تاریخ سند: 7 شهریور 1341
موضوع: ورود آقایان ناصر مکارم و حجتی کرمانی
متن سند:
شماره: 7168/ م الف1 تاریخ:7 /6 /1341
موضوع: ورود آقایان ناصر مکارم و حجتی کرمانی
آقایان ناصر مکارم1 و حجتی2 کرمانی3 که از گردانندگان مجله مکتب تشیع4 در قم میباشند و ازلحاظ طرز تفکر پیرو عقاید آقای [آیتالله سیدمحمود] طالقانی میباشند چند روز پیش جهت دیدار دوستان و زیارت به مشهد آمدهاند. در ملاقاتی که در مدرسه نواب از ایشان به عمل آمد آقای مؤمنی دانشجوی معقول [و] منقول از ایشان درخواست نمود تا اینکه یک سخنرانی همگانی در کانون نشر حقایق اسلامی به عمل آورد و موردقبول ایشان قرار گرفت لکن چون آقای شریعتی در مسافرت مزینان میباشد و سایر اعضا کانون نیز معتقد بودند که جلساتی که بهنام انجمن دانشجویان تشکیل میشود نباید در کانون باشد و به دنبال این مخالفتها سر و صداهای دیگری از طرف اعضای جبهه ملی میباشد و با وساطت آقای احمدزاده قرار شد که یک عده خصوصی به منزل ایشان بروند و آقای مکارم در سخنرانی خود که در حدود یک ساعت و نیم طول کشید راجع به لزوم اتحاد و نتایجی که تاکنون از تفرقههای متوالی در ایران دامنگیر ملیون شده است صحبت کردند و قدری5 از طرز کار خود در قم و فعالیت روحانیون و سازمان امنیت و دستگاههای دولتی با طرز کار و انتشارات مجله مکتب تشیع بیان داشتند. کارآموز
پروندهای به نام علی حجتی کرمانی تشکیل شد.
ناصر مکارم در فیش سابقه ندارد.
گیرندگان: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور ـ مدیریت کل اداره سوم
توضیحات سند:
1. آیتاللهالعظمی ناصر مکارم شیرازى فرزند حاج محمد در بهمنماه سال 1305ش. در شیراز دیده به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در شیراز گذرانید و پس از شهریور 1320 به فراگیرى مقدمات و سطح در مدرسه علمیه آقابابا خان در آن شهر پرداخت. در سال 1324 به قم عزیمت نمود و طى اقامت پنجساله در آنجا، از محضر آیات عظام بروجردى و حجت کوهکمرهاى بهرهمند گردید. وى در سال 1329 جهت ادامه تحصیل، راهى نجف اشرف شد و موفق به کسب اجازه اجتهاد از علماى آن سامان گردید. در سال 1330 به قم بازگشت و مجدداً در درس آیتالله بروجردى شرکت نمود. او فلسفه را نزد علامه طباطبایى (ره) خواند و به تدریس سطوح عالیه فقه و اصول در حوزه علمیه قم مشغول شد. در دهه 30 شمسى بهمنظور مقابله با تبلیغات الحادى، با همکارى گروهى از همفکرانش، مبادرت به تشکیل جلسات بحث علمى و فلسفى کرد. در آن جلسات، کلیه اصول فلسفى مکتبهای مادى را مطرح و درنتیجه کتاب «فیلسوف نماها» را تألیف نمود. این کتاب با استقبال جوانان و روشنفکران روبرو شد و در سال 1333 بهعنوان بهترین کتاب سال، بزرگترین جایزه علمى را به خود اختصاص داد. نگارش قریب 50 عنوان کتاب درباره فقه، اقتصاد، فلسفه، کلام و تفسیر ازجمله «تفسیر نمونه» در 27 جلد، ازجمله اقدامات علمى ایشان است. وى در سال 1337 اقدام به نشر مجله ماهانه «درسهایی از مکتب اسلام» نمود. فعالیت و مبارزه سیاسى ایشان با اوجگیرى نهضت اسلامى در سال 1342 شدت یافت. او با ایراد سخنان انتقادى و اعتراضآمیز در مجامع علمى و مذهبى و نیز نگارش مقالات انتقادآمیز در نشریه مکتب اسلام، توجه ساواک را به خود جلب کرد. بعد از قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و بازداشت شد. پسازآن نیز بارها به شهربانى احضار و مورد تذکر قرار گرفت. به دنبال قیام مردم قم در آذر و دى 1356، ایشان به سه سال اقامت اجبارى در چابهار محکوم گردید و پس از مدتى محل تبعید وى به مهاباد و سپس مرودشت تغییر یافت. پس از پیروزى انقلاب اسلامى و بازگشت از تبعید، در قم مستقر شد و همچون گذشته به تدریس و تربیت طلاب علوم دینى پرداخت. آیتالله مکارم شیرازى، پس از رحلت آیتاللهالعظمی حاج شیخ محمدعلى اراکى، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بهعنوان یکى از مراجع تقلید معرفى گردید. ایشان در دوره اول و دوم مجلس خبرگان، به نمایندگى از طرف مردم انتخاب شد.
2. در اصل: مجتبی.
3. حجتالاسلام شیخ على حجتى کرمانى فرزند میرزا عبدالحسین در سال 1316ش. در کرمان متولد شد. پس از طى مراحل تحصیلى در قم و نجف اشرف در سال 1336ش. به فعالیت مطبوعاتى در روزنامه «نداى وطن» و «مکتب اسلام» پرداخت و در جریان مبارزه با لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى و در پى آن مبارزات امام خمینی (ره) و آغاز نهضت، در شهر کاشان به فعالیت سیاسى روی آورد و در جریان قیام 15 خرداد 42 یکی از فعالین بود. در سال 1343 دستگیر و طى سالهای 44 و 52 نیز دو بار بازداشت شد و از سال 52 به مدت سه سال در ایلام در تبعید به سر برد. وى پس از پیروزى انقلاب اسلامى در دانشگاهها به تدریس پرداخت. از ایشان کتابها و مقالات متعددى منتشرشده که از آن جمله است: تشیع مولود طبیعى اسلام (ترجمه اثری از شهید آیتالله سید محمدباقر صدر)، ترجمه اسلام آئین زندگى، چهارده معصوم (ع)، ترجمه چهارده داستان، نقد متد دیالکتیک مارکسیستى. حجتالاسلام حجتى کرمانی در خرداد 1379 به رحمت حق پیوست.
4. این آقایان مسئول مجله ماهانه درسهائی از مکتب اسلام میباشند که در این سند به اشتباه گرداننده مجله مکتب تشیع معرفی شدهاند.
5. در اصل: قدسی.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 01 صفحه 85