صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: جلسه سخنرانی مسجد جامع

تاریخ سند: 14 دی 1349


موضوع: جلسه سخنرانی مسجد جامع


متن سند:

به: 316 شماره: 10461 /20 ﻫ‍ 3 از: 20 ﻫ‍ 3 جلسه سخنرانی مسجد جامع در ساعت 1800 روز 8 /10 /49 در شبستان مسجد تشکیل گردید.
در این جلسه شیخ محمد امامی کاشانی پیرامون امامت صحبت و اظهار داشت امام یعنی معلم بشریت.
امام کسی است که از لحاظ علم و عمل بر مردمان زمان خود اعلم باشد.
از لحاظ علم و عمل موسی ‌بن جعفر برتر بود یا هارون و منصور دوانقی آیا علم و عمل امام صادق و امام حسین و امام حسن برتر بود و یا معاویه و یزید و خلفای اول [و] دوم.
رفتار معاویه نسبت به حکومت‌های بعد از او نسبتاً بهتر بود نه قبل از معاویه و نه بعد از او کسی در مقام حکومت به مقام علم و عمل نرسیده است.
درست است که بین مسلمانها اختلاف عقیده وجود دارد ولی وقتی در مقابل دشمن خود یعنی یهود قرار می‌گیرند بایستی هم‌دست شوند و وحدت اسلامی به وجود آورند.
جرجی زیدان[جرج جرداق]1 مسیحی در کتاب صورت‌العدالت انسانیه [صوت‌العدالۀ‌ الانسانیه]1 می‌نویسد ای شیعیان عالم، ای عالم تشییع[تشیع]، علی فقط متعلق به شما نیست، علی متعلق به همه عالم است.
این جلسه در ساعت 1900 پایان یافت.
نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: یکشنبه نظری ندارد.
آرمان نظریه چهارشنبه: نظری ندارد بایگانی شود.
16 /10 /49

توضیحات سند:

1.
جرج جرداق: (در سند مذکور اشتباهاً جرج زیدان درج گردیده است) حدود سال 1926 میلادی در جدیده مرجعیون واقع در جنوب لبنان در یک خانواده مسیحی چشم به جهان گشود.
پدر و مادرش منتسب به یک قبیله یمنی بادیه‌نشین بودند و نسبت به مسایل فرهنگی، علمی و ادبی و آموزشی اهتمام خاصی داشتند.
آنان به حضرت علی (ع) بسیار ارادت می‌ورزیدند و بر سر درب خانۀ خود سنگی را نصب کرده بودند که روی آن جمله «لافتی الاعلی، لا سیف الا ذوالفقار» حک شده بود.
برادر بزرگش به نام فؤاد جرداق شاعر و زبان‌شناس بزرگ لبنان بود که تألیفات زیادی دارد.
جرج جرادق دوره ابتدایی را در شهر خود به پایان رسانید، سپس به بیروت که یکی از مراکز مهم آموزش عربی محسوب می‌شد، عزیمت نمود.
او با نبوغ ذاتی، علاقه و شوق به کسب علم و تلاش شبانه‌روزی، پیشرفت فوق‌العاده‌ای در تحصیل داشت.
از دوازده‌ سالگی با تشویق برادر بزرگش به مطالعه نهج‌البلاغه پرداخت و بخش‌های زیادی از این کتاب را حفظ کرد.
جرج جرادق در سنین کودکی همواره با قرآن و نهج‌البلاغه مأنوس بود و مدام آن‌ها را مطالعه می‌کرد.
بیش از سیزده سال نداشت، که اولین اثر خود را به صورت نمایش‌نامه‌ای منظوم، در رابطه با آداب دوستی نوشت.
در سن هفده سالگی در دبیرستان تحصیل می‌کرد، کتابی تحت‌عنوان عن‌الموسیقی و کتاب دیگری به نام الفیلسوف نوشت و منتشر ساخت.
این کتاب‌ها مورد استقبال بسیاری از نویسندگان برجسته عرب، مثل دکتر طه حسین قرار گرفت و به‌عنوان کتاب درسی برای دانشجویان دوره‌های عالی کشور مصر تعیین شد.
جرج جرادق بعد از پایان تحصیلات، تدریس ادبیات و فلسفه اسلامی را در دانشگاه بیروت بر عهده گرفت و ضمن تدریس به عنوان نویسنده با مطبوعات عربی و هم‌چنین با رادیو و تلویزیون لبنان همکاری داشت.
علاوه بر این شعر می‌سرود و اشعارش از حیث زیبایی، وزن و موسیقی ممتاز بود، به طوری که بسیاری از خوانندگان مشهور عرب، اشعار او را برای آوازهای معروف و ماندگار خود بر می‌گزیدند.
وی در نویسندگی روش تازه‌ای انتخاب کرد، که از لحاظ ظرافت، تصویرگری، عمق و تأثیرگذاری، شیوه‌ای جدید و تازه بود و به همین دلیل است که بسیاری از آثار این نویسنده توانا، به زبان‌های دیگر ترجمه و منتشر شده است.
این استاد آزاده علاوه بر مقالات علمی و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، بیش از سی کتاب ارزشمند تألیف کرده است.
کتاب‌های جرج جرادق متنوع و در زمینه‌های قصه، تاریخ، هنرهای نمایشی، نقد و بررسی، مفاسد آمریکا و دو مجموعه شعر می‌باشد.
یکی از مهم‌ترین آثار جرج جرادق که آن را در 25 سالگی نوشته کتاب (الامام علی، صوت‌العدالۀ الانسانیه) امام علی صدای عدالت انسانی است، که در سال 1951 میلادی انتشار یافت.
این کتاب در پنج جلد تدوین گردیده است و انتشار آن به عنوان یک حادثه عظیم در جهان اندیشه اسلامی، نظر بزرگان شیعه و سنی را به خود جلب نمود.
استاد توفیق ابراهیم درباره این کتاب می‌نویسد: « این کتاب عالی‌ترین شاهکاری است، که به جهان عرب اهداء گردیده و بزرگترین خدمتی است که به لبنان و میراث عرب شده است.
» هنگامی که از جرج جرادق سوال می‌کنند، که انگیزه‌اش از تألیف این کتاب چه بوده؟ وی پاسخ می‌دهد: « من معتقدم که اختلاف زیادی بین اسلام و مسیحیت وجود ندارد، انسانیت، همه ادیان را در یک نقطه جمع می‌کند.
همه ادیان در واقع یک دین هستند و اختلاف بین ادیان، در حقیقت ناشی از اختلاف زمانی و شرایط حاکم بر زمان‌های مختلف است.
» او ادامه می‌دهد: «در دوران کودکی موقعی که از مدرسه خارج می‌شدم، زیر درخت بلوط می‌نشستم و به حفظ کردن سوره‌های قرآن و خطبه‌ها و مواعظ امام علی (ع) می‌پرداختم، با چنین حال و هوایی چگونه می‌توانستم، درباره نهج‌البلاغه چیزی ننویسم در حالی که قانون اساسی دل‌انگیز نهج‌البلاغه، مهم‌ترین متون فلسفی و ادبی عرب را که هر دانشجویی به آن نیاز دارد، در خود جای داده است.
