تاریخ سند: 25 خرداد 1356
موضوع : سخنرانی دکتر حبیب اللّه پیمان در مسجد قبا پیرو : 21120/20/ه 12 ـ 11/3/36
متن سند:
از : 20 ه12
به : 312 شماره : 21474/ه12
از ساعت 00:21 الی 00:23 روز 19 /3 /36 پس از اقامه نماز جماعت
وسیله شیخ محمد مفتح در مسجد قبا نامبرده فوق پشت تریبون قرار گرفت و
مطالبی به شرح زیر بیان
نمود.
وقتی که ما چشم خود
را از شناخت حقیقت
برمی گردانیم بخود ظلم کرده
و از تکامل خود جلوگیری
کرده ایم.
اگر مکتبهای
مختلف جهان را مورد
بررسی قرار دهیم به این
حقیقت پی می بریم که بشر
زیاده طلب و حریص است و
گرایش مردم باین سو و آنسو
برای بدست آوردن مادیات
بیشتر است.
تمام انبیاء این
جمله را تکرار کرده اند که ما
نمی خواهیم نسبت به
دیگران برتری پیدا کنیم زیرا
هدف ما این است که جامعه را به طرف توحید سوق دهیم مادیات شما را از خدا
دور می سازد و ایمان شما را به خدا نزدیک می کند این پول چیست که همه دنبال
آن می روند پایه های استعمار فردی یعنی استعمار انسان بر انسان از زمانی شروع
شد که بشر پول را شناخت و برده پول شد و وقتی که انسان برده شد دیگر از خود
اختیاری ندارد کم کم استعدادها در او می میرد تا به پوچی محض می رسد و برای
زنده ماندن باید از ارباب اطاعت کند.
آنگاه مطالبی درباره این که انسان آزاد
آفریده شده و آزاد هم باید زندگی کند و نیز ربا و کم فروشی مطرح نمود و در
ادامه اظهاراتش افزود که انسان در گرو اعمال خویش است اگر ما کم فروشی کنیم
این ظلمی است که ما در حق دیگران می کنیم همه چیز را نباید فدای مادیات کرد.
نباید منتظر عدل خداوند باشیم من مخالف این شعار هستم که برای بهتر شدن هر
کس باید خودش را اصلاح کند تا جامعه اصلاح بشود جامعه را باید رهبر هدایت
کند تا اصلاح بشود.
شرکت کنندگان در این جلسه حدود 700 نفر بودند که افراد شناخته شده عبارت
بودند از: فخرالدین حجازی، عرب پور کارمند شرکت مخابرات، جعفری، حاج
شیخ محمد مدیر شانه چی،
حکیمی، مولوی، علی اکبر
پوراستاد، انتظاری، محمد
حسین اسلامی
نظریه شنبه:برنامه سخنرانی
محمد جواد حجتی کرمانی
در مورخه 17 /3 /36 در
مسجد قبا اجرا و پیرامون
مسئله ربا از دیدگاه اسلامی
صحبت کرد و مطالب خلافی
عنوان نگردیده است.
نظریه یکشنبه: گزارش
تسلیمی شنبه به احتمال
قوی صحت دارد.
نظریه سه شنبه : نظریه
یکشنبه مورد تأیید است.
ضمنا دکتر حبیب اللّه پیمان1 فرزند حسن که دکتر دندانپزشک و فردی متدین و
مذهبی بوده و دارای تألیفات متعددی مذهبی با نام مستعار دکتر پایدار می باشد
در آن اداره کل (312) دارای سابقه است.
نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه مورد تأیید است.
توضیحات سند:
* از : 20/ ه ش
تاریخ : 23 /5 /37
به : 20/ ه12
شماره : 1767/ ه ش
موضوع : سخنرانی در مسجد قبا
از ساعت 10:22 روز
23 /5 /37 جلسه سخنرانی
مذهبی به مناسبت ماه مبارک
رمضان با حضور حدود 6000 نفر
از طبقات مختلف مردم در مسجد
قبا تشکیل گردید در این جلسه
رضا اصفهانی در ادامه سخنرانی
شب قبل در زمینه شناخت از نقطه
نظر عملی پرداخته و در مورد
اختلاف مستمعین درباره
سخنرانی شب قبل از حاضرین
خواست که در قضاوت عجله
نکنند سپس درباره زندانی شدن
آیت الله طالقانی و منتظری و
تبعیدخمینی اشاره و احساسات
مستمعین را برانگیخت و اضافه
نمود که زندانی جانی را با
زندانی سیاسی پهلوی هم
گذارده اند سپس به تشریح وضع
باغبان که به علت تصادف در
بیمارستان ایرانمهر بستری بوده و
فوت نموده که از تحویل جسد
وی به علت داشتن سوابق سیاسی
به خانواده اش اشاره نمود (گریه
مستمعین) و پس از آن مجددا
به بحث درباره شناخت
پرداخت که به علت کمی وقت
تفسیر آنرا به بعد موکول نمود
نامبرده پس از دعا به مراجع
شیعیان از حاضرین خواست که با
نظم از مسجد خارج تا جلسات
تحریم نگردد این سخنرانی در
ساعت 10:23 خاتمه پذیرفت.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: خبر صحت
دارد و منبع در زمینه شرکت در
جلسات آتی مسجد مذکور از
اظهارات سیدرضا اصفهانی نوار
تهیه و در این سازمان موجود
است و هنگام خروج مردم از
مسجد تعدادی اعلامیه توسط
افراد پخش که سه نفر از آنان
توسط مأمورین کلانتری قلهک
دستگیر شده اند.
توسل نظریه سه
شنبه : در مرخصی
است.
نظریه 20/ ه ش:
نظریه یکشنبه تأیید می گردد.
1ـ دکتر حبیب اللّه پیمان در سال
1314 ه.
ش در شیراز به دنیا آمد.
فعالیت های سیاسی خود را از
سنین جوانی آغاز کرد.
در شیراز
جریده کار و آزادی را منتشر کرد.
وی در این زمان به عضویت
حزب خداپرستان سوسیالیست
درآمد.
در جریان کودتای 28
مرداد 1332 دستگیر و زندانی
شد و پس از آزادی به نهضت
مقاومت ملی پیوست.
وی
تحصیلات دانشگاهی خود را در
رشته دندانپزشکی به پایان رساند
و در همان زمان (1339) عضو
کمیته جبهه ملی دوم در دانشگاه
بود.
دکتر پیمان در دهه چهل،
چندین بار به زندان افتاد که
آخرین آنها سال 1357 بود.
افکار
و عقاید دکتر پیمان پیش از
انقلاب همواره مورد نقد
روحانیون مبارز بود.
وی در سال
1355 به همراهی عده ای از
همفکرانش جنبش مسلمانان مبارز
را پایه گذاری کرد این گروه پس
از انقلاب اسلامی برای مدتی
نشریه امت را چاپ کرد که بعدها
خود وی روزنامه را تعطیل نمود.
همسویی این گروه با سازمان
مجاهدین خلق از عوامل
بی اعتباری جنبش شد.
منبع:
کتاب
شهید آیتالله دکتر محمد مفتح به روایت اسناد ساواک صفحه 370