صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در مسجد ارک

تاریخ سند: 17 مهر 1352


موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در مسجد ارک


متن سند:

به: 312 شماره: 6332 /20ه‍ 12 از: 20ه‍ 12 نامبرده بالا ساعت 1315 روز 10 /7 /52 در مسجد ارک به منبر رفت و به سئوال یکی از حضار در مورد افزایش سن ازدواج آغاز سخن نمود و گفت در بعضی از جراید نوشته بودند که در مشهد برای افزایش سن ازدواج سمیناری تشکیل شده و جمعی از جوانان شرکت‌کننده قطعنامه‌ای صادر کرده و گفته‌اند سن ازدواج برای پسران بایستی 30 سال و برای دختران 25 سال باشد یعنی دوران واقعی جوانی را پشت سر بگذارند و بعد بروند سراغ ازدواج.
من نمی‌دانم کسانی که این سمینار را تشکیل داده‌اند چه کسانی بوده‌اند و آیا مطالعاتی هم در این زمینه داشته‌اند یا خیر.
در این‌جا دو مسئله وجود دارد یکی این‌که آیا باید سن ازدواج را به وسیله سمینار و کنگره و تصویب‌نامه تعیین نمود یا به وسیله آفرینش اسلام و تقاضای وجود انسان؟ اگر قبول دارید که ازدواج جواب‌گوی نیاز جسم انسان است باید بنشینیم و حساب کنیم این جسم در چه سنی نیاز به ازدواج دارد.
مگر با تشکیل سمینار و صدور قطعنامه و نوشته جراید نیازهای طبیعی انسان تغییر می‌کند و با ذکر چند مثال نتیجه گرفت که ازدواج مربوط به مسئله بلوغ است و بلوغ هم سمینار بردار نبوده و یک مسئله طبیعی می‌باشد و در این مورد باید دانشمندان فیزیولوژیست و بیولوژیست بنشینند و مطالعه کنند و با در نظر گرفتن دوران بلوغ سن ازدواج را تعیین کنند نمی‌شود افراد را که در سن 15 سالگی به حد بلوغ می‌رسند گفت که در سن سی سالگی ازدواج بکنند و اگر چنین باشد پس جوانان در فاصله بین 15 و سی سالگی چه کار بکنند.
از دو حال خارج نیست یا می‌گویید این جوان باید خویشتن‌داری بکند و ریاضت بکشد و اگر این‌طور شد بعد از سی‌ سالگی جوانی است با اعصاب درهم کوفته و چنان‌چه از بازار آزاد استفاده بکند به انواع آلودگی‌ و فجایع دچار می‌شود.
ناطق آنگاه درباره مسئولیت‌های اجتماعی مسلمانان در عصر حاضر و مقایسه آن با دستورات ادیان و مذاهب دیگر به تفصیل بحث کرد و گفت دلم می‌خواست برای اطلاع جوانان از دستورات دین اسلام تاریخ تمدن اسلام هم به دروس مدارس اضافه می‌شد.
دیروز خبری به من رسید که یکی از دبیران سر کلاس از شاگردان پرسیده است آیا ادیسون1 (مخترع برق) بیشتر به بشریت خدمت کرده است یا حضرت محمد؟ این دبیر از تاریخ تمدن اسلام بی‌اطلاع بوده ونه ادیسون را می‌شناخته و نه حضرت محمد را و الا کارهای این دو را با هم مقایسه نمی‌کرد کار ادیسون مفید است ولی به تنهایی مردم را خوشبخت نمی‌کند ادیسون برق را اختراع کرد و نتیجه تکامل یافته آن ساختن هواپیماهای ب 52 بمب افکن است که کارش ریختن بمب از آسمان بر فراز بیمارستان‌ها، سیل بندها، مسیر آب، مدرسه‌ها می‌باشد اختراعات خوب است برای بشر آرامش و آسایش بیاورد ولی اگر در کنار غول‌های صنعت درس‌های پیامبران و امامان نباشد به طور مسلم نتیجه آن ویرانی و نابودی جامعه است.
سخنرانی مکارم در ساعت 1415 به گفتار خود خاتمه داد.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: نظری ندارد.
نظریه چهارشنبه: نظری ندارد.
رهبر عملیات: صبوری 16 /7 /52 رئیس بخش 12، میر مصداق رئیس اداره یکم امنیت داخلی ـ فرنژاد اداره کل سوم 17 /7 /52

توضیحات سند:

