تاریخ سند: 12 شهریور 1348
گزارش درباره : شیخ غلامحسین جعفری پیشنماز شبستان مسجد جامع تهران
متن سند:
از : 316
محترما به استحضار می رساند.
منظور : نامبرده بالا ضمن تماس تلفنی تقاضا نمود که با وی ملاقات تا مراتبی را
که ضروری است به عرض برساند.
مراتب تلفنی به ساواک تهران اعلام و خواسته
شد با مشارالیه تماس حاصل و نتیجه را گزارش نمایند.
اینک ساواک مذکور
گزارش دو نفر رهبران عملیات بخش 3 را که حاوی نتیجه مذاکرات با این
شخص می باشد ارسال داشته که رئوس مطالب و تقاضای مشارالیه را به شرح
زیر به عرض می رساند.
یاد شده در این ملاقات ضمن عنوان موضوع آزادی
حاج حسن قمی و موافقت با گذرنامه اش جهت مسافرت به عراق اظهار داشته :
وضع لباس پوشیدن زن ها مملکت ایران را که یک کشور شیعه است به منجلاب
فساد کشیده و مسبب همه اینها و بی دینی که در ایران به وجود آمده شخص اول
مملکت و هیئت حاکمه معرفی و می افزاید پادشاه باید دستور جلوگیری از این
قبیل اعمال زن ها را بدهد و یا به ما اجازه بدهند که جلو آنها را بگیریم و در مقابل
این سئوال «به چه نحو» اظهار می نماید موقعی که روی چند نفر زن مینی ژوپ
پوش اسید بریزیم بقیه حساب کار خود را خواهند کرد و یا اینکه شهبانو با چادر
به اتفاق شاهنشاه در بین مردم ظاهر شوند باید اقدام از طرف آنها باشد نه ما و
سپس مشارالیه بحث را به جریان مسافرت علیاحضرت
شهبانو به قم کشیده و اظهار داشت همه انتظار داشتند که بدون حجاب باشد حتی
عده ای از مستقبلین چادر نداشتند و می خواستند بعد از مراجعت شهبانو نیز
بدون چادر در بین مردم ظاهر شوند ولی موقعی که دیدند علیاحضرت با یک
چادر کلفت در بین مردم آمدند تو دهنی محکمی خوردند و این عمل وجهه
خوبی برای شهبانو ایجاد نمود.
در تهران هم باید همین کار را بکنند.
این شخص اضافه نموده این لوایح ششگانه که اول به وجود آمد چند لایحه آن
مغایر دین اسلام و مذهب شیعه جعفری است زن ها آزادی برای چه می خواهند
غلط می کنند.
آزادی فقط تا حدی که دین اسلام گفته لازم است نه بیشتر.
آیا
می گویید از موقعی که زن ها آزاد شده اند این مملکت آباد شده؟ من تا موقعی که
وضع بدین منوال باشد مخالف شاه (شاهنشاه آریامهر) و هیئت حاکمه هستم و
این مخالفت در خون من وجود دارد مگر آن که در این مورد تجدیدنظری شده و
این لوایح کان لم یکن فرض شود و شاه (شاهنشاه آریامهر) به خواسته های ما
عمل کند آن وقت یکی از طرفداران شمشیر زن ایشان من خواهم بود و می افزاید
من مخالف رژیم و شخص شاه (شاهنشاه آریامهر) نیستم بلکه هر عملی که
مخالف با دین بکنند من مقاومت می کنم و با آنها مخالف می شوم و مسبب همه
اینها هم شخص شاه (اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر) و هیئت حاکمه هستند
چون اقدام مثبتی که جلو این فساد را بگیرد نمی کنند و حرف های ما را هم کسی
به گوش شاه (اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر) نمی رساند.
من حاضرم یک دفعه
مرا آنجا ببرند حرف هایم را بزنم بعد تیر بارانم کنند.
من در راه دین از هیچ چیز ابا
ندارم و
شکنجه در این راه منتهای آرزوی من است و من یقین دارم که دست خارجی ها
در همان ساواک هم نفوذ کرده که بین ملت و روحانیون از یک طرف و شاه
(اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر) و هیئت حاکمه از طرف دیگر جدایی بیاندازند.
یاد شده مجددا تقاضای خود را نسبت به آزادی آیت اله قمی و موافقت با
گذرنامه اش به منظور زیارت و رسیدگی به وضع آشنایانش در عراق تکرار و
تأکید می نماید که جواب را تلفنی به اطلاع وی برسانند و در خاتمه با ادای جمله
«به امید دیدار در قزل قلعه» به سخنان خود خاتمه می دهد.
