تاریخ سند: 9 آذر 1349
موضوع : مجلس روضه خوانی متشکله در مسجد هدایت
متن سند:
به : 316
از : 20 ه 3 شماره : 65411 /20 ه 3
مورخه 6 /9 /49 در جلسه روضه خوانی متشکله در مسجد هدایت ابتدا
سیدمحمود طالقانی نماز جماعت خواند و پس از خاتمه نماز از ساعت 1245
الی 1300 به طور ایستاده درباره انفاق آغاز سخن نمود و چنین اظهار داشت :
در قرآن کریم هر کجا که از
انفاق نامبرده شده مورد
مصرف آن نیز ذکر گردیده
است تا مردم اموال خود را
در غیر راهش انفاق نکنند
چون در غیر این صورت
مثل تخم در شوره زار
افکندن است در مملکت ما
بیش از تمام ممالک نذورات
می پردازند ولی ما می بینیم
که روزبروز فقیر زیادتر و
گرفتاری مسلمین بیشتر
می شود بنابراین اول باید
محل مصرف نذورات تعیین
کرد و سپس آن را پرداخت.
اغلب مقدسین ما که پای پول
دادن به میان می آید خود را کنار می کشند ولی صلوات و یا نماز اضافی را که
خرجی ندارد می خوانند.
انسان آنقدر باید مال اندوخته نماید که بتواند حاکم بر
مالش باشد نه این که مال انسان را دنبال خود بکشد.
در اسلام وقتی اسمی از فقیر
به زبان می آید ما خیال می کنیم فقیر همین گداهای دم در مسجد و یا گداهای
حرفه ای که روزانه 30 تومان درآمد دارند هستند در صورتی که فقیر کسی است
که قادر به تأمین مخارج زندگیش نباشد و یا کسی که رفته در مرز از کشور دفاع
می کند قادر به تأمین مخارج زندگی خود نیست و اسلام توصیه می کند به این
قبیل افراد کمک شود نه این که هر کسی دامنش را باز کرد فورا احساسات پوچ و
گدایی مردم گل کند و همه به او پول بدهند شرافت یک نفر دزد از یک نفر فقیری
که احتیاج نداشته باشد بیشتر است چون دزد واقعا یک کاری انجام می دهد ولی
فقیر همیشه با مردم مدارا می کند و به اصطلاح کوتاه می آید.
کسی که پول دارد
زبان او هم دراز است پس نتیجه می گیریم که اسلام دین فقیرپرور نیست بلکه دین
تحرک و جنبش می باشد و در مواردی ممکن است مسلمانی انفاق فکری بکند.
بعضی از مسلمانها هستند وقتی که یک حاجی پولدار وارد مجلسی می شود بدون
این که او خاصیتی داشته
باشد و یا به کسی کمک کند
او را با تعارف در بالای
مجلس می نشانند
مرده شوی ببرد خودش و
پولش را و یا این که عده ای
دنبال هم مسجد می سازند
که در روز عاشورا یک مشت
افراد ورشکسته و پیر و
بازنشسته بنشینند و دعا
بکنند.
مسجد به چه درد
می خورد ما از بس حرف
شنیده ایم که دیگر انبار
حرف شده ایم این روزها که
ما عبادت می کنیم و روزه
می گیریم مقدمه است که بعد
از ماه رمضان گناه بیشتری انجام دهیم بعد از پایان سخنرانی طالقانی در ساعت
1335 دکتر جواد باهنر بالای منبر رفت و درباره چگونگی مأموریت انبیا از
جانب خداوند و همچنین پیرامون انگیزه تحریف انجیل و مصلوب شدن حضرت
عیسی به تفصیل سخنرانی نمود و در ساعت 1445 به وعظ خود خاتمه داد و
مجلس پایان پذیرفت.
تعداد شرکت کنندگان قریب 500 نفر و اشخاص شناخته
شده عبارت بودند از آقایان محمدعلی یزدان پناه.
محمدمهدی اندوهی.
عبداللّه
حسینی.
صدراللّه واثقی.
مهندس طاهری.
محمدعلی رجایی.
محمد بهفروزی.
اکبر عسگری آزاد.
عبدالحسین جامی.
حاج احمد صادق.
مصطفی صادقی.
طوفانی.
حسین یزدگردی.
محمدعلی قیومی هوشیار.
دکتر سحابی.
محمدصادق اسلامی.
برادران ابریشمچی.
برادران موسوی (تقی.
اکبر و ناصر) شغل جگرفروش.
احمد فراهانی.
...
موسوی.
خلیل شالچی.
محمدصادق قاضی طباطبایی.
حاج حسین فیض بخش.
علی درخشان.
حاج جواد علی اللّه .
اسماعیل کریمخانی.
سیدابراهیم موسوی.
ابراهیم کریمخانی.
باقر مشهدی حبیب اللّه شانه چی.
علی دانش منفرد.
علی اکبر بنایی کارمند انستیتو
پاستور.
حاج محمدحسین هاشمی خیاط.
عبدالمجید منزه.
احمد جلیلی زرگر.
محمدمهدی جعفری و
رادنیا.
نظریه شنبه : شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : یکشنبه نظری ندارد.
آمال
نظریه چهارشنبه : نظری ندارد.
نگهبان
منبع:
کتاب
آیتالله سید محمود طالقانی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 60