صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

شیخ محمود حلبی

تاریخ سند: 27 تیر 1357


شیخ محمود حلبی


متن سند:

از: ساری تاریخ: 27 /4 /2537[1357]
به: 312 شماره: 1954 /2ﻫ1
پیرو: 1925 /2ﻫ1ـ 26 /4 /37
13570427
شیخ محمود حلبی1 از تهران برای مریدان خود از جمله شیخ حسن فقیهی پیشنماز مسجد مهدیه عشقی شاهی پیغام فرستاده که در نیمه شعبان جشن گرفته نشود به همین لحاظ شیخ حسن با شیخ مصطفی صدوقی تماس و نظر شیخ محمود را به وی ابلاغ و فعلاً قرار شده که در نیمه شعبان در قریه حاضروجک نیز جشنی برگزار نشود علیهذا اصلح است در صورت لزوم به نحو مقتضی با شیخ محمود حلبی ملاقات و نظر نامبرده در مورد برگزاری جشن جلب گردد. رخشا
ملاحظات 312:
چنانچه با شیخ محمود حلبی که فردی متعادل و بی‌نظر می‌باشد در این زمینه مذاکره و توجیه شود شاید بی‌تاثیر نباشد.
به عرض تیمسار ریاست ساواک رسید. 28 /4 /37
محترماً دستور تماس با حلبی و استعلام چگونگی داده شود هنوز به وی دسترسی پیدا نکرده‌اند ظرف امروز نتیجه به عرض خواهد رسید.
ملاحظه گردید. 28 /4
دایره بررسی ـ 28 /4
یک نسخه تصویر برای وقایع و اصل بر روی شیخ حلبی و انجمن

توضیحات سند:

1. حجت‌الاسلام شیخ محمود ذاکرزاده (تولایى) معروف به حلبى، فرزند غلامرضا در سال 1281ﻫ ش در مشهد مقدس متولد گردید. پس از طى تحصیلات مقدماتى وارد حوزه علمیه مشهد شد و تحصیلات علوم دینى را تا فقه و اصول ادامه داد.
وى از بنیانگذاران انجمن حجتیه بود که با استفاده از گرایش عمومى مردم به ویژه جوانان به سمت اندیشه‌هاى اسلامى پس از کودتاى 28 مرداد 1332 با تأسیس تشکیلات گسترده به جذب نیروهاى ساده مذهبى پرداخت. وی در قیام پانزده خرداد 1342 به رهبرى امام خمینى(ره)، ایده جدایى دین از سیاست را علنا ابراز کرد و لذا در تقابل و تعارض با نهضت بود. شیوه عضوگیری و جلسات مخفی انجمن جاذبه‌هایی داشت تا نیروهای مذهبی بدان بپیوندند. فعالیت‌های انجمن، خواسته یا ناخواسته مطلوب ساواک بود. مسلماً اسناد موجود در ساواک و عملکرد رهبران انجمن، باید بیانگر همسویی و توافقهای پنهانی باشد؛ چه در انجمن، انرژی و قدرت فعال جوانان و تحصیل کردگانی که می‌توانستند بخش قابل توجهی از بار مبارزه را بر دوش بکشند، صرف آموزش نقاط ضعف مبانی فکری فرقه ضاله بهائیت و آثار و نوشته‌های بهائیان می‌شد! مسلماً در این روند، معلول، جای خود را به علت و انحراف از روش و منش اسلامیت می‌داد، به خصوص آنکه بهائیت، ابزاری در دست استعمار و استبداد برای کوبیدن دین و تضعیف ایمان مردم بود. خطر بهائیت از آنجا ناشی می‌شد که صهیونیسم و امپریالیسم اسرائیل و آمریکا در پشت قضیه و ایادی این فرقه در ارگان حکومت پهلوی رسوخ و نفوذ و بعضاً سلطه پیدا کرده بودند. در برنامه عملی و اعلامی انجمن هم جایی برای مبارزه سیاسی علیه «استبداد» و «استعمار» وجود نداشت و به همین دلیل این تشکیلات در طول فعالیتش از تعرض ساواک مصون ماند. برخلاف آنچه انجمن بعد از انقلاب در نفوذ در دستگاه‌های سیاسی عمل نموده، در ماده 9 اساسنامه انجمن آمده است: «انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت.» در دوران انقلاب نیز انجمن حرکت‌های متضاد و متعارضی داشته و همواره به مسائل فرعی می‌پرداخت یا سعی می‌کرد که مسائل اصلی را، مسائلی حاشیه‌ای و فرعی جلوه دهد. که حضرت امام چند بار صراحتاً به انحراف انجمن اشاره فرموده بودند. شیخ محمود حلبی در 26 دی ماه 1376 درگذشت.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 05 صفحه 316

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.