خلاصه پیشینه : نامبرده بالا یکی از روحانیون بسیار ناراحت و مخالف
سرسخت دولت می باشد که دارای چند فقره بازداشت به شرح زیر می باشد :
الف ـ در تاریخ 4 /11 /41 به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی مملکت بازداشت و
در تاریخ 8 /11 /41 از زندان آزاد شده است.
ب ـ در تاریخ 17 /3 /42 به اتهام دخالت و همکاری در حادثه 15 خرداد همین
سال برابر ماده 5 فرمانداری نظامی وقت تهران دستگیر و پس از چندی آزاد
گردیده است.
ج ـ در سال 34 نیز به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی مملکت دستگیر و برابر رای
صادره از دادگاه عادی شماره 2 اداره دادرسی نیروی های مسلح شاهنشاهی به
دو ماه حبس تأدیبی محکوم و پس از طی مدت محکومیت از زندان آزاد شده
است.
د ـ یاد شده مجددا در تاریخ 7 /1 /46 به علت ایراد مطالب خلاف مصالح و
تحریک آمیز در مدرسه فیضیه قم دستگیر و به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی
مملکت با قرار قانونی بازداشت و در تاریخ 16 /5 /46 با قرار التزام عدم خروج
از حوزه قضایی تهران به مبلغ 50000 ریال از زندان آزاد و سرانجام قرار منع
پیگرد وی از اتهام انتسابی به علت فقد دلیل کافی صادر و قطعیت یافته است.
یاد شده پس از استخلاص از زندان ضمن مسافرت به مشهد و تماس با پاره ای از
روحانیون ناراحت مجددا فعالیت خود را شروع و در منابر نیز مطالب
تحریک آمیزی می نمود که در نتیجه ممنوع المنبر می گردد.
نظریه : با عرض مراتب فوق و اینکه محدودیتهایی جهت وی فراهم گردیده یاد
شده قصد دارد با ایراد این قبیل مطالب مجددا دستگیر و در نتیجه بر اشتهار خود
بیافزاید.
لهذا باتوجه به آشنایی به طرز تفکر و روحیه این شخص بی اعتنایی
بزرگترین و کشنده ترین مجازات برای او می باشد بدیهی است با استفاده از
وسائل فنی مدارک لازم و غیر قابل انکاری علیه وی تهیه خواهد شد.
رهبر عملیات ـ صالحی13 /6 /48
رئیس بخش 316 ـ ازغندی 13 /6
رئیس اداره یکم عملیات و بررسی ـ ثابتی 13 /6 /48
به همین ترتیب عمل شود.
15 /6
آقای صالحی اقدام شود.
15 /6
توضیحات سند:
* [به :] ریاست ساواک جنوب
شرق
[از :] ساواک تهران
تاریخ : 27 /6 /48
شماره : 15546 /20 ه 3
شیخ غلامحسین جعفری
بازگشت به شماره 985 /20 و ـ
24 /9 /47
دستور فرمایید اعمال
ورفتار نامبرده بالا را تحت
مراقبت قرار داده و نسبت به
تهیه و جمع آوری مدارک لازم
علیه مشارالیه اقدام و نتیجه را
اعلام نمایند.
رئیس ساواک تهران.
نواب
اقدام کننده ـ رضوی
از طرف رئیس بخش ـ تهامی
تابش 29 /7
نامبرده یا نامبرده
سازاک یا ساواک آقا بدون
مطالعه پاراف نفرمایید.
26 /6
* به : ریاست ساواک تهران (ه
3)
از : اداره کل سوم (316)
تاریخ : 18 /6 /48
شماره : 3096 /316
درباره : شیخ غلامحسین جعفری
عطف به 15221 /20 ه 3 ـ
4 /6 /48
خواهشمند است دستور فرمایید
ضمن بی اعتنایی به تقاضای
نامبرده بالا با استفاده از کلیه
امکانات موجود نسبت به تهیه و
جمع آوری مدارک لازم علیه
مشارالیه اقدام و نتایج حاصله
را مستمرا به این اداره کل اعلام
دارند.
مدیرکل اداره سوم ـ مقدم
از طرف ثابتی
آقای رضوی اقدام لازم معمول
دارند.
23 /6 /48
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ غلامحسین جعفری همدانی به روایت اسناد ساواک صفحه 350