تاریخ سند: 19 دی 1356
موضوع : اقدامات و تظاهرات عدهاى از طلاب
متن سند:
از : 21 ﻫ تاریخ : 19 /10 /2536[1356] 13561019
به : 312 شماره : 2522 /21ﻫ
موضوع : اقدامات و تظاهرات عدهاى از طلاب
پیرو 2521 /21 ﻫ ـ 18 /10 /2536
به دنبال تظاهرات روز 18 /10 /2536 روز 19 /10 /36 در مدرسه خان تعدادى از طلاب گرد هم جمع شده و شخصى بنام سید حسن شجاعى مازندرانى طى مطالبى چنین اظهار داشت (جوانان مسلمان با هم متفق باشید و از هم جدایى نیاندازید این حکومت یزیدى مىخواهد میان ما مسلمانها با دین جدایى اندازد و این بىدینها چکار مىکنند مطالب پوچ و غلط پخش مىکنند تا بتوانند مردمان مسلمان را از خدا و قرآن و علما و مراجع و امام خمینى جدایى اندازند حکومت را باید خدا انتخاب کند حکومت عصر حاضر را خدا انتخاب نکرده است.) در این موقع تظاهرات شروع و تعدادى از آنها به مسجد اعظم که آقاى شریعتمدارى براى درس گفتن آمده بود رفته و از وى خواستند به دنبال تعطیل حوزهها درس را رها نماید که ایشان با ناراحتى از منبر پایین آمده و درس را تعطیل مىنمایند. سپس تظاهرکنندگان به منزل شیخ هاشم آملى و علامه طباطبائى سپس به منزل وحید خراسانى مىروند و در ساعت 5 /10 صبح ناصر مکارم شیرازى در مسجد امیرالمومنین شروع به سخنرانى نمود و گفت شماها با هم همدست و همزبان باشید قیام کنید اگر بمیریم همه با هم بمیریم و اگر زنده باشیم همه با هم زنده باشیم تا دست این حکومت یزیدى را کوتاه کنیم.
جوانان مسلمان ما هم با شما هستیم و از شما جدا نیستیم و بعد در ساعت 3 بعدازظهر به منزل شیخ حسین نورى رفتند و ایشان هم مطالبى باین شرح گفت این مزدور نادان بود که مطالبى پوچ در روزنامه نوشت انسانى که خودش نادان و تحصیلکرده نباشد نمىتواند ملت را نگهدارد این مزدور مثل خفاش است خفاش زمانى که روز باشد نور خورشید چشمش را اذیت مىکند این خفاش در نظر دارد با این مطالب و حرفهاى غلط مردم مسلمان شیعه ایران را از خمینى دور سازد ما مىمیریم ولى از امام خمینى جدا نیستیم تمام پاکستان که 30 میلیون شیعه دارد و عراق و افغانستان تمام شیعهها از خمینى هستند و او را جدا از خودشان نمىدانند.
نظریه شنبه : نظرى ندارد. نظریه یکشنبه : مفاد گزارش خبر مورد تایید است ضمناً مراتب بطور کامل طى تلفنگرام قبلاً به عرض رسیده است. غانم نظریه دوشنبه: شیخ حسین نورى از جمله روحانیون طرفدار خمینى و از محرکین وقایع اخیر قم مىباشد که برابر رأى کمیسیون حفظ امنیت اجتماعى به سه سال اقامت اجبارى در خلخال محکوم گردیده و تاکنون اطلاعات مشموله به منظور پیگیرى و اعزام وى به محل معینه ادامه داشته لکن منتج به نتیجه نشده است. پارسا
نظریه سهشنبه: صحت خبر و نظریه دوشنبه مورد تایید بوده در مورد معرفى طلاب آشوبگر بمانند سید حسن شجاعى مازندرانى و سایرین بعد از رفع کامل آشوب تصمیماتى اتخاذ خواهد شد. ضمناً مراقبت از نورى همدانى تداوم داشته تا بتوان پى به محل اختفاى وى برده.1 رهبر
توضیحات سند:
1. به دنبال حادثه 19 دى قم واکنشهاى فراوانى در ایران روى داد. بعضى از اعلامیههاى منتشر شده به مناسبت این حادثه عبارتند از: علما و وعاظ تهران و حومه، جامعه روحانیت کاشان، طلاب حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه مشهد، روحانیون مبارز ایرانى خارج از کشور، حوزه علمیه قم، جمعى از روحانیون تهران و ...
در نامهاى که جامعه روحانیون تهران به مراجع تقلید نوشته بود، آمده است : «...جاى کمال تأثر و تأسف است که مقامات مسوول به جاى اقدام جدى براى تنبیه توهینکننده، جسورانه به روى مردم مسلمان و بىپناهى که براى اداى وظیفه دینى و وجدانى خود در قم اقدام کردهاند، آتش گشوده، جمعى بىگناه را مقتول و مجروح و متأسفانه مطلب در جراید تحریف و به گونه دیگرى وانمود شده است.» (اسناد انقلاب اسلامى، ج 3، صص 236 و 237) در اعلامیه حوزه علمیه قم آمده است : « ... عدهاى بسیار از مردم بىپناه در خیابان چهار مردان را که به عنوان اعتراض به این دیکتاتورى و آدمکشى تجمع کرده بودند به رگبار گلوله بستند. حتى بچههاى خردسال را که از مدرسه به خانه مىرفتند کشتند. برادران ایمانى! کاش مىدیدید که چگونه بچههاى کوچک را با باتون مىزدند؛ تا سر حد مرگ کتک مىزدند و حتى زنانى که به اعمال جلادانه و وحشیانه اعتراض مىکردند مضروب مىنمودند . و لابد این را دمکراسى مىنامند. و عجب این است که شاه جنایتکار باز هم دم از اسلام مىزند! ...» (اسناد انقلاب اسلامى، ج 4، صص 387 و 388)
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی حسین نوری همدانی به روایت اسناد ساواک صفحه 336