صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : شیخ احمد ضیافتی کافی

تاریخ سند: 2 اردیبهشت 1351


موضوع : شیخ احمد ضیافتی کافی


متن سند:

به : 312 از : 20 ه 12 شماره : 10584 /20 ه 12 نامبرده بالا در ساعت 1000 روز 25 /1 /51 در مجلس روضه خوانی متشکله در بازار نجارها سرای گلشن به منبر رفت و درباره شرایط زمامدار بودن آغاز سخن نمود و گفت پیغمبر اسلام فرموده است زمامدار مملکت باید دیندار و خداشناس و از نژاد پاک و با پدر و مادر باشد و در کارها با ملت مشورت کند و تابع احکام الهی باشد و طبق دستورات قرآن عمل کند ولی زمامداری که بی پدر و مادر بوده و از نژاد پاک و دیندار نباشد مسلما مخالف قرآن و دین و دشمن خدا خواهد بود و برخلاف دستورات قرآن عمل خواهد کرد مگر قرآن نگفته است زن باید در حجاب باشد؟ کو حجاب مگر قرآن نگفته است که صدای زن را مرد نامحرم نباید بشنود؟ کو چنین زنی مگر پیامبر و قرآن نگفته است که مشروب حرام است؟ ولی در ایام قتل امام حسین و سایر ائمه مغازه های مشروب فروشی باز است و مردم در این ایام مشروب می خورند این چه مسلمانی است آیا این مملکت اسلامی است؟ اگر زمامدار خداشناس و دیندار باشد و طبق آیات قرآن رفتار کند همیشه پیروز است و ذلیل نمی شود کافی سپس داستان مداحی را که ابیاتی در مدح امام رضا سروده بود مطرح کرد و گفت مأمون از این شخص تقاضا کرد شعرش را در حضور او بخواند ولی آن مداح تا از امام رضا اجازه نگرفت به گفته مأمون عمل نکرد آقایان به این شخص می گویند پرجرأت و امام دوست که جلوی زمامدار مملکت ایستاد و گفت تا زمانی که امام رضا به من اجازه ندهد من به حرف شما گوش نمی دهم این کارها ایمان قوی می خواهد لیکن ما در صندوق خانه در را به روی خود می بندیم و می گوئیم ما طرفدار دین و امام هستیم، امام دوست آن مداح بود نه من و شما کافی آنگاه ذکر مصیبت نمود و به وعظ خود خاتمه داد تعداد شرکت کنندگان حدود هزار نفر می شد.
نظریه شنبه.
هنگامی که کافی مطالب مذکور را در بالای منبر می گفت عده ای از حضار خوشحال به نظر می رسیدند و نزد خود او را تمجید می کردند و می گفتند واقعا آخوند مبارزی است.
نظریه یکشنبه.
احمد کافی مدتها بود که مطالب حادی در منابرش نمی گفت تصور می رود که در این جلسه خواسته است با چنین گفتاری نظر بازاریها را به خودش جلب بکند تا کماکان از این راه استفاده مادی ببرد و از طرفی چون با خاتمه یافتن ماه صفر برای مدتی بازار وعظ و خطابه کم رونق می شود پیش خود ریسک کرده است که اگر از طرف مأمورین دولتی عکس العملی هم نشان داده شد این عکس العمل چندان در وضع او مؤثر واقع نخواهد شد.
آمال نظریه سه شنبه.
در مورد اظهارات شیخ احمد کافی تذکر لازم به وی داده نخواهد شد.
سپاهی نظریه چهارشنبه.
نظریه سه شنبه تأیید می گردد.
پاد دایره عملیات ـ نتیجه اقدامات خواسته شود.
5 /2 /51

منبع:

کتاب حجت‌الاسلام حاج شیخ احمد کافی به روایت اسناد ساواک صفحه 334


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.