صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: نزاع در اداره پست و تلگراف میامی

تاریخ سند: 14 اسفند 1356


موضوع: نزاع در اداره پست و تلگراف میامی


متن سند:

شماره: 15 /626 /6/... تاریخ: 14 /12 /2536[1356] 13561214
از: هنگ ژاندارمری سمنان . ر 2
به: تیمسار فرماندهی ناحیه 1 ژاندارمری مرکز . ر 2
موضوع: نزاع در اداره پست و تلگراف میامی

گزارش گروهان شاهرود مستند به گزارش پاسگاه میامی به شرح زیر حاکی است.
1 . در ساعت 1300 مورخه 6 /12 /36 اطلاع حاصل شد که نزاعی در اداره پست و تلگراف میامی بین حاج ‌حجت جدیدی و محمد اسدی و حسین اسدی رخ داده، در نتیجه حاج حجت وسیله محمد و حسین اسدی مجروح گردیده، چون وضع مجروح وخیم بوده به بیمارستان شیر و خورشید شاهرود اعزام که بستری می‌گردد.
2 . از حاج حسین [حجت] جدیدی موضوع مجروح شدنش بازجویی، اظهار داشته حسین و محمد اسدی روی نقشه و طرح قبلی[مرا]به پستخانه کشیدند و ضمن بحث و گفتگو پرسیده‌اند به شاهرود می‌روی و در جلسات حفظ [حزب] رستاخیز1 شرکت می‌کنی چقدر می‌گیری. من گفته‌ام 160 تومان؛ ولی آنها گفتند خیر هر جلسه 2500 تومان می‌گیری و پول مردم را حیف ‌و میل می‌کنی و پس از آن با پاشیدن گرد فلفل به داخل چشمم نزاع را شروع، با توجه به سوزش شدید که در چشم من وارد شد، کنترل خود را از دست دادم که مرا سخت مجروح نمودند.
22 . به منظور صحت و سقم اظهارات شاکی، فرمانده پاسگاه به داخل اداره پست و تلگراف محل حادثه رفته، مشاهده می‌کند مقدار زیادی گرد فلفل سیاه روی کف اطاق اداره پست و تلگراف ریخته و یک شیشه در گشاد که جای فلفل بوده، در کف اتاق افتاده و مقدار زیادی خون به اطراف و دیوار و کف اطاق اداره پست پاشیده شده که خون ریخته شده سر و بدن حاج حجت جدیدی به زمین و اطراف ریخته بوده است و شیشه درب اطاق اداره پست و تلگراف شکسته و یک عدد چوب دستی و 3 عدد سنگ داخل اطاق بوده و آثار و علائم موجود چنان حکایت می‌کرده که تقریباً مدت زیادی زدوخورد بین آنان ادامه داشته، جریان صورت‌جلسه گردیده است.
3 . پاسگاه از گواهان و مطلعین بازجوئی، کلیه گواهان هر یک به نوعی موضوع کتک‌کاری و مجروح کردن حاج حجت جدیدی را توسط حسین اسدی کارمند پست و تلگراف میامی و محمد اسدی کارمند آموزش و پرورش را تأیید نمودند و گواهان ... کردند در موقع کتک‌کاری دو نفر مزبور نسبت به حاجی حجت جدیدی درب‌های اداره پست و تلگراف بسته بوده، زمانی که اهالی متوجه سر و صدای داخل اداره می‌‌شوند، به داخل اداره مزبور وارد، مشاهده می‌نمایند حسین و محمد اسدی با عجله از پستخانه خارج می‌شوند که خود را مخفی کنند.
4 . پاسگاه پس از رسیدگی به موضوع، اظهارنظر نموده موضوع کتک‌کاری حسین و محمد اسدی نسبت به حاج حجت جدیدی با طرح و نقشه قبلی بوده است و تاکنون مدت طول درمان مجروح از بیمارستان واصل نشده و مجروح در بیمارستان بستری می‌باشد که پرونده امر تشکیل، ذیل شماره 98 /14 /75 /401 - 8 /12 /36 به دادسرا ارسال و محمد اسدی و حسین اسدی به دادسرای شاهرود اعزام و معرفی می‌گردد[ند].
5 . همزمان با وصول گزارش پاسگاه و با نگرش به اظهارات حجت جدیدی در تحقیقات معموله (شخصاً) فرمانده شاهرود سروان رفیعی از نامبرده در بیمارستان شیر و خورشید عیادت و پیرامون انگیزه این جریان سئوالاتی به‌ عمل آورده، حجت جدیدی اظهارات قبلی خود را تأیید و اضافه کرد حسین اسدی که متصدی مخابرات میامی می‌باشد و محمد اسدی که آموزگار و علی‌اکبر صداقت ‌که او هم آموزگار است و محمد سماوی که مروج کشاورزی در میامی است، اکیپی تشکیل دادند اغلب جلسات با هم تشکیل می‌دهند و افکار انحرافی دارند و از پیروان دکتر شریعتی می‌‌باشند و گویا نشریه‌هایی هم بین چند نفر از اهالی توزیع می‌نمایند و در این مورد قبلاً هم عده‌ای از اهالی میامی از علی‌اکبر صداقت شکایتی به فرمانداری شاهرود و آموزش و پرورش تسلیم نموده‌اند که نسبت به انتقال این شخص از میامی اقدام نمایند و حالا حسین و محمد اسدی به انگیزه همین شکایت‌ها و اینکه من چون نماینده حزب رستاخیز و انجمن شهرستان هستم و با اعمال و رفتار آنها مخالفت می‌کنم، با من ستیزه‌جوئی می‌کنند و به قصد انتقامجوئی این نقشه را کشیدند که مرا مرعوب نمایند.
6 . فرمانده گروهان به منظور صحت و سقم موضوع، همان روز به میامی حرکت و با تماسی که با فرمانده پاسگاه به ‌عمل می‌آورد و با تحقیقات غیرمحسوسی که انجام شد، مشخص گردیده حاج حجت جدیدی با اقوام اسدی‌ها سابقه کدورت چندین ساله دارد و گویا سالها قبل پدر اسدی‌ها وسیله حجت جدیدی و چند نفر دیگر به شدت مورد ایراد ضرب واقع شده است. در مورد اظهارات حجت نام جوانب اعمال غیرقانونی علی‌اکبر صداقت و محمد سماوی و محمد و حسین اسدی چنین اظهارنظر کرده است.
در قریه میامی اختلافات مذهبی نسبتاً شدیدی وجود دارد و عده‌ای غریب[قریب] به اتفاق اهالی مرید شیخ علی نامی هستند که روحانی می‌باشد و عده قلیلی دیگر که گویا همین اشخاص موردنظر حجت جدیدی هم جزو آنها باشد، پیرو دکتر شریعتی می‌باشد که سرپرست آنها همان علی‌اکبر صداقت می‌باشد و این موضوعات موثق است و امکان اینکه نشریه‌هایی هم از دکتر شریعتی در میامی یا اطراف آن درج شده باشد، بعید نیست.
با عرض مراتب بالا و قسمت اخیر نظریه فرمانده گروهان، کلمه اینکه موضوعات موثق است و امکان اینکه نشریه‌هایی هم از دکتر شریعتی در میامی یا اطراف آن توزیع شده باشد، بعید نیست؛ لذا مراتب جهت اقدام قانونی در این زمینه به ساواک سمنان اعلام و همچنین به فرمانده گروهان شاهرود ابلاغ گردیده که با توجه به اختلافات گذشته و همچنین ایجاد دو دستگی درخصوص پیرو مذهبی وجود دارد با طرح‌‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم وسیله پاسگاه و استفاده از وجود عوامل اطلاعاتی و ایادی مورد اعتماد محلی اعمال و رفتار طرفین دعوی بخصوص شخص حاج حجت جدیدی و علی‌اکبر صداقت که پیرو دکتر علی شریعتی می‌باشند و امکان دارد اعمال آنان در بین اهالی اثر سوئی به جا گذارده در نتیجه منجر به ایجاد بی‌نظمی در محل گردد، اقدام و هر نوع خبر و اطلاعات در این زمینه را بدون فوت وقت بلادرنگ با اولین وسیله ارتباطی اختیاری مراتب را به هنگ رکن دوم گزارش کند. بهره کار بعدی متعاقباً به عرض خواهد رسید.3
فرمانده هنگ ژاندارمری سمنان . سرهنگ ستاد رفیع رسم
گیرندگان.
ریاست سازمان اطلاعات و امنیت استان سمنان با توجه به موارد فوق جهت استحضار و هرگونه اقدام لازم

