تاریخ سند: 30 بهمن 1349
موضوع: جلسه منزل على امینى
متن سند:
گزارش خبر
به: 20ﻫ 4 شماره گزارش: 1367 /20ج
از: 20ج تاریخ گزارش: 30 /11 /49
موضوع: جلسه منزل على امینى
ساعت 08:30 روز 29 /11 /49 جلسه منزل على امینى واقع در دروازه شمیران پارک فخرالدوله با حضور شیخ محمد اشعرى. سید شریفى. کوتوال. سروش. علىاکبر مالک. دانشگر. رنجبر. مهندس نورى. دکتر کروریان. حاج آقا محمودى. على امینى تشکیل گردید. ابتداً شیخ محمد اشعرى1 اظهار داشت فرهنگ ما خراب است که دختران دبیرستانى اینقدر بىحیا و بىشرم هستند. اینهم لباس محصلى شد؟ در مملکت اسلامى تا کى باید فساد زیاد شود روزبروز مینىژوپ پوشها زیادتر میشوند. دیروز در خیابان شاهرضا زنى که در حدود چهل سال داشت و لباس بسیار زنندهاى پوشیده بود عدهاى جوان عقب سر او افتاده بود و به او متلک مىگفتند. چرا دولت جلوگیرى نمیکند که در مملکت اسلامى اینقدر فجایع رواج داشته باشد. مردم گفتههاى خدا و پیغمبر را اجرا نمىنمایند.2
امینى گفت آقاى اشعرى تند نتازید قدرى آهسته. بنده که در پاریس بودم از نزدیک شاهد حرکات زنان و دختران در آنجا بودم واقعاً خیلى ناراحتکننده بود باز هم زنان مملکت ما. دیگر اینکه در میان زنان چادرى مگر فسق و فجور نیست.
آن دختر ایرانى که بى حجاب است یا مینى ژوپ مىپوشد شاید از چادرىها هم نجیبتر باشد شما باطن افراد را نگاه کنید نه ظاهر.3 سپس امینى افزود در پاریس محلى است که زنان لخت آن جا هستند بنده به اتفاق یک نفر از دوستانم آنجا رفتیم و از نزدیک دیدیم واقعاً زنان لخت عور بودند و کسى جرئت نداشت به آنها حرفى بزند براى اینکه آنها تعصب جنسى ندارند بعد گفت در مملکت ما حجب و حیا زیادتر از ممالک دیگر است4 شما نباید نسنجیده حرف بزنید چون اهل منبرى هستى روى منبر مردم گمراه را ارشاد کنید. شیخ محمد اشعرى جواب داد روى منبر هم مىگویم ولى کسى به گفتههاى من و امثال من توجهى ندارد باید کار اساسى کرد. بعد کوتوال خطاب به على امینى گفت چطور شد فرمایشات شاهنشاه مورد توجه کمپانیهاى نفت قرار گرفت و قبول نمودند. على امینى اظهار داشت شاهنشاه آریامهر هر عملى که انجام مىدهند با تدبیر و سیاست مىباشد و کلیه ناراحتى مملکت شخصاً روى شانه شاهنشاه است و اضافه نمود سیاستى که شاهنشاه ما دارند هیچ مملکتى ندارد روى این اصل عایدات مملکت ما از فروش نفت سالیانه 360 میلیون دلار مىباشد بعد گفت در زمان مرحوم سپهبد زاهدى بنده به نمایندگى ممالک صاحب نفت پیشنهاد کردم صندوق مشترکى به وجود بیاورند تا از موجودى صندوق بهرهبردارى کنند و شاهنشاه در فرمایشات اخیر خود اشارهاى به این صندوق فرمودند. به طور کلى در حال حاضر مملکت ما از لحاظ سرمایهدارى وضع خوبى دارد. جلسه ساعت 10 پایان یافت.
نظریه شنبه ـ شیخ محمد اشعرى بعضاً در جلسات منزل على امینى شرکت مىنماید.
نظریه یکشنبه ـ مفاد گزارش خبر و نظریه شنبه تأیید ضمناً اظهارات شیخ محمد اشعرى که فردى متعصب است قابل بررسى مىباشد.
نظریه 20ج ـ نظریه یکشنبه تأیید مىگردد.
