صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : دکتر محمد مفتح

تاریخ سند: 3 اردیبهشت 1346


موضوع : دکتر محمد مفتح


متن سند:

به : 316 از : 20 ه3 شماره : 1964 /20/ ه 3 نامبرده بالا در ساعت 45:19 روز 30 /1 /46 در مسجد جامع (قسمت شاه آبادی) به منبر رفت ابتدا درباره فلاسفه یونان قدیم و امروز همچنین درباره عقاید [فروید]1 و مارکس2 صحبت کرد و نتیجه گرفت عقاید فرید [فروید] برای نسل جوان مضر بوده و بی بندوباری را تحویل جامعه داده است سپس پیرامون اسلام سخنرانی نمود و گفت در مجلس شورای ملی قانون چه کنم را تصویب کردند و مردم بازار ربا می خورند و ادارات رشوه می گیرند این وضع خطرناک است باید پیرو اسلام بود تا از سقوط جامعه جلوگیری کرد و بعد گفت یک نفر امریکائی که به ایران آمده بود کتابی نوشته و درباره افکار ایرانیها و علل عصبانیت ایرانی قلم فرسایی کرده و نتیجه گرفته است چون مذهب اسلام دارای محدودیت است باید محدودیت را از بین برد بعد افزود یکی از رفقا برای شب عید چند عدد ماهی قرمز خرید و به داخل حوض منزل انداخت پس از دو روز رنگ ماهی از بین رفت و سفید شد و معلوم گردید که انسان دوپا ماهی را هم رنگ کرده این از بازاری ها اما ادارات.
فردا نگویید که ما فقط به دولت حرف می زنیم ما وظیفه داریم برای اصلاح جامعه بکوشیم یک مبلغ حکم یک طبیب را دارد بایستی اول مریضی را تشخیص دهد بعد برای معالجه آن کوشش نماید نامبرده افزود در یکی از روزنامه ها نوشته شده بود یک نفر از دانشکده کشاورزی فارغ التحصیل شد و با هزاران زحمت در اداره استخدام شد و او را بایگان کردند و هر چه به رئیس مربوطه گفت تحصیلات من در رشته کشاوزری است کسی گوش به حرفهایش نداد خلاصه او را به سرپرستی عده ای برای جلوگیری از آفات نباتی به شهرستانی فرستادند نزد رئیس کشاورزی محل رفت و رئیس به ایشان گفت اعتباری با خودت آورده اید جواب داد دویست هزار تومان در نتیجه رئیس لیستی درست کرده و تمام دویست هزار تومان را تقسیم کرد و ده تومان به آن شخص داد و گفت با این ده تومان دوا بخرید و با آب سمپاشی کنید بعد اضافه نمود این مرد آرزو داشت روزی برای مملکت خود خدمت نماید ناراحت شد لیست را به زمین کوبید و از اتاق بیرون رفت کشاورزان چون برای اولین بار مأمور صدیقی دیده بودند طوماری درست کردند و از مرکز تقاضای تشویق او را نمودند آن جوان به مرکز آمد و او را اخراج کردند خلاصه یک جوان پس از 15 سال تحصیل این بود وضعیتش و حتی زمین بایری آباد کرد ولی مالک زمین شکایت کرد و طبق حکم دادگستری زمین را از او گرفتند و در این اثنا جوان پیرو مکتب فروید شد و آزاد از قید و بند به زندگی ادامه داد و حتی زنش مورد تجاوز یک عده جوان قرار گرفت و جان خود را از دست داد این است وضع ادارات ما بعد گفت در محضر استاد بزرگوارم مرجع عالیقدر حضرت آیت الله خمینی بودم (مردم صلوات فرستادند) یک جمله گفت از مرحوم آیت الله شاه آبادی3 که این مسجد به نام او است خدا رحمتش کند.
مرحوم صاحب جواهر هنگام مرگ فرزند 25 ساله اش تا صبح در کنار جسد فرزند خود مطالعه کرد نامبرده در پایان به مطبوعات حمله کرد و گفت چندی قبل در یک روزنامه خواندم زنی از مدیر روزنامه راهنمائی خواسته بود زن نوشته بود که من دارای شوهر و فرزند هستم و حالا عاشق جوانی شده ام مرا راهنمائی کنید مدیر روزنامه در پاسخ نوشته بود حریم شوهر و فرزند و خانواده مقدس است شما حریم خانواده را ترک نکنید و عشق را هم ترک نکنید تا جوان کامی بگیرد مرگ بر این مطبوعات مرگ بر این مدیر مجله را با گفتن جاوید باد اسلام و درود بر آورنده اسلام پایان داد.
نظریه رهبر عملیات: صحت گزارش فوق مورد تأیید است.
این دکتر اقدام به تبلیغ و تحریک مضره می نماید.
مراقب او بوده سوابقش تکمیل شود.

