نفوذ بین مجالس مذهبی و متعصبین مذهبی و مجاهدین بهاصطلاح خلق
متن سند:
نفوذ بین مجالس مذهبی و متعصبین مذهبی و مجاهدین بهاصطلاح خلق
بدیهی است که نشان و استخدام منابع مفید برای نفوذ در اهداف براندازی و کنترل و آگاهی از فعالیت این گروه در رأس سازمان اطلاعاتی قرار گرفته و مؤثرترین روش جهت شناسایی این اهداف میباشد. لکن آنچه باید مورد بحث قرار گیرد و درباره آن نظریه داده شود، چگونگی نشان و استخدام منبع در این اهداف که با تشکیل انجمن و مجالس مذهبی روزبهروز تعداد آنان افزایش مییابد، میباشد و به نظر میرسد مشکل اساسی نیز اطلاع یافتن از تشکیل این مجالس و افراد شرکتکننده آن میباشد. چنانچه برای آگاهی از افراد و مجالس مذهبی و نفوذ آن پس از تشکیل و نضج گرفتن آن اقدام شود، عمل بسیار مشکل بلکه تا اندازهای محال به نظر میرسد، بلکه بایستی در کلیه انجمنها و مجالس مذهبی و مألاً بین افراد شرکتکننده آن به ترتیبی که ذیلاً پیشنهاد میگردد و قبل از مشاهده اعمال مشکوک نسبت به استخدام منبع و به دست آوردن سرنخهای لازم، اقدام نمود زیراکه همین مجالس است که توسط بعضی روحانیون و اشخاص مخالف تشکیل و موجبات جذب جوانان بالاخص دانشآموزان و دانشجویان را فراهم میسازد. برای این کار جلوگیری از عمل دایرکننده مقدم است، نه اینکه گذاشته شود جوانی آلوده گردد و بعد اقدامات مراقبتی برای او تجویز شود. برای این منظور باید ضوابط و مقررات مربوط به تشکیل جلسات، کلوپها، تکایا [و] مساجد را رعایت نمود. چون اگر مقررات مزبور و تعیین صلاحیت اشخاص ذینفع در آن برابر دستور مربوط انجام شود، نشان و استخدام منابع امکان خواهد داشت. در این مورد تصویبنامه است (زیرا همین مجالس است که پس از مدتی تغییر مسیر داده و ماهیت خود را نمایان میسازد) که به موجب این تصویبنامه کلیه جوامع، مؤسسات، انجمنها، کلوپها، قرائتخانهها و حتی مجالس سیاسی با تأیید و مجوز رسمی از طرف مراجع انتظامی باید باشد و برابر روش جاری در مرکز، شهربانی تقاضا و بیوگرافی مؤسسین و یا هیئتمدیره انجمن مزبور را جهت اعلام و نظریه به ساواک اعلام میدارد که در این موقع ساواک میتواند با بررسی کامل روی افراد و نوع فعالیت انجمن مزبور نظریه دهد و در صورت لزوم با آن مخالفت و در صورت بلامانع بودن، مؤسسین و هیئتمدیره آن را احضار، ضمن جلب همکاریهای لازم با تشکیل آن انجمن یا محفل موافقت نماید. البته باید این قانون با همکاری صددرصد شهربانیهای محل انجام شود و از حالا به بعد، قبل از تشکیل هرگونه جلسه مذهبی حتی مجالس تفسیر قرآن را (با استناد به تصویبنامه هیئت وزرا) محدود کرده و میتوان برای مجالس و جوامعی که از قبل تشکیل شده طی اعلامیهای به اطلاع عموم رسانیده شود (از طرف شهربانی) که در اجرای تصویبنامه ---- بایستی تشکیل هرگونه جلساتی با کسب مجوز قبلی باشد، چنانچه در مدت تعیینشده نسبت به کسب مجوز اقدام ننمایند، به وسیله کلانتریها[ی] محل از هرگونه جلسهای جلوگیری به عمل آید. البته چنانچه مفاد تصویبنامه مزبور اجرا گردد، ساواک به آسانی میتواند از تشکیل جلسات مشکوک جلوگیری و جلب همکاریهای لازم را از مؤسسین و هیئتمدیره انجمنهایی که مجوز کسب مینمایند، به دست آورد، کمااینکه در مرکز کم و بیش این پیشنهاد اجرا میگردد. اما در مورد گرایش دانشآموزان و دانشجویان به فعالیتهای مذهبی بایستی خاطرنشان نمود که اینگونه مجالس و دورههای تفسیر قرآن و سخنرانیهای مذهبی میباشد که این جوانان به این محافل کشانیده میشوند و تاکنون تجربه نشان نداده است که دانشآموزان و یا دانشجویان سبب تشکیل و تأسیس این محافل باشند. بلکه این طبقه به علت کمی تجربه و عدم آگاهی تحت تأثیر مجلس خامنهایها، شریعتیها، مطهریها و هاشمینژادها قرار گرفته و سمپات این گروه میگردند و احیاناً بعد از مدتی از افراد فعال خواهند شد. بنابراین چنانچه طرح فوق تصویب و به مورد اجرا درآید، خودبهخود از فعالیت کلیه افراد شرکتکننده در مجالس مزبور (اعم از دانشجو و غیردانشجو) اطلاعات لازم به دست خواهد آمد که در صورت دانشجو بودن دنباله اقدامات لازم از طریق بخش 2 معمول خواهد شد. بدیهی است این بخش جهت آگاهی از مجالس دانشجویی و فعالیت این گروه کمافیالسابق اقدامات لازم معمول و در سال جاری نیز مبادرت به نشان و استخدام منابع ارزندهای نموده و خواهد نمود.
آقای صالحی! هرگونه مجالس مذهبی و تشکیل مجالس قرائت قرآن و تفسیر بایستی با مجوز صورت گیرد و این کار بایستی زیر نظر شهربانی انجام شود. افراد واجد شرایط نیز وسیله ساواک استعلام گردد.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 08 صفحه 285