موضوع: نظریات مردم مشهد در مورد اعدام طیب و برادرش
متن سند:
این ساواک لازم دانست به واسطه موقعیت حساس منطقه استحفاظی خود
که در جریان اخیر سهم بزرگی را دارا بوده نظریات طبقات مختلف مردم را در
مورد اعدام طیب و برادرش1 بررسی نموده و تا آن جا که ممکن بود سعی شده
نظریه قاطبه اهالی را به دست آورده که اینک به شرح زیر به استحضار خواهد
رسید.
1- طبقات عامی و بازاری مشهد که در جریانات اخیر از نظریات روحانیون
جانبداری می کردند اعدام این دو نفر را نشانه قدرت و تثبیت دولت دانسته و این
عمل را موفقیتی برای دولت می دانند.
2ـ تیپ جوان و روشنفکر و افراد وابسته به جبهه ملی که جریان پانزده خرداد را
به تحریک دولت وانمود می کردند با اعدام این دو نفر تبلیغاتشان بی اثر و
درنتیجه اعتماد آنها از روحانیون تا اندازه ای سلب گردیده و دیگر به گفته های
آنها زیاد ترتیب اثر نمی دهند
3ـ طبقات روحانیون و مخالفین دولت که از این جریان خیلی ناراحت هستند
سعی می کنند بین مردم شایعاتی به شرح زیر به وجود آورند.
الف- چون دولت موفق نگردید که از این دو نفر اعتراف بگیرد که جریان پانزده
خرداد را روحانیون به وجود آوردند و مسبب اصلی آقای خمینی بود لذا آنها را
اعدام نمود.
ب ـ چون شعبان جعفری که از مدتها پیش مخالف سرسخت طیب بوده و وجود
او را سد بزرگی برای پیش بردن مقاصد خود می دانسته از این فرصت استفاده
کرده و با نفوذی که در دستگاههای دولتی و انتظامی داشته وسیله تیرباران شدن
آنها را فراهم نموده است.
به نظر ساواک اعدام این دو نفر در بین مردم این منطقه اثر خوبی1 داشته و
روحانیون و فعالین جبهه ملی را مرعوب نموده است.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خراسان.
توضیحات سند:
1ـ ساواک مشهد به اشتباه حاج
اسمعیل رضایی را برادر طیب
پنداشته است، مرحوم شهید
حاج اسمعیل رضایی نسبتی با
مرحوم شهید طیب نداشت.
1ـ این جملات که اعدام طیب و
حاج اسماعیل رضایی اثر خوبی
در بین مردم داشته است برای
دلخوشی اربابان بالاتر از سوی
رئیس ساواک مشهد نگاشته
شده است و الاّ در همین متن و
بقیه متنها شاهد تأثیر معکوس
این اعدام می باشیم.
منبع:
کتاب
شهید طیب حاج رضایی به روایت اسناد ساواک صفحه 211