تاریخ سند: 9 شهریور 1356
موضوع : شیخ بهاءالدین محلاتى
متن سند:
از : 7/ ه 1 تاریخ : 9 /6 /36
به : 312 شماره : 12042/ه1
موضوع : شیخ بهاءالدین محلاتى
پیرو 12023/ ه ـ 7 /6 /36
13560609
از ساعـت 2100 روز 3 /6 /36 عدهاى از روحانیون و طبقات مختلف بازارى به منزل حاج شیخ بهاءالدین محلاتى رفته و در مورد نمایش (خوک. بچه. آتش) که در مغازهاى در خیابان فردوسى با انجام اعمال زیر انجام گرفته بود با ارائه مقالات روزنامههاى کیهان مورخ 31 /5 /36 و 11 /6 /36 و اطلاعات همان تاریخ که شدیدا به این نمایش اعتراض شده اظهار مىدارد که در روز و شب ماه رمضان در ملاء عام اعمال خلاف عفت و اخلاق عمومى انجام دادهاند و در مقابل تماشاچیان پیاده رو در خیابان روى تلویزیون (آلت زنى را) لخت نشان دادند و اعمال زشت اجرا کنندگان را به مردم نشان داده و در شب ماه رمضان مردم را به فسق و فجور و فساد دعوت کردهاند و در مملکت اسلامى این برنامهها را اجرا مىکنند و مقالات روزنامهها خوانده میشود و آقاى شیخ بهاءالدین محلاتى تصمیم مىگیرد که به کلیه امام جماعت و وعاظ اخطار نماید که از روز شنبه 5 /6 /36 کلیه نماز جماعت موقوف و تعطیل شود و در خلال آن تلگرافى تهیه نمایند که به تهران مخابره شود که جشن هنر در شیراز تعطیل شود براى همیشه جشن هنر در شیراز اجرا نشود در آن شب آقایان حاج سید محمد کاظم آیتالهى. سید احمد پیشوا
سید عبدالحسین دستغیب. شیخ خادمى1. آقاى رضى شیخ الاسلامى. مجدالدین مصباحى. مجدالدین محلاتى و عدهاى دیگر از بازاریان حضور داشتند دستورهاى شیخ بهاءالدین محلاتى روز پنجشنبه به کلیه آقایان وعاظ و روحانیون و امام جماعت مساجد اخطار و ابلاغ میشود و روز پنجشنبه صبح سرهنگ سلطانى رئیس اطلاعات شهربانى و چند مقام دیگر به منزل شیخ بهاءالدین محلاتى رفته و در این مورد با ایشان مذاکره کردهاند و در نتیجه آقاى محلاتى شماره آقایان را میگیرند و به آنها مىگویند که به مسجد بروید چون جشن هنر تعطیل و برچیده شده است و به کار خود ادامه بدهند.
نظریه شنبه: بطوریکه آقاى محمد حق نگهدار اظهار مىداشت قبل از ظهر روز پنجشنبه سرهنگ سلطانى به منزل آقاى محلاتى تلفن کرده و گفته است به آقایان بگویند که مساجد را تعطیل نکنید و اضافه نموده چرا آقایان روى منبر به این سیده علویه نفرین مىکنند (منظور شهبانو) ایشان گفته است مردم در این ماه-رمضان از این برنامه لختى سخت ناراحت هستند.
نظریه یکشنبه: واکنش مردم و متعصبین مذهبى در مقابل برنامه (خوک.بچه. آتش) شدید بوده و انتقاد علنى در روزنامهها نیز موجب گردید که روحانیون سرشناس شیراز با تحریکات متعصبین مذهبى اقدام به سخنرانیهائى تند و تحریف جشن بنمایند اگر روحانیون بحث خود را در روى منابر موضوع جشن هنر و انتقاد از برنامههاى آن اختصاص دادهاند با اقدامات مقتضى که در جهت خنثى نمودن این تشنجات بعمل آمده حادثه مهمى به وقوع نپیوست. پیمان
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه تائید میشود. خورشید
نظریه 7 / ه : منظور سرهنگ سلطانى معاون اطلاعاتى شهربانى فارس و همچنین آقایان فیلسوفى معاون استاندار و شهردار شیراز که اولى به عنوان تذکر بنا به مصلحت اندیشى اینجانب انجام گرفته و مراجعه غیر نظامیان مزبور در ظاهر عنوان بازدید و مشارکت در تذکر و مخالفت نمودن از تعطیل نماز و جلسات و اقداماتى نظیر آن بود که آن هم به اطلاع قبلى اینجانب صورت گرفته و بطوریکه قبلاً نیز به استحضار رسیده شخصا بر مذاکراتى با مجدالدین محلاتى و از همین طریق با پدر ایشان بهاءالدین محلاتى داشتهام و با اقدامات متواترى که انجام شد برنامه جشن بدون بى نظمى اجرا و نماز هم برگزار و منابر و مساجد و حتى یک دکان هم تعطیل نشد.
توضیحات سند:
1ـ حاج شیخ محمد خادمى دارابى شیرازى فرزند مرحوم حاج شیخ عبداللّه در سال 1306 شمسى در یکى از روستاهاى داراب متولّد گردید. پس از طى دوران کودکى، در مدرسه علمیه داراب به تحصیل پرداخت. مقدمات را در حوزه علمیه شیراز آموخت و سپس با عزیمت به قم، از محضر درس آیات عظام مرعشى نجفى و سلطانى کسب فیض نمود. مدّت 3 سال نیز به تکمیل دروس در نجف اشرف پرداخت. سرانجام ایشان با مراجعت به شیراز به انجام خدمات دینى و اقامه جماعت همّت گمارد. ایشان داراى آثار علمى و تألیفاتى از جمله «خورشیدى که از مکّه طلوع مىکند»، حجت منتظر و دعا، خورشید هشتم امامت و... مىباشد.
ر. ک: محمد شریف رازى، گنجینه دانشمندان، ج 9، صص 130 ـ 129
منبع:
کتاب
جشن هنر شیراز به روایت اسناد ساواک صفحه 388