توضیحات سند:
1ـ محمد اشعرى:
فرزند علىاصغر و در سال 1314 در قم متولد شده، وى پس از تحصیلات ابتدایى و دروس حوزوى در قم (قریب به اجتهاد) به عنوان روحانى و واعظ در مراسم محرم که در کاخ گلستان برگزار مىشده شرکت و براى سلامتى شاه دعا مىکرده است. وى در سال 1347 به منظور کنترل برنامههاى مذهبى در رادیو ایران استخدام شده است.
2ـ حجاب و بخشى از اثرات آن:
لزوم پوشیدگى زن در برابر مرد بیگانه یکى از مسایل مهم اسلامى است که در خود قرآن کریم درباره این مطلب تصریح شده است، فلسفه پوشش اسلامى به نظر ما چند چیز است. بعضى از آنها جنبه روانى دارد و بعضى جنبه خانه و خانوادگى و بعضى دیگر جنبه اجتماعى و بعضى مربوط است به بالا بردن احترام زن و جلوگیرى از ابتذال او. حجاب در اسلام از یک مسأله کلىتر و اساسىترى ریشه مىگیرد و آن این است که اسلام مىخواهد انواع التذاذهاى جنسى، چه بصرى و لمسى و چه نوع دیگر به محیط خانوادگى و در کادر ازدواج قانونى اختصاص یابد، اجتماع منحصرا براى کار و فعالیت باشد برخلاف سیستم غربى عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذتجوئى جنسى به هم مىآمیزد. اسلام مىخواهد این دو محیط را کاملاً از یکدیگر تفکیک کند.
ر.ک: مسئله حجاب، استاد شهید مرتضى مطهرى، ص 68
3 ـ دکتر على امینى یکى از خصوصیاتش مغلطه کردن بود. و از نظر بازى با الفاظ مهارت خاصى داشته است و اما در مورد مبحث مطرح شده در جلسه شایان ذکر است که در هر طبقه و قشرى از نظر خصوصیات اخلاقى زشت و زیبا و نیک و بد وجود دارد. لیکن این سخن که «باید باطن افراد را نگاه کرد نه ظاهر» قابل تأمل است که آیا بجز ذات اقدس حق تعالى و اولیاى الهى، کسى قادر به این امر (نگرش به باطن) هست؟ مسلماً از خصوصیات ظاهرى افراد که شامل نوع پوشش و طرز سخن گفتن، نوع برخورد و عمل و چگونگى بیان طرز فکر و عقاید و کنشها و واکنشهاى فردى و اجتماعى و... است که مىتوان به شخصیت افراد پى برده و شاید به گوشهاى از باطن اشخاص نیز آگاهى پیدا کرد. لذا در این جا اهمیت نقش ظاهر انسان در نمایش باطن پدیدار شده و نجابت افراد نیز به همین صورت مشخص مىشود.
4ـ گزارش خبر
به: 321، شماره گزارش: 26337 / 20ﻫ4
از: 20ﻫ4، تاریخ گزارش: 2 /12 /49
موضوع: اجتماع در منزل دکتر على امینى
ساعت 8:40 روز 29 /11 /49 درمنزل دکتر على امینى دوازده نفر حضور داشته و شناختهشدگان به شرح زیر بودند محمد رهبر بازنشسته دارائى. کروریان کارمند دارائى. علىاکبر مالک شاعر. صفرعلى کوتوال. محقق بازنشسته فرهنگ. حاج محمودى. شریفى سید معمم.
در این اجتماع بحث در اطراف حجاب حقیقى زن بود که امینى اظهار نمود به زنان باید کارهائى رجوع شود که کوچک و ظریف باشد تا به آسانى قادر به انجام آن باشند نه مثل روسیه که ریلگذارى راهآهن را به زنان دادهاند این عمل صحیح نیست سپس بحث در اطراف بیکارى جوانها شد دکتر امینى گفت باید کار تولید کرد و به جوانها واگذار نمود هر قدر بیشتر درس بخوانند آنقدر توقعشان زیادتر خواهد شد در نظر دارند در شهرستان کرج دانشکده اقتصاد درست کنند در صورتى که این همه مدرسه عالى و دانشگاه زیاد به نظر مىرسد باید فکرى کرد که جوانها وقتى دیپلم گرفتند و دیدند نمرات آنها کم است، به دانشکدهها راه ندهند آنهاکه نمرات عالى دارند، ادامه تحصیلشان مانعى ندارد. اظهار مطالبى در این زمینه تا ساعت 10: 10 ادامه داشت.
نظریه یکشنبه ـ تشکیل اجتماع و بیان مطالب فوق صحیح به نظر مىرسد.
نظریه چهارشنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
منبع:
کتاب
علی امینی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 72