تاریخ سند: 9 آبان 1347
موضوع: سخنرانی آقای علی اخباری
متن سند:
از: 2/ﻫ تاریخ:9 /8 /1347
به: 321 شماره: 6005/ﻫ
موضوع: سخنرانی آقای علی اخباری
در ساعت 15:30 مورخه 28 /7 /47 (عید مبعث) جلسه سخنرانی مذهبی با شرکت طبقات مختلف مردم بابلسر در محل دبستان عصر پهلوی تشکیل در این جلسه آقای علی اخباری فرزند محمدمهدی (ساکن تهران به بازار تجارتخانه خانی) که بنابه دعوت اهالی به بابلسر آمده بودند بیاناتی پیرامون تشید مبانی دین مبین اسلام ایراد و با ارائه چندین جلد کتاب بهائیت1 جامعه بهائیان را دعوت به مطالعه دقیق کتابهای استنادی ـ خودشان به منظور پیروی از حقیقت اسلام نمود. رامسر
در ساعت 11 روز 13 /8 /47 به بخش 321 واصل گردید.
یک نسخه در بخش 321 بر موجودیت این نسخه عیناً به استحضار ریاست بخش 316 ایفاد میگردد از رئیس بخش 321 ـ رنجبر. فیش بنام این شخص بررسی و ارائه شود. 316 صالحی 18 /8 /47
161119در پرونده روحانیون مازندران بایگانی شود.
توضیحات سند:
1. بهائیت: بهائیه یا بهائیان پیروان میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله که او را مؤسس شریعت تازه و موعودی که باب بشارت ظهور او را داد میدانند. تعلیمات و آموزههای بهاءالله بیشتر توسط پسرش عباس افندی معروف به عبدالبهاء منتشر شد. مراکز مهم اجتماعات رسمی آنها حظیرۀالقدس نام دارد بسیاری از مورخان و محققان تاریخ معاصر ظهور فرقههای بابیه و بهائیه را از نتایج تشکیلات سازی استعمار اروپاییان در کشورهای مسلمان میدانند. همگامی این فرقه با سیاستهای استعماری بیگانگان تأییدی بر این مدعا است. فرق ضاله بهائی در دوران حکومت پهلوی به اوج نفوذ و اقتدار خود در ایران رسید. ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه معتقد است رضاخان با بهائیان روابط حسنه داشت تا حدی که اسدالله صنیعی را که یک بهایی متعصب بود به سمت آجودان مخصوص محمدرضا، ولیعهد منصوب کرد. فردوست مینویسد محمدرضا شاه نیز از تشکیلات بهائیان و نفوذ افراد بهائی به مقامات مهم و حساس مملکت آگاهی داشت و با حسن ظن به مسئله مینگریست. هنگامیکه امیرعباس هویدا به نخستوزیری رسید نفوذ بهائیان به اوج خود رسید. اسدالله صنیعی در کابینه او به وزارت جنگ و وزارت خواربار رسید. فردوست عقیده دارد عبدالکریم ایادی که پدرش از خواص عباس افندی بود، نقش مهمی در نخستوزیری هویدا دارد. بهائیان همچنین در این دوره به مراکز مهم اقتصادی کشور نفوذ کردند و ثروتهای کلانی را از طریق زدوبند با مقامهای سیاسی تصاحب کردند. در دوران پهلوی، خصوصاً پس از کودتای امریکایی انگلیسی 28 مرداد 1332 امریکاییها برای نفوذ و ادامه سلطه سه جریان را تقویت و به عنوان ابزار از آن استفاده کردند. «فراماسونری، بهائیت، صهیونیسم» و در طی سالهای (1340 ـ 1357) مملکت توسط این سه اهرم استعمار اداره میشد.
(دایرۀالمعارف فارسی مصاحب، ج 1، ص 475)
(ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1، ص 374)
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 01 صفحه 44