صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: حسین نوری1 شغل واعظ

تاریخ سند: 8 مرداد 1356


موضوع: حسین نوری1 شغل واعظ


متن سند:

موضوع: حسین نوری1 شغل واعظ
8 /5 /56


نامبرده بالا که اخیراً از قم به همدان وارد گردیده و در مدرسه آخوند ملاعلی منبر می‌رود در صحبت‌هایش با گوشه و کنایه علیه حکومت وقت صحبت‌هایی می‌نماید که حاضرین از صحبت‌های وی برداشت‌های دیگری می‌نمایند مثلاً در یکی از منابر خود اظهار داشته که معاویه پول بیت‌المال را صرف خرید اسلحه می‌نموده است.
نظریه یکشنبه: ۱- با توجه به اینکه اطلاعات شهربانی جهت دادن تذکر به وی ابلاغ نموده که خود را به شهربانی معرفی نماید، لیکن مشارالیه از معرفی خودداری و اظهار داشته من برای خود شخصیتی هستم و چنانچه شهربانی با من کاری دارد می‌تواند در منزل مرا ملاقات نماید و اضافه نموده چنانچه یک کامیون سرباز به اینجا بیاید من به شهربانی نخواهم آمد.
نظریه چهارشنبه: گویا شیخ حسین نوری از طرفداران خمینی بوده و قبلاً نیز ممنوع‌المنبر بوده است، علیهذا در صورت تصویب به نحو مقتضی یاد شده احضار و تذکرات لازم به وی داده شود، ضمناً در صورتی که از دستور سرپیچی نمود از منبر وی جلوگیری گردد.

توضیحات سند:

1- آیت‌الله نوری همدانی وی در سال ۱۳۰4 ش در یک خانواده روحانی در شهر همدان دیده به جهان گشود. در هفت سالگی نزد پدر که یکی از علمای همدان و معاصر با آیت‌الله آخوند و هم حجره با ایشان بوده به تحصیل علم مشغول می‌گردد . سپس همراه پدر به قصد تحصیل در مدرسه آخوند به همدان هجرت کرده و در سال ۱۳6۲ قمری برای تحصیل به قم می‌رود و در نزد اساتید بزرگواری از جمله سید محمدباقر سلطانی طباطبایی و آیت‌الله داماد و شیخ محمد مجاهد و میرزا مهدی تبریزی، علامه طباطبایی، آیت‌الله کوه‌کمره‌ای، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله رفیعی قزوینی، حاج میرسید على یثربی کسب علم می‌کند. ایشان از ابتدای ورود به قم با حضرت امام (ره) آشنا می‌گردد و در درس اخلاق ایشان که روزهای جمعه در فیضیه برگزار می‌شده شرکت می‌نمود. وی در زمان طاغوت جلسات مرتبی با همفکران خود داشته که در آن جلسات نسبت به مسائل جاری گفتگو و تصمیماتی اتخاذ می‌شده که از آن جمله تهیه اعلامیه، امضاء و توزیع در سطح کشور بوده است. وی چندین بار توسط ساواک دستگیر و زندانی می‌شود و مدتی نیز ممنوع‌المنبر بوده که رعایت نمی‌نماید و جلساتش بالاجبار تعطیل می‌گردد در جریان ۱۷ دی ۵6 جلسه‌ای در منزل وی با حضور بزرگان از جمله آیت‌الله مشکینی و وحید خراسانی تشکیل و تصمیم گرفته می‌شود که به عنوان اعتراض به انتشار مقاله علیه حضرت امام حوزه و بازار تعطیل گردد و روز ۱۹ دی مقرر می‌گردد که بعد از ظهر در منزل ایشان تجمع و بعد از سخنرانی ایشان مردم با شعارهای تند شروع به راهپیمایی کنند. ایشان در این واقعه دستگیر و به خلخال و پس از آن به سقز تبعید و بعد از آزادی از تبعید به پاریس رفته با حضرت امام ملاقات می‌نماید و در زمان طرح مرجعیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مشارالیه به اتفاق دوازده تن از علماء اعلامیه‌ای به حمایت از مرجعیت معظم له صادر و توزیع می‌نمایند کتب منتشر شده وی عبارتند از
١- کتاب انسان و جهان ۲- شگفتی‌های آفرینش 3- جهان آفرین 4- دانش عصر قضاء ۵- داستان باستان 6- ما و مسائل روز ۷- خوارج ۸- آغاز یک حرکت انقلابی در مصر ۹- بیت‌المال از دیدگاه نهج‌البلاغه ۱۰- اقتصاد اسلامی ۱۱- منطق خداشناسی ۱۲- جمهوری اسلامی ۱۳- جهاد منکر کتب منتشر نشده عبارتند از ۱- راهنمای نهج‌البلاغه ۲- طبقات الرجال ۳- قضاء و شهادات 4- ارث ۵- خمس و انفال در سه جلد 6- مضاربه ۷- صلاه المسافر ۸- دیات ۹- مکاسب محرمه ۱۰- احکام النساء ۱۱- یک دوره کامل اصول فقه ۱۲- تراجم و احوال علمای اسلام ۱۳- اخلاق و عرفان 14- سیاست و حکومت و بیت‌المال در نهج‌البلاغه
عمده فعالیت فعلی ایشان تدریس و تألیف می‌باشد. اداره مدرسه مهدی موعود در قم نیز توسط ایشان انجام می‌گیرد این مدرسه به اتفاق شهید مفتح پایه ریزی و بعد از شهادت ایشان احداث گردیده است وی در سال ۵۸ و ۵۹ نماینده حضرت امام در اروپا بوده است و به کشورهای انگلستان و فرانسه- اتریش- آلمان- ایتالیا- سوئد- بلژیک- هلند- دانمارک- سوئیس- نروژ- فنلاند- اسپانیا- یونان و ترکیه مسافرت‌هایی داشته و طی ملاقات‌ها و مصاحبه‌ها و تشکیل مجالس به ترویج انقلاب و اسلام پرداخته است و با دعوت از طرف شیعیان پاکستان به آن کشور مسافرت می‌نمایند. در سال 6۰ لغایت 63 به عنوان نماینده حضرت امام و امام جمعه همدان انجام وظیفه نموده و سپس در جایگاه مرجعیت در قم حضور فعالی داشته و دارند. معظم‌له در فتنه سال ۱۳۸۸ ش یکی از مراجع فعال در دفاع از حریم ولایت بودند.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان همدان، کتاب دوم صفحه 132

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.