تاریخ سند: 11 اردیبهشت 1356
موضوع : وصول ساعت 2300
متن سند:
به : 213
از : سوریه شماره : 204
الیاس سرکیس رئیس جمهور لبنان بعد از ظهر روز 6 /2 /36 سید حسن
شیرازی را در کاخ ریاست جمهوری لبنان به حضور پذیرفته است در این ملاقات
سید حسن شیرازی چند نسخه از کتابهای مذهبی را که خود او تألیف نموده به
رئیس جمهوری لبنان تقدیم
کرده و در مورد شیعیان به
طورکلی و وضع شیعیان
جنوب لبنان به طور
اختصاصی اطلاعاتی به
رئیس جمهوری داده است
برای ملاقات سید حسن
شیرازی با الیاس سرکیس
یکی از مسیحیان دست
راستی طرفدار کامیل
شمعون به نام محسن سلیم
فعالیت نموده و خود او نیز به
اتفاق سیدحسن شیرازی در
ملاقات با رئیس جمهوری
حضور داشته است
روزنامه های دست راستی
لبنان طرفدار حزب احرار و فالانژیست با ضمن انتشار خبر مذکور اظهار نظر
کرده اند که امام شیرازی یکی از چهار نفر رهبر درجه اول شیعیان در جهان
می باشد و امام شیرازی پس از ملاقات با رئیس جمهوری لبنان اظهار داشته
است که حل مسئله لبنان بیش از آنچه فکر می شد در حال انجام است و به زودی
یک واحد از ارتش لبنان در جنوب و در نقاط مرزی اسرائیل مستقر خواهد شد
این دومین اقدام سیاسی مهم سیدحسن شیرازی در لبنان است اولین اقدام با
بشیر جمیل فرمانده نظامی گروه فالانژیست بوده که محسن سلیم نیز در آن
حضور داشت و ملاقات با رئیس جمهوری دومین اقدام مهم سیاسی شیرازی
می باشد
نظریه رهبر عملیات : توجه به مقامات دست راستی مسیحی لبنان به سیدحسن
شیرازی و ملاقات وی با الیاس سرکیس رئیس جمهوری لبنان به محبوبیت
شیرازی بین طرفدارانش خواهد افزود.
نظریه نمایندگی : با توجه به این که دست راستی های مسیحی لبنان نسبت به
فعالیت های سیاسی سید موسی صدر بدبین گردیده و با وی به شدت مخالف
شده اند و با در نظر گرفتن
افکار سیاسی محسن سلیم
که از دست راستی های
طرفدار کامیل شمعون
می باشد اقدامات سیاسی
اخیر سیدحسن شیرازی و
انتشار خبر مربوط به وی و
این که شیرازی از پیشوایان
درجه اول شیعیان جهان
است ثابت می کند که
فعالیتهای پنهانی شدید به
نفع شیرازی و علیه موسی
صدر1 در لبنان ادامه دارد و
با توجه به اهمیت و
حساسیت آن اطلاعات
بیشتری تهیه و تقدیم خواهد
شد.
از نظر دایره بررسی اقدامی ندارد حسینی 13 /2 /36
عملیات ـ بررسی / 12 /2 /36
در پرونده موسی صدر و نصراللّه خلخالی بهره برداری شد بایگانی شود سیدمنیر 14 /2 /36
46422
توضیحات سند:
1ـ چرا با حرکت سیاسی امام
موسی صدر مخالفت شد؟ او چه
حرکتی را آغاز نموده بود که
اینچنین با حقد و کینه مواجه
شد؟ شهید بزگوار دکتر چمران
می گوید:
حرکت شیعیان در عرض چند
سال گذشته راهی چند صدساله
را طی کرده است که به طورکلی
می توان نتایج آن را خلاصه کرد:
[این تحلیل در لبنان قبل از
پیروزی انقلاب اسلامی ایران
در سال 1976 مطابق با سال
1355 نگاشته شده است].
1ـ بر اثر این جنبش، شیعیان
دارای شخصیت شده اند.
احساس افتخار می کنند.
در
حالی که سابقا از ذکر مذهب خود
شرم داشتند.
و در مقابل ذلت ها
و بدبختی های گذشته تسلیم شده
بودند، ولی اکنون با حماس زیاد
و شجاعت و شرافت قیام
کرده اند و حاضر نیستند در برابر
هیچ قدرتی حتی اسرائیل و
آمریکا سکوت کنند و تسلیم
ظلم شوند.
