تاریخ سند: 20 بهمن 1349
موضوع : تشکیل جلسه مذهبی در مسجد هدایت
متن سند:
رونوشت گزارش خبر شماره 12359 /200 ه 2 ـ منبع 748
پس از انجام نماز عید قربان توسط سیدمحمود طالقانی در مسجد هدایت
نامبرده به حالت ایستاده در محراب حدود یک ساعت پیرامون حج و قربانی
صحبت و اظهار داشت اصولاً قربانی برای اطعام فقرا و نیازمندان است و در
حالی که چندین هزار مسلمان از قبیل فلسطینیها گرسنه هستند حدود یک
میلیون گاو و گوسفند در
خاک سعودی قربانی شده و
تمام لاشه ها را زیر خاک
دفن می نمایند و ادامه داد
چطور دولتها می توانند
گوشتهای منجمد را از
استرالیا آورده به خورد ما
بدهند ولی نمی توانند
لاشه های قربانی شده را به
مسلمانان برسانند نامبرده
اشاره به علماء کرده و پس
از حمله به آنان گفت درباره
حج تجدید فتوی نکرده اند
و اضافه کرد به این که خانه
خدا جای آزادی است باید
تمام مسلمانها کدورتی را
کنار گذارده در آنجا گرد هم جمع شوند لیکن در آنجا هم آزادی وجود ندارد زیرا
برای هر چند نفر یک مأمور گذارده اند و به حجاج می گویند فقط باید زیارت
کنید و برگردید.
جمعیت زیاد بود ولی افراد شناخته شده عبارت بودند از مهندس
بازرگان ـ شیبانی ـ حاج صادق ـ اندوهی ـ توحیدی ـ یزدان پناه ـ جواد آقا ـ
موسوی ـ بهفروزی ـ حکیمی ـ ابطحی ـ رهنما ـ صادقی.
نظریه یکشنبه : یادشدگان مهندس مهدی بازرگان ـ دکتر عباس شیبانی ـ
محمدمهدی اندوهی ـ محمدعلی یزدان پناه ـ جواد جباری ـ سیدابراهیم موسوی
مهندس محمد بهفروزی ـ شیخ مصطفی رهنما ـ مصطفی صادقی بوده اند که
دارای سابقه می باشند.
نظریه چهارشنبه : نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
رونوشت برابر اصل است اصل در شماره 123017 می باشد.
در پرونده 27781 بایگانی شود.
توضیحات سند:
* تاریخ : 21 /11 /49
شماره : 11663 /20 ه 3
به : 316
از : 20 ه 3
موضوع : جلسه متشکله در
مسجد هدایت به مناسبت عید
قربان
به مناسبت عید قربان قبل از ظهر
روز 18 /11 /49 جلسه ای در
مسجد هدایت تشکیل شد در
این جلسه پس از خواندن نماز
در ساعت 0900 الی 1000
سیدمحمود طالقانی راجع به
عید قربان مطالبی به شرح زیر
بیان داشت :
عید قربان یکی از اعیاد مهم
اسلامی می باشد که در ردیف
عید فطر قرار دارد ولی نمی دانم
چرا مسلمانها برای خواندن نماز
عید فطر سرودست می شکنند
ولی در روز عید قربان مساجد
خلوت است.
کعبه یعنی مرکز
اجتماع مسلمین که می توانند در
یک زمان تصمیمات لازم را
برای رفع مشکلات خود اتخاذ
نمایند و هدف از این همه
استقبال از خانه خدا و سنگ
زدن به شیطان این است که یعنی
او را از سر راه خود برمی داریم
و تمام شیطانهای زندگی را از
بین می بریم.
و بنده شیطانهایی
که همیشه سر راه انسان قرار
دارند نمی شویم.
زمانی که ما
قربانی می کشیم به خاطر این
است که انسان را قربانی نکنیم و
دیگران را از بین نبریم چون همه
حق حیات دارند این همه آتش
جنگ که در تمام نقاط جهان
شعله ور است و انسانهای
بی گناه قربانی جاه طلبیهای
دیگران می شوند، قربانی در این
روز خود درس بزرگی برای
جلوگیری از سقوط حتمی انسان
است مسئله دیگر را که
می خواهم بگویم این است که در
استفاده کردن راه باز است ولی
نمی دانم چرا دولت عربستان
سعودی فکری برای استفاده از
این همه گوشت قربانی نمی کند
در حالی که برادران استعمار زده
فلسطینی ما حشرات بیابان و
مار را می خورند، خروارها از
این گوشتها را زیر خاک مدفون
می کند در صورتی که می توان با
ایجاد سردخانه استفاده شایانی
از این گوشتها نمود.
ما نباید
طبق آنچه که در گذشته انجام
می شده عمل نمائیم.
عده ای به
خاطر این که فقط انجام وظیفه
کرده باشند به مکه می روند و یا
نماز می خوانند در صورتی که
این اعمال وسیله ای برای
رسیدن به هدف است و خود
هدف نیست اگر همین افراد که
این طور فکر می کردند به همین
نحو هم عمل می کردند اطراف
حسین ابن علی را خالی
نمی کردند.
سیدالشهداء فرمود
بروید دنبال انجام وظیفه.
ما هم
می رویم دنبال هدف خودمان
نتیجه اش از دست رفتن
سرزمینها و بیچارگی هر چه
تمامتر مسلمین است.
تعداد
شرکت کنندگان حدود 100 نفر و
اشخاص شناخته شده عبارت
بودند از آقایان :
شیخ مصطفی رهنما.
مهندس
بازرگان.
دکتر سحابی.
مهندس
سحابی.
محمدجواد رجاییان.
محمدعلی رجایی.
صدراللّه
واثقی.
محمدی کتابفروش.
علی
درخشان.
حسام الدین انتظاری.
محمد بهفروزی.
حکیمی.
رادنیا.
جهانگیر عدالت منش.
محمدعلی قیومی هوشیار.
حاج
احمد صادق.
مصطفی صادقی.
محمدصادق قاضی طباطبایی.
اکبری و علیجانی اهل
طالقان.
حاج جواد علی اللّه .
سیدابراهیم موسوی حسینی.
اسماعیل کریمخانی.
مهدی
خمسی.
مهندس
عرب زاده کمالی.
موسوی
دانشجوی سال سوم مؤسسه
عالی حسابداری.
واحدی.
حاج
روایی.
قمی زاده.
محمدصادق
اسلامی.
علی اکبر پوراستاد.
باستان شغل کفاش.
علی موسوی
جگرفروش.
خلیل شالچی.
طاهری شغل راننده.
احمد
فراهانی.
اکبر عسگری آزاد.
عبدالحسین جامی.
احمدعلی
بابایی.
محمدمهدی جعفری.
محمد بسته نگار.
وفایی و
میرزایی.
نظریه شنبه : شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : یکشنبه نظری
ندارد.
آمال
نظریه چهارشنبه : نظری ندارد.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد هدایت به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 220