1ـ توماس آلو ادیسون در روز یازدهم فوریه سال 1847 در شهر میلان در ایالت اوهایوی آمریکا به دنیا آمد.
به حق می‌توان گفت که ادیسون یکی از آن افرادی بود که از اقشار پایین اجتماع منشأ گرفت و بعدها به شهرت و ثروت فراوان رسید (توماس ادیسون در امریکا تحت عنوان «از ظرف‌شویی به میلیونری رسیدن‌» نامیده می‌شود) توماس ادیسون بدون شک امروزه یکی از قهرمانان ملی آمریکا به شمار می‌آید.
در مورد ادیسون نقل قول‌ها و داستان‌های بسیاری وجود دارد که نمی‌توان به دقت گفت کدامیک واقعیت دارند.
به همین دلیل هنوز هم در صحت برخی از موارد شک و تردید وجود دارد.
برای مثال هنوز هم مشخص نیست که آیا علت سنگینی گوش ادیسون سانحه‌ای در حین انجام آزمایش‌هایش با مواد شیمیایی بوده یا براثر یک بیماری بروز کرده است‌.
مسلم این است که ادیسون این نقص شنوایی خویش را با میل تمام و اغلب به سود خود به کار می‌گرفت‌.
ادیسون در کل زندگی خود تنها چند ماهی به مدرسه رفت‌.
سوابق موجود مؤید آن است که او در خانه و توسط والدینش آموزش دید.
زمانی که ادیسون 7 ساله بود خانواده‌اش به میشیگان نقل مکان کرد.
سال بعد، توماس به عنوان پسر بچه فروشنده روزنامه و شیرینی‌، در قطار بین «پورت هورون‌» و «دیترویت‌» مشغول به کار شد.
از قرار معلوم این شغل وقت چندانی از وی نمی‌گرفت و او می‌توانست به اندزه کافی به کارهای دیگر مشغول شود.
او در سال 1862 هفته‌نامه خود به نام «هرالد هفتگی‌» را منتشر ساخت‌.
علاوه براین‌، ادیسون یک دوره کارآموزی به عنوان تلگرافیست را گذراند و طی سال‌های 1863 تا 1868 در همین رشته به کار خود ادامه داد.
ادیسون نخستین اختراع خود را که یک دستگاه شمارش برگه‌های رأی بود، در سال 1868 به ثبت رساند.
اما این دستگاه‌، در کنگره آمریکا مورد استفاده قرار نگرفت چرا که این هراس وجود داشت که بتوان در کار آن تقلب کرد.
یک سال بعد، او در نیویورک مدیر کمپانی «استاک اندگولد» شد، شرکتی را به اسم خود تأسیس کرد و از این زمان به سرعت در کارهایش ترقی کرد.
توماس ادیسون در سال 1871 با خانم «مری استیل ول» (M.
Stillwell) ازدواج کرد و در همین سال هم نخستین ماشین تحریر قابل استفاده را اختراع کرد.
در این دوره او در یک آزمایشگاه در نیوجرسی کار می‌کرد.
در تاریخ هجدهم ژوئیه سال 1877 ادیسون فونوگراف یا دستگاه ثبت صدا را اختراع کرد و نخستین انسانی بود که صدای ثبت شده خود را شنید.
در سال 1879 لامپ اختراعی او که از یک رشته ذغال ساخته شده بود بیش از 40 ساعت درخشید.
علاوه بر این ادیسون کار دستگاه تلفن را به وسیله یک میکروفون حاوی ذرات ذغال بهبود بخشید.
در سال 1880 در « منلوپارک‌»، نخستین کارخانه لامپ‌سازی‌ شروع به کار کرده و در کنار این کار به اختراعات دیگر خود از جمله‌ فیوز الکتریکی‌، دستگاه‌های اندازه‌گیری‌، تکامل دیناموهای ماشین‌های بخار پرداخت‌.
در سال‌ 1883 اثر ادیسون که بعدها به اختراع رشته‌های درخشان و لامپ‌های الکتریکی منجر شد، رسماً به نام او ثبت شد.
تا سال 1890 ادیسون کار فونوگراف را بهبود بخشید و شرکت ادیسون جنرال الکتریک را تأسیس کرد.
برخلاف شایعات موجود ادیسون مخترع صندلی الکتریکی نبود.
این صندلی توسط یکی از همکاران او به نام «هارولد پی براون‌» اختراع شد.
در سال 1891 ادیسون دستگاه « سینما توگراف‌» یکی از مراحل ابتدایی تکامل دوربین فیلم‌برداری را اختراع کرد.
باید متذکر شود که اختراعات ادیسون که فهرست آن پایانی ندارد، از جمله تلفن‌، تلگراف‌، میکروفون و لامپ الکتریکی در واقع تنها بهبود و تکامل کار دستگاههای اختراع شده پیشین بودند.
اما در وصف شخصیت ادیسون نیز باید اذعان کرد که او انسانی بسیار سخت‌کوش بود.
ادیسون نه تنها یک پژوهشگر توانا بود، بلکه هنر او بیشتر در حیطه عرضه و فروش زیرکانه تولیدات جلوه‌گر می‌شدند و متأسفانه در رقابت با دیگر شرکت‌های تولید و فروش اجناس مشابه‌، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد.
دعواهای قضایی او در برابر شرکت‌های دیگر رقمی اعجاب برانگیز دارند.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد ارک تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 521


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.