تاریخ سند: 7 تیر 1355
در روزهای اخیر اسلامی و سید حسن شالی برنامههای خود را پیرامون امور دینی مثل سابق دنبال کردند.
متن سند:
از: 23ﻫ تاریخ: 7 /4 /2535[1355] 13550407
به: 312 شماره: 1935 /23ﻫ
در روزهای اخیر اسلامی و سید حسن شالی برنامههای خود را پیرامون امور دینی مثل سابق دنبال کردند. لیکن به علت اینکه جمعیت کمتری در اجرای این برنامه شرکت کرده چندان راضی به نظر نمیرسیدند. ضمناً در یکی از این جلسات دیده شد که در پایان صحبتهای سید حسن شالی دو نفری(شالی و اسلامی) در پای ماشین مدتی با هم به گفتگوی خصوصی پرداختند که البته چون فقط دو نفری بودند چیزی از مطالب آنها دستگیر نشد.
ولی متعاقب این جریان اسلامی تعدادی اعلامیه در روی کاغذهای تمیزی به طور دست نویس تهیه و به در و دیوارهای تاکستان الصاق نمود و همزمان با آن در مسجد صباغان در حضور عدهای حدود صد نفر در حالیکه اسلامی جمعیت را دایرهوار دور خود جمع نموده بود اظهار داشت من در اطلاعیه تهیه شده 4 مطلب را متذکر شدهام و در دستور کار خود قرار دادهام.
و اضافه نمود مجالس من مجلس روضهخوانی نیست بنابراین در این جلسات بیشتر افراد میبایستی شرکت نمایند که حداقل سواد را داشته باشند تا مطالب مرا بتوانند بفهمند و درک کنند و سپس شروع به تشریح 4 مطلب نمود. ابتدا درباره تعالیم قرآن بیانات مختصری کرد و درباره مطلب دوم مندرج در اعلامیه گفت هر فردی از افراد بشر به خصوص مسلمانان ایرانی در خصوص ناملایمات و جنایتها و انحرافاتی که در جامعه میبینند طبعاً بایستی حساس باشند و احساس مسئولیت و وظیفه نمایند بدین معنا که اشکالات را از نظر علمی و در خور سواد بفهمند و بعداً در مقام رفع آن برآیند و سپس با اشاره به متن مواد 3و 4 اعلامیه گفت یک نفر مسلمان که وظیفه دارد در مسجد نماز بخواند مسائل و احکام دینی را هم بایستی درک و عمل نماید و در حد امکان به نشر مسائل اجتماعی و اقتصادی و غیره بپردازد. ضمناً در همین جلسه درباره مکتبهای فکری ماتریالیسم و دیالکتیک و رد آنها صحبت کرد که چون در حد فهم و حوصله آن جمع نبود عدهای از کنار وی رفتند فقط عدهای جوان باقی ماندند که بیشتر دانشآموز بودند و از آنها خواست تا هر کس مشکل و سوالی دارد از او پرسش کند ولی کسی سوال نکرد و جلسه با این کیفیت پایان یافت.
نظریه شنبه. به نظر میرسد که برنامههای اسلامی و شالی متضمن تعلیم سلسله مطالب اجتماعی نزدیک به سیاسی است که میخواهد با این ترتیب به افراد باسواد خصوصاً طبقه جوان تفهیم و آموزش دهند تا شاید بعداً بر وفق مراد خود مورد بهره برداری قرار دهند. ضمناً در این سخنرانیها این نکات قابل توجه است:
1- هنگام تشریح تعلیم قرآن بسیار مختصر صحبت کرد و حتی وقتی یکی از حاضران که پسر جوانی بود گفت ما قرآن بلد هستیم با استفاده از این اظهار وی نیز موقع را غنیمت دانست و زیاد درباره آن صحبت نکرد. چون ادامه صحبت وی در مورد مسائل اجتماعی بود و اندکی جنبه نقد از مسائل اجتماعی داشت تا حدی برای بیشتر شنوندگان تازگی داشت و لذا به نظر میرسد اگر این اندازه مختصر به مسائل مربوط به تعلیم قرآن را نیز عنوان نمیکرد احتمالاً وضعیتش مورد تردید حاضران قرار میگرفت.
2- بیشتر تلاش اسلامی برای جلب جوانان است که البته این خود طبیعی است که هر مکتب فکری روی جوانان به این دلیل تکیه میکند که جوانان هم زودتر جذب و جلب میشوند و هم اینکه جوانان در اینگونه مواقع تحرک بیشتری دارند.
