صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره : مراقبت از وعاظ و طلابی که به روستاها سفر می نمایند

تاریخ سند: 2 دی 1349


درباره : مراقبت از وعاظ و طلابی که به روستاها سفر می نمایند


متن سند:

از : ساواک استان خراسان به : تیمسار فرماندهی ناحیه ژاندارمری خراسان شماره : 12679/ ه 1 پیرو 12283/ ه 1ـ 19 /8 /49 برابر اطلاع واصله از اول ماه رمضان سال جاری سه نفر طلبه از طرف میلانی بقراء اطراف شهرستان بیرجند (قریه سده کلاته بالا کسک) وارد و ضمن ایراد سخنرانیهای مذهبی مطالبی مبنی بر عقاید فرقه اسماعیلیه1 بیان که نتیجتا چند نفر از پیروان فرقه مزبور از عقیده خود دست کشیده و مسلمان می شوند.
مقرر فرمایند با توجه به نامه شماره 828 ـ 5/ـ 15 /9 /49 شهربانی بیرجند صادره به فرماندهی هنگ ژاندارمری بیرجند ضمن اعلام چگونگی مشخصات نامبردگان2 را به این سازمان اعلام و همانطوری که طی نامه پیروی بالا قبلاً اعلام گردیده است ترتیبی اتخاذ فرمایند که ضمن مراقبت کامل اعمال و رفتار و گفتار این قبیل افراد اجازه بیان کوچکترین مطلب خارج از مسائل مذهبی و روضه خوانی به واعظین و طلاب اعزامی به روستاها داده نشود و قبل از این که مبادرت به بیان مطالب خارج از مسائل مذهبی در منابر از منبر رفتن آنها جلوگیری و هرگونه فعل و انفعالات و فعالیت عناصر مذهبی در روستاها را به این سازمان اعلام دارند.
از طرف رئیس ساواک استان خراسان سعیدی.
شیخان اقدام کننده.
غضنفری رئیس دایره.
دبیری رئیس بخش.
نشاط

توضیحات سند:

1ـ فرقه ای از شیعه که سلسله ائمه را به اسماعیل فرزند مهتر امام صادق (ع) ختم کنند.
و اسماعیل را امام هفتم دانند، ر.ک : علی اکبر دهخدا، لغت نامه، شماره مسلسل 10، صفحه 2564 «اسماعیلیه» نام عمومی فرقه هایی است که بعد از حضرت امام جعفر صادق (ع) به امامت فرزند محترمش اسماعیل یا نواده اش محمدبن اسماعیل اعتقاد دارند و گاه در بلاد مختلف به نام های گوناگون مانند باطنیه، تعلیمیه، سبحیه، حشمتیه، ملاحده و قرامطه خوانده شده اند.
اسماعیل فرزند امام ششم امام جعفر صادق (ع) در زمان حیات ظاهری آن حضرت از دنیا رفت، طبق اعتقاد قاطع شیعه ائمه (ع) به نص و تصریح رسول اکرم (ص) تعیین شده اند و در خصوص اسماعیل چنین تصریحی از رسول اکرم (ص) نرسیده است بدیهی است با وجود امام، امکان ندارد مسئولیت امامت به دیگری انتقال یابد حضرت امام جعفر صادق (ع) در واپسین لحظات حیات طیبه شان فرزند چهارمشان امام موسی الکاظم (ع) را به جانشینی خود تعیین کردند و این در حالی بود که اسماعیل در سال صد و چهل و سه هجری یعنی پنج سال پیش از درگذشت پدرش امام جعفر صادق (ع) از دنیا رفته بود.
در زمان تدفین او، امام صادق (ع) والی مدینه را با جمع زیادی از مشایخ مدینه دعوت فرمودند، اسماعیل در «دیه عریض» که در چهار فرسنگی مدینه واقع است.
از دنیا رفته بود از آنجا جنازه را تشییع کردند، تا بقیع و در بقیع دفن کردند.
ر.ک : دکتر محمد جواد شکور، فرق اسلامی، ص 47 2ـ مشخصات نامبردگان: برابر در خواست ساواک از ناحیه ژاندارمری خراسان مبنی بر ارسال مشخصات طلاب و مبلغین اعزامی از سوی حضرت آیت الله میلانی، ژاندارمری اسامی زیر را در اختیار ساواک قرار داده است.
: نام و نام خانوادگی مبلغین : آقا محمدحسین رجائی رجبعلی رضازاده ناصر عباسپور سید حسین نیازی محمدعلی واحدی محمدحسین علیزاده اسماعیل شیبانی حسن ناصری حبیب اللّه رفیعیان کیمیا قلم محمد بکائیان محمد مهدی شخصی یزدانی حسینعلی عارفی حسین غلامحسین باخدا عباسعلی اختری ابراهیم امامی سید محمدعلی حاج جواد منصور معلمی قربانعلی زواری قاسم فرقانی حسین رضا شفائی براتعلی پاینده سید محمدآقا حسینی صفر صادقی عبدالنبی موحدی علی آیتی محمد خاتمی زاده محمد روحی محسن شریعتی خضراللّه زاهدی آقاعلی شعبانی محمدعلی مولائی سید اسماعیل موسوی محمدعلی احمدی سید حسین مقدس علی آل شیخ محمدحسن بیاتی محمد ...
.
محمدحسین ایزدخواه سید علی نقیبی حسن فاضلان شیخ حسین بزرگی غلامحسین رجبی میرزاعلی اسفراینی سید محمود کاظمی شیخ علی فاضلی سید محمد رضوی شیخ عباس اسدی سید موسی توحیدی محمد حسن محدث محمد رضا نادی غلامرضا فرحناکی سید ابراهیم مهاجریان فضل اللّه عابدی شیخ احمد هادی علی فضل پور ابوالحسن قائمی دوست محمد اسلامی شیخ محمد خداپرست سید اکبر بنی هاشمی شیخ حسین احمدی غلامرضا طالبی نوروز حاجی آبادی غلامحسین اولادی سید ابراهیم بلخی حسینی ناصر رضوی غلامعلی صادقی عبدالکریم اصلانی ترک علی اکبر غفوری نژاد محمد علی صالحی رمضان محمدی غلامعلی غلامعلی پور سید محمد حسینی زرقانی قاسم اکرمی ابوطالب داودی محمد علی محسنی حسین صادقی سید کمال شمس شیخ غلامعلی نجفی حسین عسکری حسین متشکری سید فضل اللّه حسینی سید کاظم رضوی حسین جابری

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 476

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.