تاریخ سند: 14 تیر 1356
درباره: چاپ و توزیع کتاب مناسک محشی
متن سند:
از: 312 [تاریخ:14 /4/(1356)]
درباره: چاپ و توزیع کتاب مناسک محشی
محترماً به استحضار میرساند:
سازمان اطلاعات و امنیت قم اعلام داشته بود که روز 16 /1 /36 محمود عباسی برادر داماد آیتاله شریعتمداری اظهار داشته که کتابفروشی علامه کتاب مناسک حج چاپ کرده که دارای هفت حاشیه است بدین معنی که فتوای هفت نفر از علماء و مجتهدین فعلی از جمله خمینی را در آن نوشته منتهی فتوای خمینی را به نام موسوی ذکر کرده است. زیرا نام خمینی در اصل موسوی الخمینی است.
سازمان مذکور در خاتمه اضافه نموده بود که به نظر میرسد چاپ کتاب مذکور وسیله علامه صورت گرفته باشد.
به سازمان اطلاعات و امنیت قم اعلام گردید ضمن تعیین مشخصات بیشتری از علامه یک جلد از کتاب مورد بحث را تهیه و ارسال دارند.
اینک سازمان قم ضمن ارسال کتاب مورد بحث اعلام داشته که شخص منظور عبداله علامه بوده که دارای سابقه بازداشتی میباشد.
با بررسی که از کتاب مورد بحث به عمل آمده، کتاب به قلم شخصی به نام علی کاظمی است و از انتشارات اعلمی تهران میباشد و فاقد شماره ثبت کتابخانه ملی است. و در مورد فتاوی از نظریات هفت نفر آیات به نامهای خوانساری،1 موسوی، خوئی، شریعتمداری، گلپایگانی، نجفی مرعشی، شیرازی نام برده که ردیف دوم همان روحاله موسوی خمینی میباشد.
سوابق موجود از عبداله علامه حاکی است که یادشده در سال 2532 به اتهام تهیه و توزیع کتب مضره دستگیر شده و چون در جریان تحقیقات معموله اطلاعات خود را صادقانه در اختیار گذارده بود و آمادگی خویش را جهت همکاری اعلام نموده بود با تبدیل قرار و اخذ تعهد لازم مرخص شده است.
در بررسی کتاب، اسمی از علامه چه به عنوان ناشر و چه به عنوان نویسنده نام برده نشده است و سازمان قم احتمال داده که چاپ آن توسط یادشده صورت گرفته است. ضمناً با توجه به این که مطالب کتاب مضره نبوده مستدعی است در صورت تصویب مراتب به اداره چهارم عملیات و بررسی (347) اعلام تا در تجدید چاپ کتاب، نام خمینی را مانند سایر آیات نوشته تا جلب توجه خواننده را ننماید. موکول برای عالیست%1
مسئول بررسی. وثوقی
رئیس بخش 312. دبیری
رئیس اداره یکم عملیات و بررسی. عطارپور 14 /4 /36
توضیحات سند:
1. آیتالله العظمی سیداحمد خوانسارى، فرزند حاج سید یوسف در 1 مهر 1270 ﻫ ش در شهر خوانسار متولد شد. مقدارى از ریاضیات و علوم مقدماتى و سطح را در زادگاهش فرا گرفت و سپس براى ادامه تحصیل به اصفهان رفت و در آن شهر خارج فقه و اصول را از محضر آیات عظام حاج میرمحمد صادق مدرس اصفهانى و آخوند ملاعبدالکریم گزى و میرزا محمدعلى تویسرکانى، فراگرفت و بعد از طى مراحل، براى تکمیل معلومات خود به نجف عزیمت نمود و در آنجا دو سال در درس مرحوم آخوند خراسانى و چندین سال هم در درس مرحوم حاج سیدمحمدکاظم یزدى و آیتالله نائینى و استادان دیگر شرکت جست تا به مدارج عالیه رسید و در سال 1305 به ایران مراجعت کرد و با اقامت در اراک از محضر آیتالله عبدالکریم حائرى استفادههاى علمى فراوانى برد. بعد از انتقال حوزه علمیه از اراک به قم، ایشان نیز بعد از مدتى به قم آمد و نماز جماعت فیضیه به ایشان واگذار شد. در مدتى که در قم بود از مدرسین و فضلاى برتر حوزه علمیه به شمار مىرفت و در درس خارج فقه وى شاگردان مبرزى چون امام موسى صدر شرکت مىکردند. وى از مدرسین فلسفه و ریاضیات نیز شمرده مىشد. در سال 1329 به درخواست مردم تهران و امر آیتالله العظمی بروجردى در تهران ساکن شد و بیش از سه دهه یکى از مراجع متنفذ تهران و منشاء خدمات مؤثرى گردید. در ابتداى نهضت مردم ایران در جریان انجمنهاى ایالتى و ولایتى حضور یافت ولى به تدریج از عرصه سیاسى کناره گرفت. هر چند که مستقیم و غیرمستقیم در جهت حمایت از مبارزان تلاش مىنمود. آیتالله سید احمد خوانسارى در سال 1362 دارفانى را وداع گفت و با تشییع جنازهاى باشکوه در تهران و قم در مسجد بالاسر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. امام خمینى در ارتحال ایشان پیام تسلیتى ارسال کردند و طى آن از خدمات او به اسلام تجلیل نمودند.
آثار علمى ایشان: شرح مختصر المنافع در چند جلد، حاشیه بر عروۀالوثقى، توضیح المسایل، مناسک حج.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی سید عبدالله شیرازی به روایت اسناد ساواک صفحه 152