صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : پخش اعلامیه در مدرسه حجتیه قم

تاریخ سند: 2 اسفند 1356


موضوع : پخش اعلامیه در مدرسه حجتیه قم


متن سند:

به : 312 از : 21 ه شماره : 470 /21 ه روز 24 /11 /2536 تعدادی اعلامیه های گوناگون در مدرسه حجتیه به دیوارها الصاق و پخش شده بود یکی از اعلامیه ها جواب نامه خمینی به جوانان به اصطلاح مسلمان و روحانیت و کارگران و دهقانان و تشویق آنان به مبارزه با حکومت مشروطه سلطنتی و برانداختن سلطنت پهلوی بود اعلامیه دوم در مورد وقایع اخیر قم بود اعلامیه سوم حاوی نامه سید عبداله شیرازی به سید صادق روحانی از طرف دانشجویان مدرسه عالی علوم اراک راجع به وقایع روز 19 دیماه و تسلیت به امام زمان و خمینی و روحانیت و اظهار وابستگی با روحانیون و مبارزین خاندان پهلوی بود اعلامیه چهارم در مورد دومین سالگرد به اصطلاح علی موحد قمی بود که در آن ضمن تمجید از موحدی وی را فردی مجاهد و مبارز و از شاگردان حاج ابوالقاسم قمی قلمداد نموده بودند و اضافه شده بود که روز 7 ربیع الاول (27 /11 /36) مجلس یادبودی در مسجد امام به همین مناسبت تشکیل خواهد شد اعلامیه های دیگری در تمسخر جراید مملکت و بعضی از گفته های دولت ایران در مورد حقوق ـ سهم الارث پسر و دختر باید مساوی باشد زنان می توانند بدون اجازه شوهرانشان به مسافرت خارج بروند، نماینده یکی از انجمن ها بنام دکتر جزایری اظهار نموده ایران سی و چهار هزار تن گوشت از رومانی می خرد، قصابان تبریز گوشت خارجی را تحویل نگرفتند و همچنین بر روی پارچه سفیدی با خط قرمز درشت نوشته شده بود برای مبارزه با حکومت ضد اسلامی 66 خائن بپاخیزید .

توضیحات سند:

* در تاریخ (24 /11 /56) حضرت امام خمینی (ره) در پاسخ به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا نامه ای نوشته و منتشر کردند که در دوازده بند، دانشجویان و بلکه همه آنانی که این پیام را می خواندند دعوت کردند به آگاهی، التزام به مبانی اسلام، تلاش برای سرنگونی رژیم شاه و برپایی حکومت اسلامی، هوشیاری، پرهیز از اختلاف، تحصیل علم و وحدت روحانی و دانشجو.
حضرت امام با اشاره به این که شاه در بین مردم موافقی ندارد، نوشتند : «شخص منحرف و کهنه پرستی که در سفر اخیرش به هند، زرتشتی ها و گبرها را نوازش و احترام می کند و از آتش پرستان و آتش پرستی تایید می کند و به خاطر مرام ارتجاعی آنها تاریخ پر ارزش و مترقی اسلام را تغییر می دهد، چگونه ممکن است موافق داشته باشد، جز همان فرقه کهنه پرست.
» امام در ادامه یادآور می شوند : «سر لوحه هدفتان اسلام و احکام عدالت پرور آن باشد و ناچار بدون حکومت اسلامی عدالت خواه رسیدن به این هدفها محال است.
تولی و تبری دو اصل اساسی اسلام است.
باید با حکومت عدل موافق و به حاکم عادل دل ببندید و از رژیم غیراسلام و غیراسلامی که در رأس آن رژیم منحط پهلوی است تبری کنید و با کمال صراحت مخالفت خود را اظهار و در سرنگون کردن آن کوشا باشید و در غیر این صورت روی استقلال و آزادی را نمی بینید.
» سپس امام مخاطبین خود را به نوعی آمادگی برای حاکمیت فرا می خواند : «باید جوانان روحانی و دانشگاهی قسمتی از وقت را صرف کنند در شناخت اصول اساسی اسلام که در رأس آن توحید و عدل و شناخت انبیای بزرگ، پایه گذاران عدالت و آزادی است، از ابراهیم خلیل تا رسول خاتم (ص) و در شناخت طرز تفکر آنها از نقطه اقصای معنویت و توحید تا تنظیم جامعه و نوع حکومت و شرایط امام و اولی الامر و طبقات دیگر، از امرا و ولات و قضات و فرهنگیان که علما هستند و متصدیان مالیات اسلامی و شرایط آنها تا برسد به شرطه و کارمندان شهربانی و ...
» ر.ک : صحیفه نور، ج اول، چاپ دوم، صص 458 تا 462.

منبع:

کتاب نوزده دی به روایت اسناد ساواک صفحه 310

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.