صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

دى ماه سال 1356 مصادف با ماه محرم‌الحرام بود و شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام، سیاهپوش عزاى حضرت اباعبداللّه‌ الحسین (ع) بودند.

دى ماه سال 1356 مصادف با ماه محرم‌الحرام بود و شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام، سیاهپوش عزاى حضرت اباعبداللّه‌ الحسین (ع) بودند.


متن سند:

دى ماه سال 1356 مصادف با ماه محرم‌الحرام بود و شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام، سیاهپوش عزاى حضرت اباعبداللّه‌ الحسین (ع) بودند.
از طرف دیگر، شهادت آیه‌اللّه‌ شهید حاج سیدمصطفى خمینى (ره)، سراسر ایران را تحت تأثیر قرار داده و مراسم بزرگداشت ایشان به محافل و مجالس ضدرژیم پهلوى تبدیل شده بود. کشیده شدن این مراسم به خیابان‌ها و درگیرى‌هاى میان پلیس و مردم، به کشته شدن یاران امام مى‌انجامید و به طور طبیعى جوشش خون شهدا، بسیارى دیگر از مردم را به صحنه مى‌کشاند که این روند تا پیروزى انقلاب اسلامى ادامه یافت.
در این ایام در شهرستان بابل، اعلامیه‌هایى در دانشکده فنى بابل و دیگر مناطق شهر به دست آمد که حکایت از فراگیر شدن، انقلاب اسلامى داشت.
این موارد، از طرف ساواک بابل به شهربانى آن شهرستان داده شد تا عوامل تهیه و توزیع آن را شناسایى و دستگیر کند.
در بین این موارد ارسالى 3 طرح به شرح زیر وجود داشت:
1ـ طرحى از عاشورا که به مناسبت ماه محرم تهیه شده و عبارت جانبخش «ان‌الحیوۀ عقیدۀ و جهاد» بر آن نقش بسته است.
2ـ طرحى از نقشه کشور ایران که پرچم کشور امریکا بر روى آن قرار داده شده است و در بالاى آن، جمله : «شاه و جیمى کارتر با هم به توافق رسیدند» و در پایین آن نیز، عبارت: «زنده‌باد انقلابیون، به امید پیروزى» به چشم مى‌خورد.
3ـ تراکتى با امضاى دانشجویان دانشکده فنى بابل با عنوان «هدف امام حسین (ع) از قیام کربلا» با عبارات زیر مى‌باشد:
«اینکه شما دارید، زندگى نیست، بردگى است و فساد. همه این نکبت‌ها را دست ظالم بر شما تحمیل کرده است، من مى‌روم تا آن دست را قطع کنم. مى‌روم تا ظلم را نابود سازم. این است راه من و این است هدف من. آنانکه با منند بیایند و کسانى که سوداى دیگر دارند، روى به زندگى بازگرداند.»
و شعرى ضمیمه این گزارش است که با الهام از حدیث شریف «کلّ یومٍ لا یعصى‌اللّه‌ فهو عید» سروده شده است.
* * *
عید ما روزى بود کز ظلم آثارى نباشد
در چمن درد و غم و رنج و گرفتارى نباشد
عید ما روزى بود کز پرتو امن و عدالت
هیچ مظلومى اسیر روز جبارى نباشد
عید ما روزى بود کز در محیط کشور ما
از خیانت پیشگان سفله آثارى نباشد
عید ما روزى بود کز فتنه سرمایه‌داران
در جهان آشوب و قتل و جنگ و پیکارى نباشد
روز عید اغنیاء روز عزاى بینوایان
بینوا با چنین عیدى سروکارى نباشد
روز عید قلدران روز عزاى عالمان
عالمان را با چنین عیدى سروکارى نباشد
عید ما روزى بود کز ظلم آثارى نباشد
در میان توده‌ها دیگر ستمکارى نباشد
* * *
بود آن روز بر ما عید مطلق
که در جنبش درآید پرچم حق
دیگر بهر مسلمانان عالم عید مى‌ماند؟
همیشه در تجلى پرچم توحید مى‌ماند
همیشه خون مردان خدا جاوید مى‌ماند
مگر با این همه کشتار بیرحمانه و خونریزى بسیار
دیگر بهر مسلمانان عالم عید مى‌ماند؟
ریاست تا بود در دست ... جنایتکار
ابوذر سالهاى سال در تبعید مى‌ماند
اگر ... کند قرآن براى مسلمین تفسیر
ز قرآن بهر ما یک خواندن و تجوید مى‌ماند

منبع:

کتاب فریاد هنر صفحه 137





صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.