تاریخ سند: 5 آبان 1345
موضوع: تشکیل جلسه هیئت قاسمآباد رفسنجان و اظهارات شیخ احمد خسروی در جلسه مزبور
متن سند:
از: 8/ﻫ تاریخ:5 /8 /1345
به: 316 شماره: 1496 /8 ﻫ
موضوع: تشکیل جلسه هیئت قاسمآباد رفسنجان و اظهارات شیخ احمد خسروی در جلسه مزبور
1ـ روز پنجشنبه 28 /7 /45 جلسه هیئت قاسمآباد در مسجد خمینی واقع در قاسمآباد تشکیل و آقای سیداحمد سادات خراسانی (رهبر هیئت) فقط به برگزاری نماز جماعت اکتفا نموده و سپس به ملکآباد عزیمت کرد.
2ـ یکی از اعضاء هیئت به نام حمید روانبخش از آقای خراسانی سئوال کرد که چرا منبر نمیروید نامبرده در جواب اظهار داشت ژاندارمری رفسنجان به من اجازه داده است که در قاسمآباد فقط نماز بخوانم ولی منبر نروم و یکی دیگر از وعاظ منبر برود
3ـ در ساعت 8 بعدازظهر شخصی به نام غلامحسین دباغ که گاهی به قاسمآباد میآید مشغول وعظ شد و پس از آن شیخ حسنی سردفتر ازدواج و طلاق قاسمآباد منبر رفت در پایان نیز شیخ احمد غروی فرزند شیخ حسین (واعظ اهل و ساکن رفسنجان) به جای آقای خراسانی منبر رفت و مطالبی به شرح زیر اظهار داشت:
نامبرده پس از ذکر چند مسئله و حدیث اظهار داشت علماء معتقدند که اسلام قدرت خود را از دست داده و میدهد ـ دوران عظمت اسلام در عهد سلاطین صفویه بوده و دیگر روحانیون و روحانیت آن عزت و احترام را به خود ندیدهاند. سلاطین صفویه برای علماء دین خیلی احترام قائل بودند و احکام اسلام در آن عهد اجرا میشد و به عکس، اکنون موقع زوال اسلام خصوصاً شیعه است. ای مسلمانان دیگر خود دانید و ایمانتان از ما گفتن است و بدانید کارها با جنجال و فریاد اصلاح نمیشود مگر با به کار بستن احکام اسلام از روی آرامش. فعلاً کسی نیست از مسلمانی دفاع کند این دین در دنیا غریب است ـ وای به حال شما اگر این عمامه بسرها بین شما نباشند همینطور که اکنون میروند و کم میشوند.
مشارالیه سپس دنباله مطالب خود اضافه کرد چند روز پیش مقالهای که به قلم یک دکتر نوشته شده بود خواندم ـ ای قلمت خُرد1 باد ـ صد اف و هزار نفرین و لعن بر چنین مردمانی که مینویسند قوانین اسلام جامد نیست، راکد نیست بلکه متحرک است و میتوان بنا به مقتضیات زمان در آنها دست برد و آنها را تفسیر و تبدیل نمود منظور این نویسنده حق طلاق و آزادی دادن به زن است. یعنی قانون آزادی زنان و حق طلاق دادن به آنها از قوانین اسلام است ـ حرف بزرگی است ـ باید این قلمها را شکست. من خبر دارم در تهران اشخاصی هستند که دفتر ازدواج و طلاق دارند ولی اصلاً صیغه عقد یا طلاق جاری نمیکنند تنها به ثبت دفتر اکتفا میکنند و اصلاً معنی انکحتک یا زوجتک را نمیدانند تأثیر آن را هم نمیدانند و دو نفر که با هم به محضر بروند ازدواج در دفتر نوشته و آنها زن و شوهر محسوب میشوند نامبرده سپس افزود بیش از این در این مورد نمیتوانم صحبت کنم. و آنگاه اظهار داشت: ای امام زمان میدانم دلت از این قوانین در دست تصویب خون است ـ میدانم چه خوندلهائی میخوری ـ بعد چند کلمهای مصیبت خواند و ضمن ذکر مصیبت از سخنان امام حسین برای دخترش سکینه میگفت که هر وقت آب گوارائی نوشیدی یادی از من بکن گفت (هر وقت خمینی غریبی شنیدی یادی از غریبی من بکنید) و در پایان وعظ خود دعا نمود و بدون ذکر اسم از خداوند خواست مرجع عالیقدر به موطن معروف خود برگردد و ضمناً برای عالمی که در زندان قصر مبتلا به سرطان شده دعا نمود و به منبر خود خاتمه داد.
ملاحظات ـ
نظریه رهبر عملیات ـ نسبت به تهیه مشخصات کامل ملصق به عکس واعظ مزبور اقدام ضمناً به منبع آموزش داده شد که کلیه اعمال و رفتار مشارالیه را تحت نظر قرار داده و نتیجه را مرتباً گزارش نماید. صوفی
نظریه بخش امنیت داخلی ـ به ژاندارمری محل دستور داده شد که کلیه اعمال و رفتار واعظ فوقالذکر را تحت مراقبت قرار داده نتیجه را به موقع گزارش نماید
ساعت 1045 روز 12 /8 /45 به بخش 316 واصل گردید
توضیحات سند:
1. اصل: خورد
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان کرمان، کتاب 1 صفحه 147