صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

برابر خبر واصله : نوارى از نمایش خوک و بچه که هفتم ماه مبارک رمضان در خیابان فردوسى شیراز به نمایش گذارده شده و از طریق تلویزیون مدار بسته نیز پخش گردیده است

تاریخ سند: 17 اسفند 1356


برابر خبر واصله : نوارى از نمایش خوک و بچه که هفتم ماه مبارک رمضان در خیابان فردوسى شیراز به نمایش گذارده شده و از طریق تلویزیون مدار بسته نیز پخش گردیده است


متن سند:

شماره :16 /2 /7ـ04ـ507ـ430 تاریخ : 17 /12 /2536 13561217
از : اداره دوم اطلاعات و ضد اطلاعات 33 د
به : تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور

برابر خبر واصله :
نوارى از نمایش خوک و بچه که هفتم ماه مبارک رمضان در خیابان فردوسى شیراز به نمایش گذارده شده و از طریق تلویزیون مدار بسته نیز پخش گردیده است، در این نمایش عملیات جنسى زن و مرد به طور زننده‌اى در معرض دید همگان گذاشته شده است در این نوار واعظى «مشخصات نامعلوم» با شرحى کامل نمایش مزبور را محکوم نموده و مردم نیز ضمن تائید اظهارات وى دولت را نیز محکوم کرده‌اند.1
ارزیابى خبر : قابل بررسى است.
18 /12 /36دائره 6 در پرونده 478036 بایگانى شود.

توضیحات سند:

1ـ حضرت امام خمینى (ره) در ارتباط با این موضوع طى پیامى در 6 مهر 1356 چنین فرمودند : شما نمى‌دانید که اخیرا چه فحشایى در ایران شروع شده است. شما اطلاع ندارید، گفتنى نیست که چه فحشایى در ایران شروع شده است، در شیراز عمل شد و در تهران مى‌گویند بناست عمل-بشود و کسى حرف نمى‌زند! آقایان ایران هم حرف نمى‌زنند، من نمى‌دانم چرا حرف نمى‌زنند؟! این همه فحشا دارد مى‌شود و این دیگر آخرش است یا نمى‌دانم از این هم آخرتر دارد! در بین تمام مردم‌ـ جمعیت ـ نمایش دادند اعمال جنسى را! و [آقایان] نفسشان در نیامد. دیگر براى کجا گذاشته‌اند؟! براى کى؟ چه وقت مى‌خواهند یک صحبتى بکنند؟ و خوشمزه این است که خود سازمانها و خود دولت و خود مردیکه کذا (شاه)، همین معنا با رضایت آنهاست، (بى‌اذن آنها مگر امکان دارد یک همچو امرى واقع بشود؟ یک همچو فحشایى واقع بشود؟) خود آنها این کار را مى‌کنند بعد روزنامه‌نویس را وادار مى‌کنند که انتقاد کند که کار قبیحى بود، کار قبیحى بود حالا به گوش مردم برود، آنجا به چشم مردم بخورد، اینها هم به گوش مردم بخورد که یک خرده آرام بشوند [و ]آتشها ـ اگر باشد خاموش بشود. فردا هم در تهران خداى نخواسته این کار خواهد انجام گرفت و نه آخوندى و نه سیاسى‌اى و نه دکترى و نه مهندسى و نه دیگرى اعتراض نمى‌کند. اینها باید اعتراض بشود، باید گفته بشود. اگر ملتها همه با هم، ملت همه با هم، مطلبى را اعتراض کنند و احکام اسلام را بایستند و بگویند، امکان ندارد که همچو قضایایى واقع بشود. از سستى ما و ضعف ما و استفاده از ضعف ما [مى‌گویند] اینها یک دسته‌اى هستند ضعیف و بیچاره! در صورتى که قوه دارید شما، پشتوانه‌تان ملت است. ملت باز مسلمان است، این ملت مسلمان علاقه دارد به اسلام، علاقه دارد به روحانى اسلام. روحانى اسلام باید خدمت بکند، اگر خدمت نکند مردم عمل روحانى با او نمى‌کنند.
در هر صورت اسلام همه این معانى را دارد و جامع تمام جهات مادى و معنوى و غیبى و ظاهرى هست، براى اینکه انسان داراى همه مراتب هست و قرآن کتاب انسان سازى است، انسان چون بالقوه همه مراتب را دارد، کتاب خدا آمده است که انسان را انسان کند و همان طورى که-جامعه‌اش را اصلاح بکند، خودش [را] هم کامل کند تا برسد به مرتبه عالى و نباید آن طایفه به این طایفه تعرض کنند و این طایفه به آن طایفه. اینها هر کدام مسأله‌اى است خودش مستقل، مسأله‌اى است علیحده، تو عقلت نمى‌رسد که به فلسفه و مافوق فلسفه، چرا به اصحابش جسارت-مى‌کنى؟ تو عقلت نمى‌رسد مثلاً فقه چیست؟، چرا به فقه جسارت مى‌کنى؟ تو عقلت نمى‌رسد به این هم که نمى‌تواند بفهمد که این طایفه چى مى‌گویند و اینها دنبال چى هستند؟ این هم حق اعتراض ندارد، این هم فکرش شاید کوتاه باشد.
اینها همه باید دست به دست هم بدهند باید اجتماع کنند، فقیهش با مهندسش، با دکترش، با محصلش، دانشگاهى با مدرسه‌ایش دست به دست هم بدهند تا بتوانند یک کارى انجام بدهند و بتوانند از زیر این بارهایى که بر آنها تحمیل دارد مى‌شود و هر روز زیادتر مى‌شود، از زیر این بارها بیرون بروند و نمى‌کنند! من نمى‌دانم چرا؟! حالا این قدرى شروع شده است در ایران، یک مقدارى شروع شده، یک فرصتى پیدا شده است و امید است ان‌شاءاللّه‌ فرصت‌هاى خوبى پیش بیاید.
ان شاءاللّه‌ خداوند تبارک و تعالى به همه شما توفیق بدهد و اسلام را تأیید کند و علماى اسلام را تأیید کند و محصلین را تأیید کند و مسلمین را تأیید کند.
ـ صحیفه امام، مرکز نشر آثار حضرت امام خمینى (ره)، جلد سوم، ص 229 ـ 231.





منبع:

کتاب جشن هنر شیراز به روایت اسناد ساواک صفحه 406

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.