تاریخ سند: 23 شهریور 1357
موضوع: سخنرانی در مسجد سیدمحله شاهی
متن سند:
از: 2ﻫ2 تاریخ: 23 /6 /1357
به: 312 شماره: 4971 /2ﻫ2
موضوع: سخنرانی در مسجد سیدمحله شاهی
پیرو: 4894 /2ﻫ2-13 /6 /57
شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد مذکور بدین شرح بود که در این شب بین نماز مغرب و عشا یکی از مسائل دینی مورد بحث قرار گرفت و سپس بحث به دولت آقای آموزگار و خواستههائی که در روزنامه علمای دین خواسته بودند کشیده شد آقای شیخصبوری گفت انشاءالله که انجام شود و مثل گذشته حرف نباشد و گفت ما ایرانی هستیم خاک وطنمان را دوست داریم از آشوب و بلوا بیزاریم از آتش زدن بیزاریم هدف ما قرآن و انجام دستورات الهی است اگر انجام شود ما مطیع و اگر انجام نشود ما سربازیم و مسلمان بعد از خاتمه نماز عشا آقای شیخکریمی شروع به سخنرانی نمود و سخنان شیخصبوری را تکرار که ما ایرانی هستیم و وطنپرست چرا شما مردم را آزار میکنید چرا به دردشان نمیرسید چرا بجای دوای درد مردم کتکشان میزنید و بر روی مردم بیگناه اسلحه میکشید نامبرده گفت تمام این آشوبها و تظاهرات از زمانی شروع شد که مردم قم را کتک زدند و آنها را کشتند. شیخ کریمی اظهار داشت من تمام این حرفها را بخاطر این میزنیم که شاهنشاه دستور دادند آزادی بیان ـ آزادی قلم و اظهار نظر و انتقاد. اگر راست میگویم من فردا هستم و در اینجا به منبر میروم و اگر دروغ باشد من دیگر نیستم. یادشده افزود به مأمورینی که صدای مرا میشنوند میگویم بیائید همکاری کنیم ایرانی نیرومند بسازیم برادرانه دست در دست هم بدهیم تا سرزمین ما آباد شود نگذاریم مفت کشورهای بیگانه از ما سوءاستفاده کنند ـ اماکن ما را به آتش بکشند جوانان ما را گمراه کنند و بخواهند ما را استعمار و استثمار کنند و ثروت ملی ما را به یغما ببرند بیائید دلسوز باشیم و برای رسیدن به هدف عالی انسانی کوشش کنیم ما همانطوریکه گفتم از آشوب و ویرانی و آتش زدن بیزاریم پس ما میخواهیم ایران خالی از ظلم و ستم و ایرانی خالی از استعمار و استثمار داشته باشیم. نامبرده در خاتمه سخنرانی مجدداً از حاضرین خواهش کرد نظم عمومی را رعایت کنند و بیسروصدا از مسجد خارج شوند.
نظریه شنبه: سخنرانیهای تحریکآمیز آنان در مردم عصیان و اعتراض بوجود میآورد لکن در آخر که سخنرانان به طور ملتمسانه از حاضرین تقاضای برقراری نظم مینمودند و تظاهرات را منع میکردند در نتیجه هیچگونه تظاهرات و اغتشاشاتی در داخل و خارج از مسجد صورت نگرفت.
نظریه یکشنبه: مفاد خبر از سایر منابع نیز گزارش شده که همان روز بصورت خلاصه و تلفنگرامی به استحضار رسیده است اعمال و رفتار آنان کماکان تحت نظر میباشد. حکیم
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است. بازرگان
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 07 صفحه 34