توجیه مبارزاتی
متن سند:
توجیه مبارزاتی
نگرش دوگانه مهدی هاشمی و سایر تشکلهای وابسته به او در جذب و پشتیبانی از افراد و اشخاص جامعه و نقد مغرضانه از برخی مسئولین و تأیید همهجانبه از برخی دیگر، ریشه در برداشتی دارد که او در مسیر مطالعات خارجی و عوامل درونی دیگر، به آن دستیافته بود. برداشتی که میتوان از آن به «توجیه مبارزاتی» یادکرد. مقولهای که خاص تشکلها و گروههای الحادی و التقاطی است.
مهدی هاشمی و طیف وابسته به او با نادیده گرفتن پیشینه سیاسی، اخلاقی و فکری افراد تنها بر احساس نیاز طیف خود و مصلحت زمان و مکان انگشت مینهادند و با اصل، قرار دادن این مؤلفه، جریانی را پایهریزی کردند که در بسیاری از موارد با مبانی اسلام و انقلاب اسلامی در تضاد و تعارض بود. حاصل این نگرش از سوی مهدی هاشمی و دوستانش، جذب و جمع شدن برخی افراد در جناح او و جناح انشعابی دیگر این طیف در قبل و بعد از انقلاب شد که به بسیاری از اصول اخلاقی پایبند نبودند. افرادی که بیواهمه از روز عقبی از هیچ تهمت و افترا، هتاکی و خشونتی نسبت به مخالفین سرباز نمیزدند.
مهدی هاشمی درخصوص تضاد بین شعار و عمل در گزینش افراد و جذب افراد غیر مهذب، مسئلهدار، تصفیه شده، اخراجی ارگانها و سازمانها میگوید:
«در مقام تئوری و مفهوم بودیم که نه، انسان باید اهل معروف باشد و مخالف منکر؛ منتهی در تشخیص موضوع به خاطر همان ذهنیات غلط، ما موضوع را عوض میکردیم، یعنی اگر یک فردی مثلاً در مقابل یک ارگان هتاکی میکرد یا حتی در زندگیش یک سری نقاط ضعفی هم داشت یا مالی یا اخلاقی با خانوادگی، این را به خاطر آن تفکر خطی هماهنگی که با ما داشت، این را معاف میدانستیم؛ یعنی موضوع را خارج میکردیم از منکر میگفتیم منکر نیست یا میگفتیم مثلاً معفوّ است و قابل اغماض است یا با شرح صدری که شعار میدادیم ما در عمل میگفتیم در طول عمل ساخته میشود. یک همچه حالتی، لذا در مورد دوستانی که جذب میشدند به ما مثلاً کسانی که از ارگانها تصفیه میشدند یا اخراج میشدند. مخصوصاً اگر نقاط ضعفی هم میدیدیم در آن لحظه، مثلاً در مسایل خانوادگی خب بعضی دوستان مثلاً با خانوادهشان درگیر بودند یک منکری بود منتهی این را مجوز و معافیتی برایش درست میکردیم. از نظر موضوعی هتاکی به یک سری جریانات را بد نمیدانستیم میگفتیم این کار خوبی است و یک آدم سلحشور و انقلابی داغ و قاطعی است و قابل جذب است. این است که در بخش مفهومی همانطور که عرض کردم معتقد بودیم به آن اصل کلی مفهوم، منتهی در مصداق و تشخیص موضوع یک مقدار تصرفات بیجا میکردیم.»1
توضیحات سند:
1. کالبد شکافی انحراف، نوار ۲.
منبع:
کتاب
بنبست - جلد دوم / مهدی هاشمی مبانی اخلاقی صفحه 92