تاریخ سند: 12 شهریور 1357
گزارش خبر موضوع : سخنرانی محمدصادق خالصی در مسجد فاطمیه
متن سند:
در تاریخ 2 /6 /37 محمدصادق خالصی در مسجد فاطمیه بندرعباس سخنانی
بشرح زیر ایراد مینمود.
پیامبر نیامده تا استخاره به مردم یاد بدهد آمده تا راه نجات و رستگاری را به مردم
نشان بدهد.
خوب تا اینجا راجع به حکومت بر حق.
اما حکومتهای خودکامه مانند
فرعون چنین است که حاکم 1ـ حرف فقط حرف خودش میباشد و اجازه نمی دهد
عقیده ای مخالف عقیده خودش وجود داشته باشد 2ـ دیگر از شرایط حکومتهای
خودکامه آنکه حاکم همه چیز را برای خودش می خواهد 3ـ از خصوصیات دیگر
حکومتهای خودکامه این است که حاکم نمیتواند وجود مخالفین خود را تحمل کند
و آنها را به هر وسیله و نقشه ای که شود متوسل میشود تا نابودشان کند 4ـ در این
شکل از حکومتها تضاد طبقاتی وجود دارد و عدالت در چنین حکومتهائی وجود
ندارد از اعلامیه جهانی حقوق بشر صحبت میکنند بی شرفها بی ناموسها، اینها
همه اش برای بازی دادن ملتهاست.
سازمان ملل متحد هم همین طور است.
باین
وسائل دولتهای بزرگ ملل مظلوم را بازی میدهند برای پیش برد هدفهای خود
رقبا را به نقض اعلامیه حقوق بشر متهم میکنند اما درباره نقض حقوق بشر در
ممالک هم پیمان خود حرفی نمی زنند و در قبال آن ساکت میباشند.
مردم کلیه
کشته شدگان حوادث اخیر مملکت تبریز، قم، جهرم و یزد و اصفهان و سینمای
آبادان را محکوم میکنند.
در خاتمه برای خمینی دعا کرد).
نظریه شنبه : از سخنان نامبرده نکاتی بشرح زیر استنباط میگردد.
الف : تلاش جهت ایجاد یک روحیه «آنارشیسم نیهلیستی» در عموم مردم از
طریق بی ارزش کردن بزرگترین معیارها و ارزشهای جامعه جهانی هم چون
اعلامیه جهانی حقوق بشر و سازمان ملل متحد.
ب : مشهود بودن تمایلات مارکسیستی در خلال گفتارش و تلاش برای اعاده
حیثیت اتحاد شوروی در ذهن مردم ما.
چه، از سه سال قبل که کنفرانس امنیت
اروپا در هلسینکی تشکیل شد تاکنون اتحاد شوروی توسط ایالات متحده
چندین بار به نقض قطعنامه هلسینکی و تجاوز به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر
متهم و محکوم شده است.
ج : طرفداری علنی او از خمینی و وجود تمایلات مارکسیستی در مشارالیه
قرینه ای است مسلم و قطعی مبنی بر ائتلاف توده ایها و ارتجاع عربی در ایران.
1
نظریه سه شنبه : نظریه شنبه قابل بررسی است.
پیکان
نظریه چهارشنبه : بگزارش شنبه اعتماد حاصل است.
ثابت
نظریه 17 / ه : نظریه چهارشنبه تائید میگردد.
توضیحات سند:
1ـ نظریه کارشناس امنیتی در
این سند که در خطابه یادشده
تمایلات مارکسیستی وجود
دارد به ساختار فکری سازمان
اطلاعات و امنیت کشور و نیز
تعالیمی که کارکنان این
سازمان دیده بودند
بازمی گردد.
آنان در حوزه
سیاست تصوری جز مقابله با
مرام کمونیستی، نفوذ این
عقیده در اندام جامعه و
صاحبان این تفکر نداشتند.
به
همین جهت وقتی نهضت
ایران با خصلت مذهبی
خودنمایی کرد کارشناسان
سازمان امنیتی شاه تعبیر
مارکسیست اسلامی را به کار
گرفتند تا قدرت مقابله با این
پدیده جدید را بیابند.
در سند
بعدی نیز واعظی در شهر مرند
به ناشیانه بودن این انتساب
می تازد و آن را محکوم
می کند.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 10 صفحه 48