرچشمه آب حیات را و این مرکز انرژیزا را بخشکاند و ملتی را از رنج تشنگی و عطش آزادی و نیروی بقا بمیراند. مثلاً برای خاموش کردن و مآلا برای فراموش شدن این مرکز الهام بخش از طرف ساواک بر روی اذهان و افکار تبلیغ شد که قم به حد کافی ساخته شده، در قم دیگر بس است باید انقلاب را به شهرستانها برد، میخواهند این کانون گرم و آتشین اسلامی را که همواره حرارتبخش ملت ماست به گورستان سرد و ساکت مبدل کنند. پیداست وقتی قم را که موقعیت و نفوذ اجتماعی و شکوه و جلال روحانی آن همچون استخوانی در گلوی دشمن گیر کرده است خاموش کنند، گروههای دیگر را با شایعهسازیها و تهمتهای ناجوانمردانه و احیاناً برچسب رایج مارکسیست اسلامی از میدان به در میکنند. فقط حوزه علمیه قم این ویژگی را دارد که نه هیچکدام از این ترهات و اباطیل، گردی به دامن پاک و مقدسش نمینشاند بلکه نفس این اتهامات به این سلسله جلیل خود در افشاگری و دروغپردازیهای دشمن و آمادگی زمینه ذهنی در سطح جامعه برای ناباوری آنچه دشمن میگوید و پنبه کردن آنچه ساواک میبافد، سهم بسزایی دارد. فیالمثل مارکسیست اسلامی یا آشوب طلب به دانشمندان قم به همان اندازه موثر و چسبنده است که متهم کردن علامه امینی به وهابیگری و نسبت مائو به دینداری تا اینجای قضیه مربوط به یک طرف سکه است در صورتی که آن روی سکه نیز خواندنی است و آن اینکه وقفه و درنگ از ناحیه پیشکسوتان و پیشتازان آن برای عناصر فرصت طلب وام الوقت که سهمی در پیشبرد اهداف انقلابی نداشتهاند با اینکه [ناخوانا] آلود و ناپاک و متاسفانه در جوامع ما کم و بیش دیدهمیشوند این موقعیت را پیشمیآورد که با استفاده از شرایط مساعد اجتماعی و ثار خیالی جامع الاطراف ملی و مذهبی و زمینه از پیش ساخته شده وارد عمل شوند و انقلاب را به مسیر چپ سوق دهند و البته این خطر بزرگی است که نباید آن را شوخی گرفت یا کماهمیت تلقی کرد. لذا ما با آگاهی کامل از مسئولیت خطیر که در این شرایط حساس برعهده هر فرد مسلمان آگاه و متعهد و مسئول است، از کلیه اساتید معظم حوزه علمیه قم میخواهیم که به عنوان واسطه و زبان گویای محصلین و طلاب حوزه، مراتب اخلاص و ارادت ما را به محضر مراجع عظام رسانیده و به عرضشان برسانید که:
1ـ با رأی تدبیر مقدس خویش نگذارند که آهنگ سرعت نهضت مقدس به کندی گراید و درنتیجه بلندگوهای استعمار بگویند سر و صدای گوشه و کنار مملکت سرابی بیش نبوده و مشتی اوباش به جای خود میخکوب شدند.
2ـ سمت الهامبخشی و مرکزیت حوزه را کماکان حفظ فرموده و راه نفوذ را برای ماجراجویان مادهگرا ببندند.
3ـ هماکنون به اربعین شهیدان یزد، جهرم، اصفهان، اهواز و ... نزدیک می شویم. بسیار بجاست برای تجلیل از روحیه شهیدان دلیر، عزای عمومی اعلام شود و ما همانطوری که بارها ثابت کردهایم برای اجرای اوامر بزرگان و مراجع تا پای جان ایستادهایم و به فرموده امام معصوم «الراد علیهم کاالراد علینا»
محصلین و طلاب مازندرانی حوزه علمیه قم مطابق ج 1 /98
2. این شعر در بیشتر نقاط کشور منتشر شده بود. در کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد 4 می بینیم که ساواک تعدادی از این شعر را در روستای تنگه چنار در استان یزد پیدا کرده است.در صفحه بعد اصل شعر آمده است.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان بوشهر، کتاب 2 صفحه 8