2ـ ایجاد یک سازمان
ایدئولوژیک شیعی اسلامی
برای لبنان و ایجاد قدرت برای
محرومین و توجه به مفهوم
شهادت و جهاد اسلامی و ایجاد
یک سازمان نظامی شیعی برای
اولین بار در لبنان که می تواند
برای خود اردوگاه تهیه کند و از
وجود خود مسلحانه دفاع نماید.
3ـ دفاع از مقاومت فلسطینی، به
طوری که اگر امام موسی و
«حرکه المحرومین» و قدرت
شیعیان نبود تابحال اقلاً پنج بار
مقاومت فلسطینی را به تلاشی
کشانده بودند و به سرنوشت
شوم 1970 سپتامبر سیاه اردن
دچار ساخته بودند، و این
خدمتی بزرگ به مقاومت و
همه آزادیخواهان خاورمیانه
است.
4ـ تغییر و تحول کیفی در طرز
تفکر فلسطینیان نسبت به شیعیان،
در گذشته شیعه ضد فلسطینی به
شمار می آمد و خائن خوانده
می شد و حیوان دمدار محسوب
می گردید، در حالی که اکنون
بزرگان فلسطینی در بزرگداشت
شیعه و افکار شیعه اهتمام خاص
دارند، و از آنجا که افکار رهبران
فلسطینی در تمام دنیای عرب
نفوذ و شیوع دارد، این خود
بزرگترین طریق برای انتشار
محبوبیت و مقبولیت شیعه و
افکار شیعی در دنیای عرب
است.
5ـ به همین ترتیب مقاومت
فلسطینی نیز به طرفداری
«حرکه المحرومین» کمر بسته
است.
به طوری که اگر مقاومت
نبود، تا به حال شاید چندین بار
«حرکه المحرومین» مورد هجوم
و متلاشی شدن قرار گرفته بود، و
این نشان می دهد که اشتراک
هدف و استقلال از دولتهای
عربی دیگر و قدرتهای شرق و
غرب باعث نزدیکی این دو
سازمان به هم شده است.
6ـ برای اولین بار افکار انقلاب
اسلامی، از سطح تئوری و نظری
وارد عمل می شود و مسلمین
واقعی و مؤمن وارد عمل
می شوند و رهبری مبارزات
ضداستعماری را به دست گرفته و
یک پایگاه عملی برای افکار
فلسفی خود به وجود می آورند، و
اسلامی واقعی انقلابی را به
جهان می نمایانند.
7ـ پخش افکار انقلابی اسلامی به
تمام کشورهای عربی و تهییج
شیعیان و مسلمین در همه
خاورمیانه ضد ظلم و استبداد و
استعمار، به طوری که اکنون
اخبار «حرکه المحرومین» در اکثر
کشورهای عربی و خلیج فارس
سانسور می شود و با انتشار
افکار «حرکت» در این کشورها
مبارزه ای درگیر است، به طور
کلی چشم امید همه مردم محروم
و ستم کشیده این کشورها متوجه
لبنان و «حرکه المحرومین» است.
8ـ توجه و احترام مذاهب و ادیان
دیگر به مذهب شیعه، به طوری
که عده زیادی از جوانان سنی به
«حرکه المحرومین» پیوسته اند و
حتی عده ای از جوانان پاکباز
مسیحی که قید و بند طایفی را
گسسته اند به «حرکه المحرومین»
علاقه دارند، ـ اینان جنبش
شیعیان را راه نجات مردم و
بهترین طریقه مبارزه با استعمار
و استثمار می شمرند ـ و شیعه به
عنوان یک مذهب انقلابی پیشرو
به همه ادیان معرفی می شود.
9ـ ایدئولوژیک اسلامی به
عنوان یک رسالت تاریخی و
جهانی به منصه ظهور می رسد.
بعد از 1300 سال مجالی برای
تحرک و پیشروی و اثبات وجود
پیدا شده است که وسعش از دایره
لبنان می گذرد، از محدوده زمان
و مکان خارج می شود و در این
سیر تکاملی تاریخ از آدم ...
و
ابراهیم و موسی و عیسی و محمد
(ص) و علی (ع) و حسین (ع) ...
تا زمان ما ادامه می یابد و این
رسالت بزرگ تکامل را به دنیای
جدید متصل می کند و امید و
آرزویی برای آینده بشریت تا
ظهور مهدی موعود (عج) به
وجود می آورد.
لبنان، بنیاد شهید دکتر چمران، ص
360 ـ 362
منبع:
کتاب
امام موسی صدر به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 101