تاریخ سند: 16 اسفند 1352
موضوع: سیدعلی خامنهای
متن سند:
از: 9/ ﻫ تاریخ:16 /12 /1352
به: 312 شماره: 11561 /9ﻫ
موضوع: سیدعلی خامنهای
یادشده پس از نماز جماعت در مسجد کرامت اظهار داشته در روایتی که دیشب قرائت شد حضرت فرموده بود به نماز و روزه افراد ظاهرالصلاح توجهی نکنید و فریب آنها را نخورید. این به معنای آن نیست که حضرت میخواهد ارزش نماز و روزه را پایین بیاورد. خیر! بلکه هر فردی که میخواهد بگوید من مؤمن هستم ولو اینکه مؤمن نباشد لازم است نماز احیاناً ظاهرفریبی بخواند و یا روزههای مستحبی بگیرد و حتی گاهی در روزهای گرم تابستان چنین روزههایی میگیرند. اینها ملاک ایمان داشتن نیست بلکه حضرت میفرماید مؤمنین را به امانتداری و راستگوییشان امتحان کنید. چرا؟ چون اگر فردی بگوید من مؤمن هستم و بعد نماز نخواند روزه نگیرد معلوم میشود که او ایمان محکمی ندارد. پس هرکس که ادعای مؤمنی دارد باید و خود را مجبور میبیند که نماز بخواند و روزه بگیرد اما یک چنین فردی در امانتداری و راستگویی خود را چندان مجبور نمیبیند و همین است که افراد بیایمان و کمایمان خود را مجبور به امانتداری و راستگویی نمیبینند. اینجا برای آنها سر بزنگاه است که میتوانیم آنها را بشناسیم. و اما امانتداری و راستگویی، مردم از امانتداری این معنی را در ذهن دارند که هرکس چیزی به او سپرده شد به همان ترتیب به صاحبش مسترد دارد. خیر! امانتداری یعنی احساس مسئولیت کردن در برابر دیگران،[مخالف]امانت داری یعنی لاابالیگری، لاابالی فقط به کسی نمیگویند که شب مست به خانه میرود، کسی هم که برابر دیگران احساس مسئولیت نکند و دلش به حال دین و دینداران نسوزد او هم لاابالیگری پیشه کرده. و ای بدا بر دلهای بیسوز! این شانه بالا انداختنها و این مسئولیت احساس نکردنها خیانت است. امانتداری یعنی مسئولیت، دمیدن روح مسئولیت در دیگران. همانطور که پیامبر میفرماید مسلمان نیست آنکه به فکر مسلمین نباشد. و اما معنای راستگویی، یعنی راستگویی دل و زبان. ما اگر ادعا میکنیم مسلمانیم ادعا میکنیم اهل ولایتیم، باید در دل و زبان راست بگوییم. در دل و زبان راست گفتن اینکه ما اهل ولایتیم و شیعه هستیم، یعنی در راه امام گام برداریم، در جبهه امام بودن یعنی با جبهه مخالف امام جنگیدن. امام صادق در این روایت که روی تابلو نوشتیم میفرماید مؤمن در دل و زبان راستگو است.
ضمناً نامبرده در ساعت 18 روز 7 /12 بعد از نماز اظهار نمود در روایتی که روی تابلو نوشتهایم حضرت صادق میفرماید مؤمن در کنار مؤمن احساس آرامش و نشاط و راحتی مینماید، همچنان که تشنه در کنار جوی آب. اگر در جامعه ما هیچکس به دیگری اعتماد ندارد، هرکس در فکر این است که چگونه گلیم خود را از آب بکشد و در قبال دیگران کوچکترین مسئولیتی احساس نمیکند و هرکس به دیگری خیانت میکند و آنهم سعی میکند خیانت او را با خیانت جواب دهد، اگر در جامعه ما اعتماد و تفاهم و دوستی جای خود را به چک و سفته داده است، دوستان اسلام بدانند که جامعه جامعه اسلامی نیست و دشمنان اسلام هم بدانند که این جامعه جامعه اسلامی نیست و بیرحمانه به نام مسلمین بر اسلام نتازند. یکی از بدبختیهای ما، نمیگوییم بدبختیهای اسلام زیرا اسلام بدبختی ندارد، این است که همیشه اسلام به نام ما مسلمین لکهدار شده. پس اگر میبینیم اینچنین عدم تفاهم و گسستگی در جامعه پیدا شده؛ علت دوری جستن مردم از تعالیم اسلام است زیرا این بهخوبی از کلام امام معلوم است تا جایی که اگر روایت سند صحیحی هم نداشته باشد، معلوم میشود از امام صادر نشده زیرا بوی سخن امام را نمیدهد. افراد شناخته عبارت بودند از طه تبریزی عبدخدایی، هاشم عبداللهزاده، رضا عبداللهزاده، حسن ایمانی شاگرد حاجی نیکنام، تقدمی، حسینی، مهدی کاملان، پدر مهدی کاملان، بهنام، حمید هاشمی. ضمناً عبدخدایی اظهار داشته در تهران در کارخانهای مشغول کار است و به علت فوت اعلمالهدی به مشهد آمده و مجدداً به تهران میرود.
نظریه شنبه: طه تبریزی عبدخدایی از دوستان نزدیک و صمیمی سیدعلی خامنهای، هادی خامنهای و حسن خامنهای است.
توضیح یکشنبه: به سیدعلی خامنهای شدیداً تذکر لازم داده شده که منبعد در مسجد کرامت نماز نخواند و سخنرانی نکند. ضمناً حسن خامنهای دفتردار دبیرستان اسدی مشهد بوده که روز 11 /12 /52 به اتهام پخش اعلامیه مضره بازداشت و مراتب به بخش 323 اعلام شده که نسبت به دستگیر[ی] عبدخدایی که اعلامیههای موردبحث را از تهران به مشهد آورده اقدام نمایند. آرزو
طه تبریزی عبدخدایی در فیش سابقه ندارد ـ 10 /1 /53
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 08 صفحه 92