صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: احتمال اغتشاش و تعطیل مغازه‌ها

تاریخ سند: 24 اسفند 1356


موضوع: احتمال اغتشاش و تعطیل مغازه‌ها


متن سند:

از: 2ﻫ ب تاریخ : 24 /12 /2536[]
به: 2ﻫ1 شماره‌: 2950 /2ﻫ ب
موضوع: احتمال اغتشاش و تعطیل مغازه‌ها
1224
طبق اطلاع حاصله از شخصی به اسم محمود خدمتیان فروشنده‌ آهن‌آلات در نزدیکی چهارراه شهدا اهل بابل وی می‌گفت: که شب اول عید نوروز روز چهلّم افرادی است که در حادثه و زد و خورد تبریز کشته شده‌اند و به اصطلاح شهدای تبریز و امکان دارد در بابل مغازه‌ها بسته شوند و سر و صدا راه بیافتد و مردم شلوغ کنند بر علیه دولت. وی می‌گفت: که در تهران مغازه‌ها برای هفتم شهدای تبریز بسته شده‌اند یعنی بازار و برادرش که در بازار تهران کار می‌کند این خبر را آورده و نامبرده می‌گفت: که آیت‌الله گلپایگانی و مرعشی1 دستور داده‌اند که بابل هم روز چهلّم یعنی یکم نوروز مغازه‌ها را ببندند و بر ضد دولت قیام کنند.
نظریه‌ شنبه: موارد فوق را از زبان محمود خدمتیان شنیده‌ام.
نظریه‌ یکشنبه: باتوجه به اخبار واصله صحت خبر بعید به نظر نمی‌رسد.
نظریه‌ دوشنبه: باتوجه به متن خبر این احتمال وجود دارد که افراطیون روز اول عید را صرفاً به منظور تحریم عید انتخاب کرده باشند و در آن روز مبادرت به اقدامات خرابکارانه نمایند در هر صورت انعکاس خبر به شهربانی‌های حوزه‌ی استحفاظی ضروری به نظر می‌رسد.
نظریه‌ 2ﻫ ب: اخبار متراکمی که درخصوص عملیات تخریبی احتمالی عناصر ماجراجو واصل می‌گردد ایجاب می‌کنند که مراجع انتظامی به منظور آنجام اقدامات مراقبتی و خنثی کردن اقدامات مؤثر این عناصر کاملاً مجهز باشند که از نوع وقایع اخیر شهرستانها دیگر در این منطقه رخ ‌‌ندهد. اگر شهربانی نتواند سطح شهر و مراکز حسّاس را بپوشاند و آرایش لازم نداشته باشد این عوامل ازاین ضعف مشهود مطلع و موقع را مغتنم شمرده و با استفاده از فرصت ضربه می‌زنند مجدداً تقویت نیروهای انتظامی منطقه‌ی استحفاظی و ضرورت توجه خاص به این مسئله به استحضار می‌رسد.

توضیحات سند:

1. آیت‌الله ‌العظمى سید شهاب‌الدین مرعشى نجفى، فرزند سیدمحمود در سال 1276 ﻫ ش در نجف اشرف متولد شد. نسب شریف او با 29 واسطه به حضرت امام سجاد (ع) مى‌رسد. تحصیلات ابتدایى و مقدمات علوم را نزد پدر فراگرفت و پس از ادامه تحصیل در محضر اساتید بزرگ آن زمان، در علوم گوناگون از جمله رجال، فقه، کلام، ادیان، انساب، حدیث و علم حروف سرآمد شد. وى در ادبیات، علم طب و هیأت نیز صاحب نظر بود. آیت‌الله مرعشى در جوانى به مقام اجتهاد نائل آمد و مدرسان مشهور همچون ضیاءالدین عراقى، فشارکى، یثربى کاشانى، شیخ عبدالکریم حائرى یزدى و میرزا محمدحسین نائینى به وى اجازه روایت و اجتهاد دادند. ایشان پس از فوت آیت‌الله العظمى بروجردى به عنوان یکى از مراجع مطرح شد. از جمله اقدامات فرهنگى و علمى مهم وى، تأسیس یک کتابخانه با بیش از 90000 جلد کتاب است که 25000 جلد آن به صورت خطى و بعضاً کمیاب مى‌باشد و به عنوان یکى از گنجینه‌هاى کم‌نظیر و ارزنده اسلامى به حساب مى‌آید. از آیت‌الله مرعشى 70 اثر نفیس علمى در زمینه‌هاى مختلف به جاى مانده و از دیگر خدمات ایشان بناى مساجد، حسینیه‌ها و مراکز درمانى در داخل و خارج کشور مى‌باشد. آیت‌الله فعالیت سیاسى ایشان از سال 1341 آغاز شد. وى مانند بیشتر علماى مشهور قم با لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى مخالفت کرد. در ماجراى قیام 15 خرداد و حوادث پس از آن از طریق انتشار اعلامیه رژیم را نسبت به اقدامات ضداسلامى و خشونت‌بار مورد انتقاد قرار مى‌داد. با اوج‌گیرى انقلاب اسلامى در سالهاى 1356 و 1357 ایشان با اعلامیه‌هاى متعدد به رفتار دولت اعتراض مى‌کرد. پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز همواره از نظام اسلامى حمایت مى‌نمود. آیت‌الله مرعشى نجفى در روز 8 شهریور 1369 بر اثر سکته قلبى در سن 96 سالگى به رحمت ایزدى پیوست و در محل کتابخانه خویش به خاک سپرده شد.
آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک، 3 جلد، مرکز بررسی اسناد تاریخی.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان مازندران (بابل)، جلد 1 صفحه 204


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.