صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع‌: حسین خادمى فرزند ابوجعفر

تاریخ سند: 15 فروردین 1335


موضوع‌: حسین خادمى فرزند ابوجعفر


متن سند:

مدیریت کل اداره سوم 312 تاریخ‌:15 /1 /35
سازمان اطلاعات و امنیت اصفهان شماره‌: 5097 /10 ﻫ
موضوع‌: حسین خادمى فرزند ابوجعفر
بازگشت به‌: 9293 /312 ـ 12 /12 /54

نامبرده بالا در تاریخ 11 /1 /2535 احضار و در تحقیقات معموله پیرامو ن مفاد گزارش خبر اظهار داشت اصولاً کمونیسم با اسلام منافات داشته و همواره مخالف کمونیسم و مارکسیسم اسلامى بوده1 و خواهد بود با توجه به این که نامبرده در حال حاضر پیرمردى 84 ساله مى‌باشد و اصولاً توجهى به مسائل سیاسى ندارد. اظهار مطالب فوق از ناحیه مشارالیه بعید به نظر مى‌رسد مع‌الوصف تذکرات لازم به یاد شده داده شد و تفهیم گردید چنانچه در آینده مطالبى برخلاف مصالح کشور بیان نماید شدیداً استیضاح خواهد شد.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت اصفهان تـقـوى
از طرف هوشمند
بایگانى شود.
مجیرى
21 /1 /35
85977

توضیحات سند:

1ـ یکى از تلاشهاى وسیع رژیم شاهنشاهى در میان جامعه ترساندن مردم از خطر کمونیسم و توجیه اقدامات خود بود.
این ترس که ریشه در برخى حرکات گروههاى کمونیست ایرانى در سال‌هاى دهه 1320 داشت و از اقدامات ضد اسلامى و ضد انسانى آنان سرچشمه مى‌گرفت و با تبلیغات جهانى در جریان جنگ سرد علیه روسیه شوروى نیز هماهنگ بود، یکى از اقدامات اساسى رژیم براى سرکوب هر نوع حرکتى انقلابى تلقى مى‌شد به طورى که از مسلمانان مبارز و متدینین، با عنوان «مارکسیست اسلامى» نام برده مى‌شد.
امّا این ترفند براى فریب حوزه‌هاى علمیه و علماء دین آگاه کارساز نشد و آن چنان که در این سند مشاهده مى‌شود عموم علماء و مدرسین مخالف کمونیسم هستند ولى به دستگاه حاکمه کشور هم اعتقادى ندارند
این استقلال فکرى حوزه، و آگاهى به ماهیت تبلیغات دستگاه رژیم، در میان مردم تبلیغ شد و ملّت بزرگ ایران اسلامى نیز، حساب مبارزین متدین و مسلمان را از مارکسیستها و کمونیستها جدا کرده و با همبستگى با یکدیگر، همزمان علیه کمونیسم و رژیم شاهنشاهى قیام کردند
دو جریانى که به مثابه دو لبه قیچى براى هدم احکام نورانى اسلام به کار گرفته مى‌شد.

منبع:

کتاب آیت‌الله حاج آقاحسین خادمی به روایت اسناد ساواک صفحه 226

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.