تاریخ سند: 26 خرداد 1352
موضوع: شیخ عبدالرسول قائمی
متن سند:
از: 6 ﻫ 1 تاریخ:26 /3 /1352
به: 312 شماره: 38084/ ﻫ 1
موضوع: شیخ عبدالرسول قائمی
از ساعت 1745 الی1920 روز 23 /3 /52 قائمی با چند نفر از روحانیون در اطاق اختصاصی خود در مدرسه علمیه آبادان مشغول صحبت بودند. یکی از حاضرین به نام شیخ حسین شریعتی واعظ ساکن قم اظهار داشت به اتفاق شیخ هادی مروی1 از قم آمدهام من دعوت نشدهام ولی مروی بنا به دعوت قبلی آمده است. قائمی از او سئوال کرد آیا شیخ حسینعلی منتظری فعلاً در تهران است؟ شریعتی جواب داد خیر. اخیراً به طور مخفیانه به قم آمده و اضافه کرد عدهای از طلاب حوزه علمیه قم اعلامیهای بر علیه آیتاله گلپایگانی و پسرش و آیتاله خوانساری و پسرش چاپ کردهاند و در آن اعتراض شده بیمارستانی که در قم به نام گلپایگانی ساخته شده چرا آیتاله گلپایگانی بیمارستان مزبور را به خانواده خود و عدهای به خصوص اختصاص دادهاند و مبلغی را هم که بابت خمس و زکات2 و غیره به دستشان میرسد صرف خانواده خود و اشخاص مورد نظرشان میرسد و احتمال برخورد بین آنان میرود. قائمی از شنیدن این موضوع اظهار تاسف کرد و مجدداً از شریعتی سئوال کرد آیا آقایان مراجع تقلید آیتاله گلپایگانی. شریعتمداری. نجفی. مرعشی مطالبی یا فتوائیهای درباره حج ندادهاند؟ شریعتی جواب داد خیر. در این موقع یکی دیگر از حاضرین به نام لاری از قائمی سئوال نمود مگر قرار بوده چنین فتوائیهای داده شود. قائمی گفت آری بنا بود فتوائیهای در مورد تحریم کردن روحانیونی که با سازمان اوقاف میخواهند در امر حج معاشرت و تماس داشته باشند داده شود تا اینکه روحانیون با اوقاف تماس نگیرند و سر و صدای مردم بلند شود و نتیجتاً دولت و سازمان اوقاف مجبور شوند کارهای حج را به عهده خود مردم بگذارند. سپس آیتاله لاری به قائمی گفت به عقیده من تحریم کردن تماس روحانیون با اوقاف کار درستی نیست زیرا در صورت عدم شرکت روحانیون در امر حج سازمان اوقاف از اشخاص غیرروحانی برای حملهدار کاروان حج استفاده خواهند نمود و شریعتی ضمن تائید اظهارات لاری گفت چند سال پیش میخواستم به مکه معظمه عزیمت نمایم که از طرف شهربانی قم یا تهران مانع شده و گفتند که ممنوع الخروج هستم.
نظریه شنبه: حسین شریعتی از روحانیون طرفدار خمینی میباشد و گاهاً در مجالس خصوصی ضمن صحبت انتقاداتی مینماید.
وی اهل فریدن اصفهان ساکن قم سن در حدود 33 سال و متاهل میباشد و روز 22 /3 /52 از قم به آبادان آمده و در مسجد پیروز منبر میرود.
نظریه یکشنبه: به صحت خبر میتوان اطمینان نمود و کماکان اعمال و رفتار قائمی و همچنین شریعتی تحت مراقبت منبع قرار دارد نتایج حاصله به موقع با استحضار خواهد رسید. حقانی
نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه تائید میشود. پردیس
نظریه جمعه: نظریه یکشنبه تائید میشود. اوحدی
محترماً در صورت تصویب ارسال شود. 27 /3 /52
نجومی( مامور ساواک) 28 /3 /52
توضیحات سند:
1. حجتالاسلام و المسلمین محمدهادی مروی: فرزند شیخ یحیی، در سال 1325ﻫ ش در مشهد مقدس در خانوادهای مذهبی دیده به جهان گشود. با سپری شدن روزگار طفولیت، وی به فراگیری دروس نظام آموزشی آن زمان پرداخت. در دوران نوجوانی و همزمان با اتمام دروس مقدماتی به تحصیل علوم دینی روی آورد. در ابتدا وارد حوزه علمیه مشهد شد. در سال 1343 به منظور تکمیل تحصیلات حوزوی وارد شهر قم شد و در سطوح عالی فقه و اصول به تلمذ پرداخت و از همان سالها به محضر درس آیتالله العظمی وحیدی خراسانی درآمد.در بین سالهای 1342 تا 1357 به مبارزه علیه حکومت طاغوت پرداخت. وی چندین بار توسط عوامل ساواک دستگیر شد. حجتالاسلام و المسلمین مروی با مرحوم شهید بهشتی، شهید مفتح و شهید مطهری بسیار مأنوس بود.
مرحوم حجتالاسلام و المسلمین محمدهادی مروی پس از انقلاب در مشاغل زیر مشغول به کار بود: نماینده امام خمینی در مسجد سلیمان و بهبهان، معاونت سازمان بازرسی کل کشور، ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات، معاونت اول قوه قضاییه سال و ریاست کمیسیون نقل و انتقالات قضات سال. سرانجام پس از سالها خدمت در تاریخ 18 شهریورماه 1386 در مشهد مقدس دار فانی را وداع گفت و در جوار بارگاه حضرت امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.
2. در اصل: ذکوت
منبع:
کتاب
آیتالله عبدالرسول قائمی به روایت اسناد ساواک صفحه 283