تاریخ سند: 20 آذر 1350
موضوع: جلسه انتقاد
متن سند:
از: 23 ﻫ تاریخ:20 /9 /1350
به: 312 شماره: 3680 /23 ﻫ
موضوع: جلسه انتقاد
پیرو 3650 /23 ﻫ – 15 /9 /50
در تاریخ 12 /9 /50 جلسهای به نام انتقاد از ساعت 14:15 در منزل یزدانپناه ناظم دبستان رزبان قزوین تشکیل گردید. ابتدا اسماعیل وثوقیان دانشآموز هنرستان صنعتی قزوین به پشت میز رفته و درباره مقالهای که تحت عنوان استعمار تهیه کرده بود شروع به صحبت نمود. وی بیان داشت شاید در تمام الفاظ روی زمین هیچ لفظی نفرتبارتر از کلمه استعمار نباشد قبل از این که بشر دست به غارت و چپاول کشورهای ضعیف و بیپناه بزند و دول بزرگ طماع به فکر بردن ثروت این گونه کشورها برآیند به علت آن که دوست نداشتند نام یاغی و دزد را به خود بدهند گرچه عمل آنها بیشرمانهتر از دزدان عادی است لذا برای این منظور کلمهای به نام استعمار را درست کردند که در ظاهر نوید سعادت و ترقی و تکامل و رفاه را میدهد و به مردم وانمود مینماید که آمدهایم تا شما را به مرحله تمدن برسانیم و از همه مزایای بشریت برخوردار سازیم. این لفظ که چنین معنی عالی و دلفریبی دارد برای هدفهای وحشیانه و خائنانهای درست شد و شاید برای مدتی جنایات بشری به صورت فریبندهای جلوهگر شد. کسانی که قرار است به هیچ چیز رحم نکنند از لکهدار کردن و از بین بردن عالیترین و مقدسترین مفاهیم واقعیات اسلامی هم باکی ندارند.
ناطق آنگاه درباره نقش دانشجویان در برابر استعمارگران چنین گفت درست است که بیشتر بزرگان و وطن فروشها در سرزمینهای مستعمره رسمی و غیر رسمی اسیر دست استعمار و ارتجاع همین تحصیلکردهها هستند ولی مطالعه نشان میدهد که قیام ضد استعماری را اغلب تحصیلکردهها و دانشجویان و روشنفکران برپا کردهاند و دانشجویانی که در خارج تحصیل میکنند نقش مهم ضد استعماری دارند1. این مرغان از قفس پریده در محیط آزاد نفس میکشند و از افکار مردم و مطبوعات آزاد بهرهمند میشوند. فکر قفس تنگ و هموطنان پر و بال بریدهشان آنها را رنج میدهد و آتش را در سینه آنها روشن میسازد آتشی که بالاخره شعلههای آن چادر و خرگاه استعمار را خاکستر میکند و مملکتشان را از دست کشورهای خارجی آزاد میسازد ما باید بیش از بیش کوشش کنیم تا آزاد زندگی کنیم. سپس محصل دیگری به نام علی تاب شروع به صحبت کرد و اظهار داشت ای افراد بیدار باشید به استعمارگران کشور خودتان و استعمار کشورهای ضعیف بیندیشید دست همدیگر را بگیرید و به هم کمک کنید. یار و یاور خود و هم میهنانتان باشید. اگر شما بیدار شوید همه بیدار میشوند تا انشاءاله دست این ستمگران و استعمارگران را کوتاه گردانید فقط به کارهای استعمارگرانی مانند انگلیس و فرانسه نگاه نکنید به این سینماها. تاترها و مراکز موسیقی هم فکر کنید و به آنها امان ندهید و به همردیفهای خود بگویید که از این دستگاهها بپرهیزند زیرا به این وسیله شر ستمگران از سر ما و کشور کشیده شده بیرون میروند. آنگاه به اشاره سرپرست جلسه جوان دیگری به نام تقی باروتی شروع به صحبت کرد و او نیز در این مورد مطالبی بیان داشته و گفت مردم را آنقدر به این طرف و آن طرف میکشانند تا به خودشان وکشورشان و به رهبرشان فکر نکنند میاندیشندکه این شخص که دستور میدهد قرآن بنویسند و آن قرآن را به اسم خود پخش میکند و با تشکیل این جشنها خون این ملت بیچاره را به شیشه گرفته و از «آنها به عنوان مالیات پول بیرون میآورد و جامی از می میگیرد و به سلامتی ملتش میخورد کیست2؟ او باید بداند این کسی که این چنین کارهائی را میکند جز سگ زنجیری انگلیس و فرانسه شخصی نیست، نمی گذارند که فکر کنید که چطور میتوان از شر این چنین افراد خلاص شد بعد جوان دیگری به نام ابراهیمی و محصلی مقالههای دیگری خواندند که نتیجهای از آن گرفته نشد. یزدان پناه با استفاده از کتاب ولایت فقیه درباره خود سازی مطالبی را بیان کرد و در میان این بحثها[گفت:] شرکت جوانان در این جلسه مانند آن است که یک سنگ را در میان یک آب ساکن بیاندازیم. زیرا بر اثر افتادن این سنگ موج ایجاد میگردد و سنگهای بعدی را که پرتاب کنیم رفته رفته موج بیشتر میشود و در نتیجه کشتی غرق میگردد و ما نیز میتوانیم این دستگاه ظلم و بیدادگری را از بین ببریم.
بهائیان در قزوین توانستهاند 150 نفر را به جلسات خود بکشانند و آنها اول کسانی را به جلسه خود میبرند که به دستگاههای بالا خوشبین باشد و کار ما در مقابل آنها این است که اولاً افراد را بدبین کنیم و به مردم بفهمانیم کسی که در حرم مطهر امام رضا گردن خم میکند در خفا چه کارهائی که نمیکند این جلسه که در حدود 20 نفر در آن شرکت کرده بودند در ساعت 17:00 پایان یافت.*
نظریه شنبه. شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه و سه شنبه. احتمال دارد خبر صحیح باشد ضمناً به همکار مربوطه آموزش داده شده که به طور مرتب در جلسات مذکور شرکت نماید. آسمانی
نظریه 23 ﻫ – نظریه سه شنبه تایید میشود.
توضیحات سند:
1. جمله بندی در اصل سند به همین صورت میباشد.
2. اشاره به چاپ قرآن معروف به آریامهری است که برای روحانیون شهرستان فرستاده میشد.
*در سند دیگری آمده است:
شماره: 8035 /312 تاریخ: 29 /9 /1350
از: اداره کل سوم (312)
به: ریاست ساواک قزوین (23 ﻫ)
درباره: جلسه انتقاد
بازگشت به شماره 3680 /23 ﻫ – 20 /9 /50
خواهشمند است دستور فرمائید ضمن تحقیق پیرامون مفاد گزارش خبر معطوفی و تعیین صحت و سقم موضوع نسبت به شناسائی افراد شرکت کننده در این جلسه اقدام و نتیجه را با مشخصات کامل اسماعیل وثوقیان و علی مجاب و تقی باروتی به این اداره کل اعلام دارند و ضمناًبا استفاده از کلیه امکانات جهت نفوذ و چگونگی ارتباط و فعالیت افراد مورد بحث را با سایر احزاب و دستجات برانداز روشن تا اقدام لازم در مورد آنان معمول گردد و به احتمال قوی این عده با دستجات افراطی دیگر در ارتباط هستند که بایستی طرق ارتباط و تماس آنان روشن گردد.
از طرف مدیرکل اداره سوم – مقدم
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 1 صفحه 384