توضیحات سند:

1ـ زیگموند فروید (1856 ـ 1939) متخصص اتریشی بیماری های روانی و مؤسس پسیکانالیز می باشد.
وی عمر خود را در وین گذراند.
در سال 1881 در دانشگاه آنجا به اخذ درجه ی دکتری در طب نایل شد.
سپس به انگلستان رفت مدتی در پاریس ادامه تحصیل داد.
وی از هیپنوتیزم برای معالجه استفاده می نمود.
فروید در بررسی انسان و عقده هایش دچار نوعی مطلق نگری و مطلق گویی شد و زیر بنای تمام حوادث و وقایع را غریزه جنسی شمرد.
نظراتش با مخالفت های شدیدی از سوی محافل روحانی و علمی مواجه شد.
پونگ براثر مخالفت با فروید که بیش از حد به روابط جنسی ادوار طفولیت و جوانی تکیه می نمود مکتبی در روان شناسی ایجاد و مسائل را در چارچوب علمی مورد ارزیابی قرار داد.
محققان و اندیشمندان کشورهای دیگر مکتب فروید را به لحاظ علمی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی مورد نقد و بررسی قرار دادند.
دائرۀ المعارف فارسی، ج 1 2ـ کارل مارکس، فیلسوف آلمانی در فاصله سالهای 1818 تا 1883 میلادی می زیسته است.
آثار فلسفی او بیش از هر عامل دیگری بر سیستم های حکومتی قرن بیستم اثر گذاشته است.
او در پاریس و لندن به مطالعاتی پرداخت.
در لندن بود که تئوری خود را در مورد سوسیالیزم و ضرورت تحولات رادیکالی در جوامع مختلف تدوین کرد.
در دو اثر معروف خود به نام سرمایه ومانیفست (که دومی را با همکاری انگلس تمام کرد) مایه های محکمی به تفکرات رادیکالی روزگار خود بخشید.
او نخستین فیلسوفی است که تاریخ بشری را چیزی جز جریانی نمی داند که مولود عوامل مادی و اقتصادی است او کمونیسم را پدیده ای طبیعی از فئودالیسم و سرمایه داری می داند.
به عقیده او سوسیالیسمی که عنوان کرده ابتدا در کشورهای صنعتی انگلیس و آلمان پدیدار خواهد شد ولی جریانات بعدی نشان داد که نظرش درست نبوده است.
اندیشه مارکس پس از یک قرن نقد و بررسی و تحلیل امروز به عنوان تفکری کهنه و مربوط به دوران خاص در حد یک نظریه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
این اندیشه در سیستم های حکومتی کمونیستی در سطح جهان با شکست روبرو گردید.
ر.ک : سیمای نامداران، حسام الدین امامی، صص 255ـ224 2ـ آیت الله حاج میرزا محمدعلی شاه آبادی فرزند محمدجواد حسین آبادی اصفهانی شاه آبادی در سال 1292 هجری قمری متولد شد.
وی فقیه، اصولی، عارف و فیلسوف برجسته قرن چهاردهم و استاد عرفان و اخلاق حضرت امام خمینی (س) بود.
آیت الله شاه آبادی دروس حوزوی را در اصفهان و نجف نزد بزرگانی چون میرزا هاشم چهارسوقی و میرزا هاشم اشکوری و آخوند ملاکاظم خراسانی و میرزا محمد تقی شیرازی تحصیل کرد.
و درقم و تهران به تدریس پرداخت.
حضرت امام خمینی از شاگردان خاص ایشان بودند که همواره با احترام از ایشان یاد می کردند.
آیت الله شاه آبادی در دوران حکومت ستم شاهی رضاخان از مخالفان وی بود.
در تهران هیأتهای مذهبی را تأسیس و سپس از شهریور 1320 فعالیت خود را علنی نمود ایشان در سال 1328 شمسی در تهران درگذشت.
از آثار آیت الله شاه آبادی: رساله علمیه، شذرات المعارف، الانسان و الفطرت، القران و العترت، الایمان و الرجعت، منازل السالکین، حاشیه بر کفایۀ

منبع:

کتاب شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح به روایت اسناد ساواک صفحه 142


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.