صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

متن تلگراف علماء اعلام شهرستانهاى حاضر در مرکز که به محضر حضرت آیت‌اللّه‌ العظمى آقاى خمینى مدظله مخابره شده است.

تاریخ سند: 27 تیر 1342


متن تلگراف علماء اعلام شهرستانهاى حاضر در مرکز که به محضر حضرت آیت‌اللّه‌ العظمى آقاى خمینى مدظله مخابره شده است.


متن سند:

تاریخ‌:27 /4 /42
شماره‌: 306
متن تلگراف علماء اعلام شهرستانهاى حاضر در مرکز که به محضر
حضرت آیت‌اللّه‌ العظمى آقاى خمینى مدظله مخابره شده است.
وسیله ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور

محضر مبارک آیت‌اللّه‌ العظمى آقاى خمینى مرجع عالیقدر تقلید رونوشت حضرت آیت‌اللّه‌ محلاتى رونوشت حضرت آیت‌اللّه‌ قمى دامت برکاتهم روحانیون شهرستانهاى ایران پس از تقدیم به جناب و ابراز تأثر از پیش آمدهاى ناگوار و اهانت به مقام شامخ روحانیت و مرجعیت براى اظهار همدردى و پشتیبانى از هدف مقدس روحانیت از شهرستانها به تهران حرکت نموده استخلاص حضرتعالى و کلیه محبوسین حوادث اخیر و موقعیت شما را براى اعلاء کلمه اسلام از خداوند متعال خواستاریم.
الحاج بحرالعلوم الرشتى ـ الحاج سید محمود ضیابرى الرشتى ـ حسین الموسوى الخادمى الاصفهانى ـ على‌ابن ابراهیم همدانى ـ مرتضى الحائرى ـ روح‌اللّه‌ کمالوند ـ حاج سید حسین رودبارى رشتى ـ الاحقر على اصغر صالحى کرمانى ـ نصراللّه‌ الموسوى بنى صدر همدانى ـ الاحقر عبداللّه‌ مجتهدى تبریزى ـ محمود علوى شیرازى ـ الاحقر سید یوسف الهاشمى تبریزى ـ الاحقر عبدالرسول قائمى1 آبادانى ـ الاحقر عبدالجواد [جبل عاملى] همایونشهرى ـ حسین الحسینى الیزدى الشیرازى ـ محمدجعفر طاهرى شیرازى ـ الاحقر على آقا یقطینى شیرازى ـ الاحقر سید احمد خسروشاهى تبریزى ـ محمد حسن النجفى الرفسنجانى ـ الاحقر محمد الموسوى الشمس‌آبادى اصفهانى ـ محمد هاشمیان ـ الاحقر حسین گوکانى تبریزى ـ الاحقر الفانى ـ محمد تقوى مراغه ـ الاحقر سید احمد پیشوا کازرونى ـ الاحقر السید عبداللّه‌ موسوى شبسترى ـ الاحقر رفیع مدرس تبریزى بستان‌آبادى ـ الاحقر محمد الصدوقى الیزدى ـ الاحقر احمد امینى مراغه ـ العبد مجتبى العراقى ـ سید مهدى یثربى کاشانى2 ـ حسینعلى منتظرى نجف آبادى ـ ابراهیم امینى نجف‌آبادى
این نسخه در پرونده آیت‌اللّه‌ خمینى بایگانى شود.
شهابى 15 /5

توضیحات سند:

1ـ آیت‌اللّه‌ عبدالرسول قائمى در سال 1275 ﻫ.ش در دیزچه، محلى در اطراف اصفهان متولد شد. مقدمات علوم دینى را نزد پدر و اساتید محلى آموخت و در نوزده سالگى به اصفهان آمد و دوره سطح را در این شهر به پایان برد. ایشان در سال 1324 عازم مکه شد و در برگشت به آبادان رسید و در این شهر متوجه حضور کسانى شد که پاکدینى را تبلیغ مى‌کردند و علیه اسلام فعالیت مى‌نمودند. آیت‌اللّه‌ قائمى دست به روشنگرى زد و در مقابل حرکت پیروان احمد کسروى ایستاد. ایشان بعدها به توصیه آیت‌اللّه‌ اصفهانى در آبادان ماندگار شد و غیر از مبارزه با مبلغین بى‌دینى منشاء خدمات مذهبى و عمرانى فراوانى شد. ساخت مساجد، پرورشگاه یتیمها و حوزه علمیه از جمله اقدامات آیت‌اللّه‌ قائمى است. ایشان در طول دوران مبارزه یکى از ارکان استان خوزستان به شمار مى‌رفت و در همبستگى روحانیان در این استان نقش موفقى داشت. حضرت آیت‌اللّه‌ قائمى در سال 1360 به اصفهان بازگشت و 12 سال در مسجد باب‌الرحمه این شهر به برپایى نماز جماعت و تفسیر قرآن پرداخت تا این که در سال 1372 دار فانى را وداع گفت و در صحن حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.
2ـ آیت‌اللّه‌ سید مهدى یثربى در سال 1304 در شهر مذهبى کاشان به دنیا آمد. در کودکى به علت از دادن پدر تحت حمایت برادرش آیت‌الله میر سید على یثربى قرار گرفت و مقدمات علوم را در حوزه علمیه کاشان نزد حاج شیخ محمود نجفى و برادرش فرا گرفت و سپس راهى حوزه علمیه قم گردید و از اساتیدى نظیر آیات عظام سلطانى، مرعشى نجفى، بروجردى، محقق داماد، گلپایگانى، علامه طباطبائى و حضرت امام بهره برد.
پس از رحلت برادرش به کاشان مراجعت نمود و ضمن تدریس، به وعظ و خطابه و اعزام مبلغ به اطراف کاشان پرداخت
در جریان نهضت حضرت امام با تشکیل جلسات و موضع‌گیریهاى آشکار از قیام ایشان حمایت نمود و در دوران انقلاب اسلامى با استفاده از قدرت معنوى و نفوذ روحانیت، انقلاب را در کاشان هدایت و رهبرى نمود و پس از پیروزى نیز همواره از مواضع حضرت امام حمایت مى‌نمود و با حکم حضرت امام ره به امامت جمعه شهرستان کاشان و به عنوان نماینده ولى فقیه منصوب گردید و تاکنون دوبار به عنوان نماینده مجلس خبرگان انتخاب گردیده است.
از اقدامات مهم ایشان مى‌توان به تأسیس حوزه علمیه در قمصر و تأسیس حوزه علمیه خواهران (مکتب کوثر) اشاره نمود.


منبع:

کتاب آیت‌الله حاج آقاحسین خادمی به روایت اسناد ساواک صفحه 22

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.