صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: جلسات انتقاد

تاریخ سند: 11 اردیبهشت 1351


موضوع: جلسات انتقاد


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره: 631 /23 ﻫ-11 /2 /1351

موضوع: جلسات انتقاد
پیرو 5066 /23 ﻫ - 23 /12 /50

در مورخه 24 /1 /51 جلسه فوق از ساعت 0930 در منزل وحدانی واقع در خیابان عبید زاکانی. کوچه بن بست شماره 5 انتهای کوچه منزل مجاور پلاک 124 با شرکت تعدادی در حدود 30 نفر از جمله علی تاب. محمود میزبان. اکبر قاسم‌زاده. احمد خانبان. یعقوب باروتی. شفیعیها. اسماعیل و حسن وثوقیان. حسن و مسعود رشوند. حق‌شناس. علی کاسه‌چی. اردکانی. جواد برادران. اصغر یزدی‌پور. فرامرزی (تازه‌وارد) تقی و جواد وحدانی. محمد شفیعی (تازه‌وارد) حسینی (تازه‌وارد) یوسف باروتی. محمد مینائی‌فر. اصغر قاسم‌زاده (برادر اکبر قاسم‌زاده) حمید باروتی (خردسال) جلال فشندی تشکیل گردید. ابتدا محمود میزبان در مورد نامه‌هائی که در خلال نبودنش در قزوین وسیله بعضی از افراد برای او ارسال شده بود ضمن تشکر پاسخ داد در جواب نامه‌ای که یوسف باروتی جهت وی فرستاده بود گفت این سگ‌ها نمی‌گذارند که ما با هم باشیم و شما هم در نامه ننویسید که هیچکس نیست. بچه‌ها نیستند. فکر کنید که من هیچ چیز نیستم. باید کاری می‌کردیم تا همه بروند و سرجایشان بخوابند و شما نباید اینقدر ناامیدانه نامه می‌نوشتید سپس خطاب به اکبر قاسم‌زاده بیان داشت از زحمات شما خیلی ممنون هستم که کارهای دشوار را به عهده گرفتی. آقای شفیعیها نامه پرمهر شما رسید ولی متأسفانه وقت آن‌ را نداشتم که جواب آن را بنویسم. حال زباناً جواب آن را بپذیرید. حالا که آن سگ‌ها و از خدا بی‌خبران در جای خود خوابیده‌اند ما بیدار می‌شویم. آنگاه احمد خانبان پشت میز اطاق قرار گرفته و ضمن صحبت از چگونگی شهادت حضرت امام حسن مجتبی و رحلت حضرت رسول اکرم 15 دقیقه صحبت کرد سپس ابراهیمی مدت 10 دقیقه اشعاری خواند که در آن گفته شده بود چرا آن خوک کثیف و سگ‌های گران. گل‌های باز نشده را پرپر می‌کنند. چرا اعدامشان کردند چرا آن سگ‌های هار و گرسنه آن نوجوانان را پاره پاره کرده‌اند1. آنگاه فرامرزی که برای اولین بار در جلسه مشاهده شد شروع به سخنرانی نموده و گفت ما همه باید به برپا نمودن موج شورشی عظیم تن داده و امید زیادی داشته باشیم و از توپ و تفنگ و از تیر و مسلسل این بی‌عفتان هرگز نترسیده و با آنها به مبارزه تن به تن بپردازیم. نگذارید که این وحشی‌های آدم‌خوار و از خدا بی‌خبر به حکومت ظالمانه خود ادامه دهند و از خواب بودن ملت خود سوء‌استفاده کرده و تمام هستی ما را به باد بدهند و نگذارند ما آزاد زندگی کنیم. آزاد زندگی کردن یعنی آزاد راه برویم. آزاد کار کنیم. آزاد بگوئیم. آزاد بشنویم. آزاد بنویسیم. آزاد از خود دفاع کنیم و در مقابل هیچ کس سر تعظیم فرود نیاوریم. جلو این استعمارگران بی‌رحم بایستیم و آنها را از خود برانیم و با صدای بلند فریاد بزنیم که ما آزادیم و آزاد زندگی می‌کنیم و زیر سایه و عنایت آقای خمینی به برپا نمودن حکومتی که در 1300 سال پیش حضرت علی به وجود آورد یعنی حکومت اسلامی که همه از آزادی کامل برخوردار خواهند بود بپردازیم.
سپس محمود میزبان مجدداً شروع به صحبت کرده و گفت امروز من درباره این که آیا ما هم می‌توانیم مانند گذشتگان حکومت اسلامی برپا کنیم مطالبی را می‌گویم و پس از بیان مطالبی در این مورد گفت در آن موقع موقعیت مساعد نبود و حضرت علی نمی‌توانست کاری کند و مردم با او همکاری نمی‌کردند لذا با دوازده سال2 گوشه‌نشینی صبر کرد تا مردم از دست ستمکاری‌های خلفا به تنگ آمده و داغ شده بودند و خواستار حکومت علی شدند و حضرت علی هم از موقعیت استفاده کرده و حکومت اسلامی را برقرار نمود و مردم هم از او استقبال نمودند. حالا همین‌طور است با هر که سر صحبت را باز کنم می‌بینم که از دست این حکومت خسته شده و همه از دست این بی‌عفتان در امان نیستند و خواستار حکومت اسلامی می‌باشند که شخصی چون علی عدالت برقرار کند و اگر در روحانیون و یا مردم موجی[راه] بیاندازیم حتی مردم از آن استقبال نموده و به یاری ما می‌آیند. اگر ما را به دام انداختند[و] کار ما ساخته شد اشکالی ندارد چون موج در حرکت است. پس نگوئید که ما در این‌جا جمع شده‌ایم فقط حرف می‌زنیم و باید کاری کرد با این حرف زدن‌هاست که موج ایجاد می‌شود و یک ملت را می‌توان هم ریخت3 اگر ما را گرفتند چه بهتر که شهید در راه میهن خوده شده‌ایم پس از سخنرانی وی چون ساعت 1200 را نشان می‌داد افراد پس از خداحافظی از یکدیگر از منزل خارج شدند.
نظریه یکشنبه و سه‌شنبه. به استحضار می‌رساند که با توجه به سوابق اظهارات مطالب فوق در جلسه بعید به نظر نمی‌رسد. ضمناً علت آنکه در تقدیم گزارش مربوطه تأخیری روی داده کسالت شنبه بوده است. نظریه 23 ﻫ در مرخصی هستند.
رونوشت برابر اصل است اصل در شماره 92207 می‌باشد - ح

توضیحات سند:

1. اشاره است به اعدام 4 تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در سال 1351 صورت گرفته بود.
2. به احتمال زیاد این از اشتباهات منبع ساواک بوده است. مدت گوشه نشینی حضرت علی(ع) 25 سال بوده است. اکثر منابع ساواک به دلیل اینکه تحصیلات کافی نداشتند، در ضبط گزارش‌ها و سخنرانی‌ها، غالباً دچار اشتباهاتی از این دست می‌شدند.
3. منظور گوینده این است که یک ملت را اینگونه می‌توان متحد کرد.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 2 صفحه 4


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.