از آغاز تحصیل در مدرسه و دانشگاه با این موضوع آشنا و مأنوس بودم و دریافتم که علی‌رغم آن چه نویسندگان معروف مانند عفاد و دیگران درباره امام علی (ع) نوشته‌اند، درباره زندگی امام علی (ع) تحقیق برجسته‌ای انجام نگرفته و نویسندگان تنها به اثبات حقانیت او در ولایت و خلافت پرداخته‌اند، لذا این انگیزه در من به وجود آمد که درباره نهج‌البلاغه فکر کنم و به چیزی که دیگران، از پرداختن به آن باز مانده‌اند، بپردازم و ...
» بعضی از آثار جرج جرادق، درباره حضرت علی (ع) و نهج‌البلاغه که به زبان فارسی ترجمه شده است عبارتند از: 1ـ امام علی‌ (ع) صدای عدالت انسانی، توسط سیدهادی خسروشاهی و مرحوم استاد مصطفی زمانی در شش جلد ترجمه شده است.
2ـ شگفتی‌های نهج‌البلاغه، توسط فخرالدین حجازی ترجمه شده است.
جرج جرادق درباره امام خمینی (ره) می‌نویسد: «در عظمت شخصیت این بزرگ، هیچ تردیدی ندارم، در واقع ایشان با ویژگی‌های بارز خویش، جهان اسلام و عرب را، با اقدامات آزادی‌خواهانه و نهضت اسلامی خود، که اینک همه پایتخت‌های جهان اسلام و عرب را در نور دیده، تحت تأثیر قرار داده است.
امام خمینی (ره) نیروی عظیمی در ایجاد خودباوری در انسان‌ها بودند.
او اندیشه‌ای آزاد و گسترده داشت، که ملت و امتی را در جهت برقراری حکومت عدل الهی رهنمون ساخت.
امام خمینی (ره) در مدت کوتاهی توانست میراث عظیمی از خاطرات، عواطف، آمادگی‌ها و روحیات انقلابی را به یادگار گذارد.
» تعدادی دیگر از آثار و داستانهای تاریخی جرج جرادق، عبارتند از: 1ـ ابونواس.
2ـ آوارگان.
3ـ اسطوره عرب.
4ـ داستانها و دختر شیطان.
5ـ درباره شعر ادبی.
6ـ شیطان در پرده.
7ـ صلاح‌الدین.
8ـ عرب و اسلام.
9ـ فتنه‌های پاریس.
10ـ قصیده‌ها و یاران.
11ـ قطره‌ها و کاخ‌ها 12ـ قلب شیر.
2.
کتاب‌ الامام علی صوت‌العدالۀ الانسانیه: نام جرج جرادق همراه با انتشار کتاب «الامام علی صوت‌العدالۀ الانسانیۀ» در جهان تشیع و به ویژه در ایران، بر سر زبانها افتاد.
این کتاب، نخستین بار در یک جلد در بیروت، در سال 1951 م منتشر شد، سپس در ایران به وسیلۀ آقای ابوالحسن شعرانی به فارسی ترجمه گردید.
در این ترجمه تغییراتی نسبت به اصل آن داده شد، زیرا برخی تعبیرات مانند سوسیالیسم و جامعه و امثال این‌ها سوءتفاهم عده‌ای را در بر داشت.
سپس طرح کتاب در پنج جلد ریخته شد و به نگارش درآمد و هر جلد عنوان خاصی دارد: جلد نخست، علی و حقوق بشر جلد دوم، علی و انقلاب فرانسه جلد سوم، علی و سقراط جلد چهارم، علی و روزگارش جلد پنجم، علی و قومیت عربی نویسنده در این پنج جلد با قلمی ادیبانه، به مقایسۀ میان اندیشه‌ها و آرای امیرالمؤمنین (ع) با حقوق بشر، اندیشۀ انقلاب فرانسه و سقراط پرداخته است تحلیل‌ها و اظهارنظرهایش دربارۀ امام علی (ع) منصفانه و همراه با بزرگداشت است.
و این همه از یک فرد مسیحی، بسیار ستودنی است.
این کتاب از همان آغاز با تجلیلها و ستایش‌های مراجع بزرگی مانند مرحوم آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله حکیم از یک سوی، و با انتقادهای شدید برخی از افراد دیگر در ایران و عراق و لبنان مواجه شد.
کتاب به طور کامل به وسیلۀ استاد خسروشاهی ترجمه گردید.
(دایرۀ ‌المعارف تشیع، جلد 5، صفحه 36، نشر شهید سعید محبی، چاپ سوم، سال 1380)

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جامع بازار تهران به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 304

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.