صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : وضعیت و روش مراجع قم در حوادث اخیر

تاریخ سند: 11 اردیبهشت 1357


موضوع : وضعیت و روش مراجع قم در حوادث اخیر


متن سند:

شماره : 20789 /20 ه 12 از : 20 ه 12 به : 312 مراجع اصلی قم مانند آقایان شریعتمداری، گلپایگانی و مرعشی نجفی هر سه معتقدند که باید کشور سلطنتی باشد و قانون اساسی محترم است.
نامبردگان با اقدامات ضداسلامی مخالفند لیکن روش و عملکرد آنان فرق می کند.
آقای مرعشی نجفی معتقد است که در وضعیت فعلی و باتوجه به حوادث اخیر در قم و تبریز فقط باید نصیحت و اندرز داد و دعا نمود تا خداوند مساعدت نماید آقای گلپایگانی اعتقاد دارد که باید کارهای قانونی انجام داد و از طریق تبلیغ و ارشاد مردم را متوجه ضرر بی دینی و قوانین ضد دین نمود تا از کارهای خلاف پیروی نکنند.
آقای شریعتمداری میل دارد به طوری که ایجاد بی نظمی نشود مردم را بسیج نموده و حتی در تمام مشاغل دولتی آنها را آگاه نمود که در مقابل کارهای ضد اسلامی سرپیچی نمایند و تقریبا نوعی مبارزه منفی مانند روش گاندی1 داشته باشند در مورد خمینی و طرفدارانش به طور کلی حکومت مشروطه سلطنتی را قبول ندارند.
طرفداران داخلی خمینی از نظر وی کورکورانه پیروی می کنند و آنهایی که در نجف با وی تماس دارند اروپا زده بوده و به اصطلاح انقلابی فکر می کنند.
اقداماتی که علماء قم در حال حاضر انجام می دهند بنا به علل زیر است: 1ـ علماء معتقد به اسلام هستند.
2ـ آنها مجبورند کاری بکنند که آبرویشان نزد مردم و در حوزه علمیه قم حفظ شود.
3ـ تحت تأثیر سیاستمداران و حتی فضلاء طرفدار خمینی قرار می گیرند.
نظریه شنبه: چنانچه سیاست دولت طوری باشد که بتواند در حال حاضر علماء قم را جذب و نظر آنان را جلب کند به تدریج گفتار و نظرات خمینی بی ارزش خواهد شد.
نظریه سه شنبه: با توجه به دسترسی شنبه مفاد گزارش مقرون به صحت است گزارش فوق نتیجه تحقیقاتی است که شنبه در مورد وضعیت و روش فعلی مراجع و آیات قم تحقیق و تهیه نموده است.
حاتم نظریه چهارشنبه: نظریه سه شنبه مورد تایید است.
آرزو اصل در 66151 در پرونده شخصی شهاب الدین نجفی مرعشی به کلاسه 75862 بایگانی شود.
علی روحانی 8 /3 /37 در گزارش وقایع روزانه مورخ 21 /2 /37 درج گردد علی روحانی.

توضیحات سند:

1ـ موهنداس کرمچندگاندی پیشوا و بانی استقلال هند که در سال 1869 میلادی تولد یافت و به سال 1948 دار فانی را وداع گفت.
او وکیل دعاوی بود و از همان ابتدای جوانی چنان از فجایع استعمار انگلیس در وطنش متأثر شد که زندگی خویش را وقف مبارزه و ریشه کنی استعمار انگلیس از هند کرد.
او که تجارب فراوانی از شکست مبارزات ضد استعماری مبارزان قبلی داشت، بجای قیام مسلحانه که در شرایط آن روز به شکست منتهی می شد، حربه برنده تری به نام «مقاومت منفی» را انتخاب کرد.
یعنی هر چیزی و هر کاری را که اندک نفعی یا کمکی به دشمن می رساند، از او دریغ داریم و سیستم اداری و مملکتی استعمار را بدون توسل به روز مختل کنیم.
در سال 1920 گاندی برای میلیونها هموطن خود که از استعمار انگلیس به جان آمده بودند، به صورت یک قهرمان و یک نیمه خدا در آمده بود و او را «مهاتما» (روح بزرگ) لقب دادند.
انگلیس ها بارها او را به زندان افکندند ولی هر بار که به زندان می رفت بر کثرت طرفدارانش افزوده می شد.
او در زندان هم به حربه مقاومت منفی متوسل شده و دست به روزه های طولانی 40 ـ 30 روزه که در تاریخ زندان بی سابقه بود، می زد و بدین ترتیب انگلیس ها مجبور به آزاد کردن او می شدند.
سرانجام پس از مبارزات طولانی در سال 1947 شبه قاره هند به استقلال رسید.
از جمله خصوصیات برجسته «گاندی» این بود که در کشوری که دهها فرقه مختلف مذهبی و نژادی وجود داشت، پیوسته برای دوستی و برادری میان پیروان آنها تبلیغ و تلاش می کرد و می کوشید تا تعصب مذهبی و نژادی مایه تفرقه و جدایی ملّت بزرگ هند نشود.
امّا استعمار تخم اختلاف را پاشیده بود و در ژانویه سال 1948 یک متعصب مذهبی، رهبر بزرگ هند را ترور کرد.
استقبال کشورهایی چون اندونزی، هندوچین و سراسر قاره آفریقا کم و بیش از مبارزات استقلال طلبانه «گاندی» الهام گرفته است.
ر.ک: سیمای نامداران، حسام الدین امامی، صص 296 ـ 295

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 469


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.