3- نوعاً جلسهای که در روز مزبور تشکیل گردید اولین جلسه بود که قرار شده است در طول هفته و در صورت امکان مرتباً تشکیل شود(به غیر از روزهای پنجشنبه و جمعه) که سید حسن شالی نیز در آن حضور مییابد و تقریباً جنبه عمومی دارد.
4- اسلامی اخیراً وسائل زندگی خود را که بسیار مختصر هم هست به تاکستان منتقل نموده و دیگر شب و روز در تاکستان مقیم شده است.
5- نامبردگان(سید حسن شالی و اسلامی) در سخنان خود سعی میکنند مطالبی خارج از قواره عنوان نکنند و به نظر میرسد علت این امر آن است که نمیخواهند به اصطلاح گزک به دست کسی بدهند لیکن تا کنون در 3 بار سید حسن شالی هنگام سخنرانی اختیار را از دست داده و مطالب مختصر کنایه آمیز عنوان کرده است و ضمناً سخنرانیهای آنان اصلاً خصلت روضهخوانی ندارد.
6- مدارس تاکستان تعطیل شده و برای شرکت هر چه بیشتر جوانان در این مجلس زمینه فراهم شده است.
7- این فعالیتها و تشکیل جلسات متضمن مخارجی برای سید حسن شالی و اسلامی مورد بحث میباشد لیکن آنان نه تنها پولی از مردم دریافت نمیکنند بلکه مرتباً از جیب خرج میکنند.
8- در آن قسمت که اسلامی عنوان کرد یک مسلمان بایستی در زمینه مسائل اجتماعی نقد و نظریه ارائه نماید این مسئله مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است و از آن گذشته یک فرد مسلمان برای نگه داشتن روح و جسم خود و اخذ تعالیم اسلامی بایستی احکام شرعیه خود را بخواند و عمل کند ولی این مسلمان را یک بار وادار به مقاله نویسهای اجتماعی کردن و آموزش دادن در این زمینه بنماید به نظر میرسد که تعلیم در این زمینه متضمن بررسی یک سلسله مطالب اجتماعی نزدیک به سیاسی است که دو نفر مزبور میخواهند با این وضع و ترتیب به افراد با سواد خصوصاً طبقه جوان تفهیم و تعلیم نمایند تا از طریق نگارش انشایی تحت عنوان مقاله نویس ذهنیات آنان را در جهت همان مطالب اجتماعی آماده و پرورش دهند.
نظریه سه شنبه. گزارش و نظریه شنبه تایید میشود. سید حسن شالی و اسلامی مورد بحث که خواهرزاده سید حسن شالی است. برابر تحقیقات انجام شده در گذشته در عراق بوده است و ضمناً در مجالس خود در تاکستان روضهخوانی کم دارد به عبارت دیگر اینطور موضوع تفسیر میشود که نامبرده مثل سید حسن شالی کارش جنبه روضهخوانی نداشته و بیشتر به مباحث تکالیف اجتماعی و اخلاق برای مردم میپردازد به همین لحاظ در وضعیت فعلی این تردید به وجود آمده که آیا آنان مثل روحانیون هدفی دارای وضعیت فکری آنچنانی هستند یا اینکه تصادفاً چنین خط مشی و روشی در پیش گرفتهاند. به هر صورت با آموزشهایی که به شنبه داده شده و تصمیمات مقتضی که در برنامههای بعدی برای اخذ اطلاعات بیشتر در مورد آنان به کار گرفته خواهد شد این موضوع روشن و نتیجه به استحضار خواهد رسید. ضمناً یک نسخه فتوکپی اعلامیه دست نویس شده مورد بحث پیوست این گزارش میباشد.
نظریه 23- مراقبت از نامبرده با توجه به وضعیت سوابق وی و همچنین دستورالعمل 702 /312- 31 /1 /35 ادامه داشت و بر همین مبنا اطلاعات فوق کسب گردیده و در حال حاضر سعی بر این است که به طور کاملاً غیر محسوس مشخصات بیشتر اسلامی و یا سایر فعالیتهای احتمالی سید حسن شالی مورد شناسایی دقیقتری قرار گیرد تا از آن طریق بیشتر بتوان مراقبتهای لازم را معمول داشت.
آقای خوانساری- بهره برداری و مراقبت گردد. 8 /4
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مساجد استان قزوین به روایت اسناد ساواک صفحه 238