صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

بازجوئی از : فضل اله شهرت مهدیزاده محلاتی

تاریخ سند: 17 خرداد 1357


بازجوئی از : فضل اله شهرت مهدیزاده محلاتی


متن سند:

س ـ هویت کامل محرز است آقای مهدیزاده محلاتی لازم است مرقوم فرمائید آیا شغل شما غیر از وعظ و منبر امام جماعت مسجد نیز هستی یا خیر در صورت مثبت اسم مسجد چیست و در کجا واقع است و چند سال است در این سمت هستی و به دستور کدامیک از آیات.
ج ـ اینجانب از سال 1340 که از حوزه علمیه قم به امر مرحوم آیت الله بروجردی به تهران آمدم به دعوت همشهریان (محلاتیهای مقیم مرکز) در جلسات دینی آنان شرکت می کردم و با کمک آنان مسجدی خودم ساختم که در سراسیاب دولاب میدان موتورآب است (به نام مسجد امام تقی ع) الآن متجاوز از ده سال است که در آنجا نماز جماعت می خوانم و افتتاح مسجد به وسیله آیت الله خوانساری شد منبر هم می رفتم هم در مسجد خودم و هم در مساجد و محافل دیگر ولی از وقتی که منبرم ممنوع شده فقط نماز جماعت می خوانم حتی در مسجد خودم نشسته هم صحبت نمی کنم.
فضل اله مهدیزاده محلاتی س ـ آیا مسجدی که ساخته اید و امام جماعت آن هستی درآمدی برای شما دارد یا خیر و کدامیک از منبریها در مسجد شما منبر می روند.
ج ـ تصادفا مسجد در محلی واقع شده است که نوعا کارگر می باشند.
درآمد زیادی ندارند.
لذا قادر نیستند که به من کمک زیادی نمایند و اما راجع به منبریها چون وضع مالی آنها ضعیف هست منبریهای درجه اول و دوم را نمی توانند دعوت نمایند فقط در ایام محرم و ماه رمضان روضه خوانها و واعظهای محلی را دعوت می نمایند.
فضل اله مهدیزاده محلاتی س ـ اخیرا طوماری تهیه شد و یکی از امضاء کنندگان طومار بوده اید و در ضمن بیشتر امضاهای طومار توسط شما جمع آوری شده است لازم است توضیح فرمائید منظور از تهیه طومار چه بوده است.
ج ـ اینجانب طوماری تهیه نکرده ام و اطلاعی ندارم.
فضل اله مهدیزاده محلاتی س ـ از روزیکه ممنوع المنبر شده اید و به منزل فلسفی رفت و آمد دارید چه نوع اعلامیه ای امضاء کرده اید و درباره چه مسائلی بوده است.
ج ـ همانطوریکه قبلاً نوشته ام گاهگاهی به منزل آقای فلسفی آمد و شد داشته ام ولی در آنجا محل کارهائی از قبیل تنظیم طومار یا اعلامیه نبوده و نیست و با محافظه کاری خود او سازگار نیست و اما بنده به تنهائی هیچ اعلامیه ای تاکنون امضاء نکرده ام فقط برای مجلس ختم و یاد بود که علمای تهران داده اند امضاء بنده هم گاهی بوده است.
فضل اله مهدیزاده محلاتی س ـ بطوری که اطلاع دارید اخیرا از طرف روحانیون اعلامیه هائی به مناسبت تشکیل مجلس ختم برای کشته شدگان تظاهرات اخیر در شهرستانها صادر شده است آیا امضاء شما در این قبیل اعلامیه ها بوده است یا خیر اگر بوده درباره کدام موضوع.
ج ـ درباره مجالس ختم در شهرستانها هیچ اعلامیه ای امضاء نکرده ام اما درباره مجالس ختم تهران نسبت به آنان که مراجع تقلید قم اعلان عزا کرده بودند بنده امضاء رسمی نکردم ولی اسم بنده در اعلامیه ها وجود داشت توضیح اینکه معمولاً برای شرکت مردم در مجالس ترحیمی که در تهران تشکیل می شود امضاء رسمی از طرف افراد وجود ندارد برای اینکه گرفتن امضاء رسمی بسیار کار مشکلی می باشد و امکان ندارد حتی یک امضاء رسمی از طرف بنده پیدا کنید بلکه متن اعلامیه را نوشته و به وسیله تلفن از علمای تهران کسب اجازه می کنند و هر کدام که اجازه دادند امضاء او را نوشته و چاپ می نمایند یا اگر بدانند فردی رضایت دارد امضاء او را می گذارند.
فضل اله مهدیزاده محلاتی س ـ به نظر شما رژیم فعلی ایران و اصلاحاتی که به رهبری شاهنشاه آریامهر شده چگونه است.
ج ـ بنده پیوسته چنین فکر نموده و اعتقاد داشته و دارم که رژیم مشروطه سلطنتی که در ایران حاکم است چون کلیه حدود و دستورات دینی در او در نظر گرفته شده باید ثابت بنماید و در دنیای فعلی اگر به خطر بیافتد خدای نکرده مارکسیست بر محیط مسلط می شود که با اساس دین مخالف است و اما راجع به اصلاحاتی که واقع شده است از تمام خصوصیات و برنامه ها و قوانین آن کاملاً اطلاع ندارم ولی روشن است کسی با اصلاحات مخالفت ندارد مگر آنجائی که با قوانین شرعی تطبیق نکند.
فضل اله مهدیزاده محلاتی س ـ نظر شما درباره تظاهرات اخیر در شهرستانها که منجر به کشته شدن عده ای گردید و همچنین خرابیهایی نیز به وجود آورد چیست؟ ج ـ اینجانب با هر نوع تظاهرات و اجتماعاتی که موجب این گردد که جان کسی یا مال شخصی یا آبروی شخصی مورد تعدی قرار گیرد مخالف می باشم و این برنامه دین مقدس اسلام است که جان و مال و ناموس و آبروی افراد را محترم شمرده و به هیچ فردی اجازه تعدی به آنان را نداده است و لذا در مورد تظاهرات اخیر که منجر به قتل و تجاوز به اموال مردم یا بیت المال شد مخالف بوده و هستم و عقیده دارم اگر کسی نظر مخالفی با دولت و یا هر فردی دارد به طور معقول و مشروع با استدلال و برهان بیان کند و این موضوع نه تنها بد نیست بلکه یک وظیفه شرعی است و موجب رفع نقص در جامعه می گردد و یک جامعه با کمال به وجود می آید و این جمله معروف است که گویند انتقاد موجب کمال است و انتقاد و نصیحت با تخریب و تجاوز فرق دارد اولی مایه سعادت و دومی مایه بدبختی است.
فضل اله مهدیزاده محلاتی س ـ مقابل جوابهایی که داده اید پس از قرائت امضاء کنید.
ج ـ جوابها را خودم نوشته ام و با امضاء تصدیق میکنم.
فضل اله مهدیزاده محلاتی.

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 456




صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.