صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سیدمحمد حسینی واعظ

تاریخ سند: 5 مهر 1357


موضوع: سیدمحمد حسینی واعظ


متن سند:

از: 26/ ﻫ. تاریخ: 5 /7 /1357
به: 312 شماره: 4274 /26 ﻫ
موضوع: سیدمحمد حسینی واعظ

نامبرده فوق که مدتی بافق را به محل نامعلومی ترک نموده بود در روز 30 /6 /57 به بافق وارد و در مسجد جامع بافق به منبر رفته ضمن انتقاد از وضع موجود اظهار داشت: ما یزید را از دیرزمانی است که لعن می‌کنیم و تا ابد این لعنت ادامه خواهد داشت اما رژیم طاغوتی روی یزید و معاویه را سفید کرده و ما ملت مسلمان تا تشکیل حکومت اسلامی همچنان به مبارزات خود برعلیه رژیم استبداد ادامه خواهیم داد و اضافه نمود از زمان تولد آدم تا به حال مبارزه بین حق و باطل بوده و گاهی حق بر باطل و گاهی باطل بر حق پیروز می‌شده و آنهائی که باطل بوده‌اند همیشه در لباس حق ظاهر می‌شوند و مردم را فریب می‌دهند [مثل] وکلای فعلی که عده‌ای از آنها سعی می‌کنند لباس میش بپوشند. کشتار بیرحمانه میدان شهدا کاری است که رژیم یزید و معاویه هم نکرده و آقای شریف امامی که حال دم از روحانیت می‌زند چند سال قبل شدیدترین اهانت را به مراجع عالیقدر مسلمان روا داشت و امروز هم خود و همراهانش دست به آدم کشی زده‌اند.
نظریه شنبه: مدتی شایع بود که نامبرده بالا تبعید و یا زندانی می‌باشد ولی سیدخلیل طالبی زاده یکی از کارمندان ذوب آهن اظهار می‌داشت مشارالیه از ترس دستگیری در دهات بافق به سر می‌برده است.
نظریه یکشنبه: سوابق1 محمد حسینی قبلاً به استحضار رسیده است و مشارالیه قبلاً نیز در کلیه سخنرانی‌های خود مطالب تحریک‌آمیزی برعلیه دولت عنوان داشته است. افق
نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است. شفیع
نظریه 26 ﻫ: نظرات فوق مورد تائید است.

توضیحات سند:

1. این سخنرانی‌های انقلابی، موجب شد تا اداره کل سوم ساواک، طی نامه‌ای به شماره 7627 /312- 12 /7 /57، که در سوابق موجود نیست؛ تقاضای مشخصات کامل و عکس ایشان را نماید که ساواک یزد طی نامه‌ی شماره 4502 /26 ﻫ – 2 /8 /57 ضمن ارسال عکس وی، مشخصات کامل او را به شرح زیر نوشت: «‌سید محمد حسینی فرزند سیدحسین متولد 1333 بافق شناسنامه 66 رفسنجان شغل طلبه» بخش ضمائم

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان یزد، کتاب 4 صفحه 319

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.