تاریخ سند: 19 شهریور 1352
موضوع: کانون ناشرین حق
متن سند:
از: 23ﻫ تاریخ:19 /6 /1352
به: 312 شماره: 1999 /23ﻫ
موضوع: کانون ناشرین حق
عطف: 1293 /23ﻫ- 11 /4 /52
جلسه کانون فوق در مورخه 2 /6 /52 از ساعت 18در مسجد صالحیه1 قزوین تشکیل گردید. ابتدا آیاتی از کلامالله مجید تلاوت شد آنگاه طلبهای از مدرسه صالحیه به نام اسلامی شروع به سخنرانی نموده و گفت دیشب در هیئت جان نثاران حسینی درباره اقتصاد اسلامی مختصری صحبت شد و حالا در این جلسه دو مکتب اقتصادی جهان را که عبارتند از کمونیزم2- سوسیالیسم 3 و دیگر سرمایهداری یا امپریالیسم مورد مطالعه قرار میدهیم.
کمونیستها بر این عقیده هستند که خدایی نیست و قیامتی وجود ندارد و هر چه هست فقط در این دنیا میباشد پس انسان باید حداکثر استفاده را در مدت عمرش ببرد ولی رژیم سرمایهداری میگوید خدا هست و قیامت وجود دارد ولی پیشرفت اقتصادی هر فردی مربوط به خود اوست و نه اجتماع درست در جهت مخالف عقیده کمونیستها و این دو ایده که دو قدرت بزرگ جهانی را تشکیل دادهاند هر کدام سعی دارند سایر ممالک را به طرف خود بکشانند. آنکه در شرق است متمایل به اقتصاد غرب و آنکه در غرب است متمایل به اقتصاد شرق میباشد که نتیجه آن تقسیم جهان به دو بلوک شده است که چون وقت پایان یافت ادامه این مبحث به هفته آینده موکول گردید.
نظریه شنبه- نظر گوینده از بیان مطالب فوق آن بود که به حاضرین تفهیم نماید دول بزرگ کشورهای کوچک را تحت استعمار و استثمار خود در میآورند.
نظریه یکشنبه و سه شنبه- مفاد گزارش خبر با توجه به صداقت شنبه صحیح است. مراقبت کماکان ادامه خواهد داشت. آسمانی
نظریه 23ﻫ- نظریه سه شنبه مورد تایید میباشد. شماره پرونده فاقد کلاسه است. 20 /6 /52
توضیحات سند:
1. مسجد و مدرسه صالحیه: این بنای وسیع در خیابان مولوی واقع است. در شرقی بنا به مسجد و مدرسه راه دارد. ساختمان مسجد با آجر و سقف آن را با تاقهای آجری پوشانده و سفید کردهاند. بانی این مسجد و مدرسه، شادوران حاج ملاصالح برغانی یکی از عالمان و مجتهدان نامی نیمه اول قرن سیزدهم هجری بوده است. بالای سردر این مسجد اشعاری به خط نستعلیق وجود دارد که با کاشیهای لاجوردی تزئین شده است. حیاط مدرسه از کف مسجد پایینتر است و در هر طبقه هجرههایی برای استفاده طلبهها وجود دارد.
حسن زندهدل و دستیاران، پیشین، ص 95 / و مینودر یا بابالجنۀ قزوین، صص 616 - 613
2. کمونیسم (Communism): یک ایدئولوژی است که میکوشد بر اساس مالکیّت مشترک روشها و ابزارهای تولید و در غیاب مالکیت خصوصی یک سازمان اجتماعی ضد دولتگرایی فاقد طبقههای اجتماعی را ترسیم کند. کمونیسم را شاخهای از مکتب سوسیالیسم میدانند.در برخی کشور ها که شامل چین و خاور جنوبی هستند کمونیسم را دین و مذهبی نو پایه میدانند. اشکال اولیه سازمانهای اجتماعی انسانی در مکتب مارکسیسم به «کمون اولیه» مشهور است. در میان کمونیستها مکتبهای جدیدی شکل گرفته است که انشعابات آن را میتوان به مائوئیسم، تروتسکیسم، کمونیسم مشورتی، لوگزامبورگیسم، کمونیسم آنارشیست، کمونیسم مسیحی و در نهایت انواع جریانهای کمونیسم چپ اشاره کرد که دارای تنوع فراوانی است.
3. سوسیالیسم(socialism): سوسیالیسم در لغت به معنای"جامعه گرایی" یا"اصالت جامعه" است و از ریشه لاتینی sosiarc))گرفته شده است که به معنای متحد شدن و به هم پیوستن و با هم شریک بودن است.
سوسیالیسم یکی از صورتهای ایدئولوژی مدرن است و مبادی و ... اومانیستی دارد و مثل هر ایدئولوژی مدرن دیگری سکولاریستی است.
مبانی تئوریک سوسیالیسم را میتوان این گونه بر شمرد:
اومانیسم(بشر انگاری نفسانی) اصالت دادن نسبی یا مطلق به نفس اماره جمعی. اعتقاد به مفهوم مدرن"کار- سرمایه". اعتقاد به اصل پیشرفت. اعتقاد به محدود کردن مالکیت خصوصی. تاکید بر اهمیت نقش نظارتی دولت و یا کمونها و شوراهای خودگردان کارگری و کشاورزی. توجه نسبی به تامین حداقل رفاه و یا حمایت نسبی از اقشار و گروههای محرومی که در چرخه تولید سرمایه فردی لیبرال آسیبپذیر و فاقد حداقل امکانات لازم برای یک زندگی معمولی هستند.
ظهور و گسترش ایدههای سوسیالیسمی در اروپا و آمریکای قرن19 و20 محصول فقر و بیعدالتی گستردهای بود که سیاست دولتهای لیبرالیستی پدید آورده بود. این فقر گسترده توام با استعمار بیرحمانه و مضاعف زنان و کودکان و فاصله طبقاتی شدید و بحرانهای ادواری اضافه تولید و بیکاری بود.
این وضعیت عدهای را بر آن داشت که از طریق گسترش نظارت دولتی در امر تولید و توزیع و یا سرنگونی دولتهای لیبرال- سرمایهدار و تاسیس دولتهای کارگری دارای ایدئولوژی سوسیالیستی به وضع فلاکتبار فقر عمومی و فاصله طبقاتی خاتمه داده شود.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مساجد استان قزوین به روایت اسناد ساواک صفحه 162