توضیحات سند:

1. حزب رستاخیز، در اسفندماه سال 1353ش، به دستور محمدرضا پهلوی تشکیل و تشکل‌هایی چون: حزب ایران نوین، حزب مردم، حزب پان ایرانیست و حزب ایرانیان در آن ادغام شدند و پس از چندی، عضویت در این حزب، برای همه‌ی مردم ایران اجباری اعلام شد. محمدرضاپهلوی در سخنانی که بیشتر شبیه به گفته مجانین بود، به این مناسبت گفت: « هر کسی باید جزو این حزب بشود و تکلیف خود را روشن بکند. اگر نشد، از ایران بیرون رود. اگر نخواستند بیرون بروند، جایشان زندان است.»
اولین دبیرکل این حزب، امیرعباس هویدا بود که پس از چندی، جای خود را به جمشید آموزگار داد. در سال 1355، محمد باهری جانشین آموزگار شد و در مرداد سال 1356ش، دوباره این صندلی را به جمشید آموزگار داد و چند روزی هم در سال 1357، جواد سعید به عنوان دبیرکل این حزب برگزیده شد، که به زودی مجبور به استعفاء گردید.
اولین واکنش مخالفت با این دیکتاتوری، 10 روز پس از تشکیل حزب رستاخیز، توسط امام خمینی(ره) صورت گرفت که طی استفتائی، عضویت در آن را حرام اعلام نمود: « نظر به مخالفت این حزب با اسلام و مصالح ملت مسلمان، شرکت در آن بر عموم ملت حرام و کمک به استیصال مسلمین است...»
2. عدد 2 در شماره ردیف، در اصل سند تکرار شده است.
3. ساواک سمنان این گزارش را طی شماره 35572 /14 ﻫ – 20 /12 /36 برای اداره کل سوم ارسال و در آن نوشته است: «حجت‌اله جدیدی فردی ملی و وطن پرست می‌باشد و همیشه در مسائل ملی و میهنی پیشگام بوده است.» بخش ضمائم

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان سمنان - کتاب 2 صفحه 253



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.