تاریخ سند: 19 تیر 1353
موضوع: تشکیل جلسات مذهبی در مسجد بلاغی
متن سند:
از: 23ﻫ تاریخ:19 /4 /1353
به: 321 شماره: 1438 /23ﻫ
موضوع: تشکیل جلسات مذهبی در مسجد بلاغی
پیرو: 1280 /23ﻫ- 8 /4 /53
در ساعت 10.15 مورخه 7 /4 /53 جلسه مذکور با شرکت حدود70 نفرتشکیل گردید. ابتدا آیاتی از قرآن مجید تلاوت گردید و سپس یک نفر از شرکت کنندگان به نام حاج ابوطالبی دانشجوی مدرسه عالی غزالی مقالهای تحت عنوان فقر و اسلام قرائت نمود سپس اشکوری در مورد غرایزی1 که خداوند در انسان آفریده مانند ترس و امید سخنرانی نمود که جنبه تبلیغ برای اسلام داشت و مورد به خصوصی که در اظهاراتش جلب توجه میکرد این بود که گفت بعضیها از دیگران میترسند مثلاً از شاه، رئیس شهربانی، رئیس امنیت، افسر و تاجر ولی فقط باید از مقام خداوند ترسید و دیگر از هیچ کس و ناکس نباید ترسید و ترس از این موارد ما را از بین خواهد برد و جلسه در ساعت 12.20 خاتمه یافت. در این جلسه آزموده، بخارائی، اردکانی و حاج ابوطالبی دانشجویان مدرسه عالی غزالی و سیفاله مافی و نورانی دانشآموزان دبیرستان رهنما حضور داشتند و قبل از شروع جلسه آزموده ضمن صحبت با دوستانش به خرید کتاب صهیونیست فلسطین برای حاج ابوطالبی و کتاب ننه دلاور از برتولت برشت2 برای خودش اشاره کرد و از اینکه کتاب اگزیستانسیالیسم3 از ژان پل سارتر4راکه در تهران به قیمت250 ریال میفروشند و قیمت اصلی آن 100 ریال است نمیتواند بخرد و مطالعه کند اظهار ناراحتی مینمود و گفت یکی از دوستانم به نام محسن خداوردی که او هم دانشجوی مدرسه عالی غزالی است برای خرید این کتاب به تهران رفته ضمناً اردکانی کتاب صمدجاودانه میشود را همراه خود آورده بود که برای مطالعه به حاج ابوطالبی داد.
نظریه شنبه. درحال حاضر ظاهراً هدف اصلی این جلسات شناساندن صحیح و حقیقی دین اسلام است.
نظریه یکشنبه. خبر صحت دارد. جهت انجام مراقبتهای لازم از جلسات مذکور به ویژه دانشجویان اشاره شده که از دوستان محسن خداوردی که گزارشاتی از وی به عرض رسیده آموزشهای کافی به شنبه داده شده است. نادر
نظریه سه شنبه. نظریه یکشنبه مورد تایید است. آسمانی
نظریه 23ﻫ- نظریات اظهار شده صحیح است.
آقای علیخانی بهره برداری فرمایید. 25 /4
توضیحات سند:
1. در اصل: غرایضی
2. اوگلین برتولت فریدریش برشت در 10 فوریه 1898 در آلمان به دنیا آمد. وی آثار زیادی در شعر، نمایشنامه و تئاتر از خود به جای گذاشته است. برشت در 14 اوت 1956 درگذشت
3. اگزیستانسیالیسم(existentialism) جریانی فلسفی و ادبی است که پایه آن بر آزادی فردی مسئولیت و نیز نسبیت گرایی است. از دیدگاه اگزیستانسیالیستی هر انسانی وجودی یگانه است که خودش روشن کننده سرنوشت خویش است. اگزیستانسیالیسم توسط فردریش نیچه و سورن کی یر کگارد فیلسوفان قرن نوزدهمی بهطور واضح مطرح شد هر چند که در قرنهای پیشین نیز پیشگامانی داشت. فیلسوفان اگزیستانسیالیست هستی انسان را به عنوان گونهای متمایز از هستی دیگر موجودات مورد دقت قرار میدهند و با دقت به این تمایز هستی انسان را وجود یا existence میخوانند.
آنها میکوشند تا نشان دهند که چه تفاوتی میان وجود یا بودن انسان در این دنیا با سایر شکلهای هستی وجود دارد.
میتوان چهار مفهوم بنیادین را در اگزیستانسیالیسم برجسته کرد:
امکان ناضرور یا تصادفی بودن هستی.
آزادی.
مسئولیت.
اصالت.
انسان دارای ماهیت قبلی نیست که به فرض خدا یا طبیعت آن را ساخته باشد. انسان مانند هر موجودی امری ممکن است و نه ضروری. خودش را میسازد و آزادانه میان گزینههای ممکن دست به انتخاب میزند. مسول گزینشهای خودش است و باید بتواند آنچه را که خود درست میداند بسازد و در این صورت کاری اصیل انجام داده است.
4. ژان پل سارتر از رهبران اگزیستانسیالیسم الحادی است که آثارش مروج تفکرات ماتریالیسم و هیچگرایی ... میباشد.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مساجد استان قزوین به روایت اسناد ساواک صفحه 188