تاریخ سند: 2 شهریور 1349
موضوع: صورت اسامی روحانیون تهران
متن سند:
به: 316 شماره: 16716 /20 ﻫ 3
از:20 ﻫ 3
اسامی روحانیون طراز اول که هرکدام از مراجعی تقلید مینمایند با تعیین اسامی مراجع موردنظر آنان و نشانی منازلشان به شرح زیر است:
اسم: شیخ حسن سعید، مراجع تقلید: خوئی نشانی: مسجد جامع شبستان چهلستون
اسم: حاج غلامحسین جعفری، مراجع تقلید: خوئی نشانی: مسجد جامع شبستان گرمخانه
اسم: حاج خلیلی، مراجع تقلید: خمینی نشانی: مسجد جامع مابین گرمخانه و شاهآبادی
اسم: سیدضیاءاسترآبادی، مراجع تقلید: خوئی، نشانی: مسجد جامع شبستان شاهآبادی
اسم: سیدابوالحسن رفیعی قزوینی،1مراجع تقلید: خودش، نشانی: مسجدجامع شبستان شاهآبادی
اسم: سیدحسین درکهای، مراجع تقلید: خوئی، نشانی: چهارسوق بزرگ خیابان خیام مقابل سیدنصرالدین
اسم: سیدمهدی لواسانی، مراجع تقلید: رفیعی ـ خمینی، نشانی: کوچه لوطی صالح در بازار گذر لوطیصالح
اسم: شیخ عبدالکریم حقشناس، مراجع تقلید: خوئی ـ خمینی، نشانی: امینالدوله در خیابان مولوی بازار حضرتی کوچه چهلم
اسم: شیخ حسین زاهد، مراجع تقلید: خوئی، نشانی: خیابان سیروس مقابل میدان سید اسماعیل کوچه حمام گلشن
اسم: سیدعلینقی تهرانی، مراجع تقلید: خوئی، نشانی: مسجد حضرتی در خیابان مولوی بازار حضرتی
اسم: سیدصدرالدین جزایری، مراجع تقلید: میلانی، نشانی: مسجد عباسآباد در خیابان خیام بازار عباسآباد
اسم: شیخ خلیل قبلهای، مراجع تقلید: خوئی ـ خمینی، نشانی: خیابان خیام مقابل کوچه انبار معیر دروازهنو
اسم: سیدجواد میرسجادی، مراجع تقلید: شاهرودی، نشانی: خیابان خیام سیدنصرالدین مسجد اتفاق
اسم: کاظمی شبستری، مراجع تقلید: خمینی ـ میلانی، نشانی: مسجد ملک در خیابان خیام کوچه لاجوردی
اسم: احمد گلپایگانی، مراجع تقلید: خوئی ـ نشانی: مسجد گذرقلی در خیابان پاچنار گذرقلی
اسم: ابوطالب فاضلخوئی، مراجع تقلید: خوئی ـ خمینی، نشانی: گذر مستوفی خیابان خیام
اسم: حاج شیخ محمدتقی شریعتمداری، مراجع تقلید: میلانی، نشانی: مسجد درخونگاه خیابان سیروس
اسم: حاج شیخ قوامالدین شریعتمداری، مراجع تقلید: میلانی، نشانی: مسجد درخونگاه خیابان سیروس
اسم: میرزا محمد مرندی، مراجع تقلید: خمینی ـ روحانی، نشانی: مسجد حسینی خیابان بوذرجمهری غربی بین درخونگاه و چاله حصار
اسم: حاج سیدعلیاصغر خوئی، مراجع تقلید: میلانی ـ گلپایگانی، نشانی: خیابان خیام گذر مستوفی کوچه کلیسا
اسم: سیدهادی خسروشاهی، مراجع تقلید: خمینی ـ خوئی نشانی: مسجد یا مدرسه شیخ عبدالحسین در بازار جنب مسجد آذربایجانیها
اسم: سیدصادق رضوی قمی، مراجع تقلید: شریعتمداری، نشانی: مسجد آذربایجانیها
اسم: علی انگجی، مراجع تقلید: میلانی ـ خمینی، نشانی: مسجد ملک در بازار حمامچال
اسم: سیدحسن موسوی خلخالی، مراجع تقلید: خمینی، نشانی: مسجد نو خیابان مولوی بازارچه سعادت
اسم: سیدعلی فیضی دزفولی، مراجع تقلید: خودش، نشانی: مسجد گیلانیها در اول بازار بزرگ
اسم: اسماعیل سجادی، مراجع تقلید: خمینی ـ میلانی، نشانی: مسجد حاج میرزا قلیبنکدار مقابل مسجد امامزاده زید
اسم: عبدالعلی تقویشیرازی، مراجع تقلید: خمینی ـ میلانی، نشانی: خیابان ری مسجد سنگی
اسم: سیدحمیدی، مراجع تقلید: گلپایگانی، نشانی: نیروی هوایی ایستگاه مسجد، مسجد انصارالحسین
اسم: سیدهاشمی، مراجع تقلید: میلانی ـ خوئی، نشانی: سه راه بوذرجمهری کهنه مسجد
اسم: سیدمصطفی مسجد جامعی، مراجع تقلید: خوئی ـ خمینی، نشانی: مسجدالمصطفی چهار راه حسنآباد
اسم: سید[شیخ] حسین غفاری، مراجع تقلید: خمینیـ شریعتمداری، نشانی: مسجد الهادی خیابان تهراننو ایستگاه نیروی هوایی
اسم: سیدباقر قمی، مراجع تقلید: خوئی، نشانی: باغ صبا مسجد باغ صبا
اسم: سیدمحمدعلی سبط، مراجع تقلید: خمینی، نشانی: مسجد مروی شمسالعماره خیابان ناصرخسرو
اسم: سیدحسین علوی بروجردی، مراجع تقلید: خمینی، نشانی: خیابان پهلوی مسجد فخریه
اسم: شیخ عبدالصمدخوئی، مراجع تقلید: میلانی ـ خمینی، نشانی: جوادیه
اسم: سیدهاشمی تنکابنی، مراجع تقلید: خمینی، نشانی: مسجد حریری در بازارچه قوام دفتر
اسم: حسن میرزائی، مراجع تقلید: میلانی، نشانی: سهراه گلوبندک مسجد کوچک
اسم: میرزا احمد آَشتیانی، مراجع تقلید: شاهرودی، نشانی: گذرقلی خیابان خیام پاچنار
اسم: شیخ محمدتقی آملی، مراجع تقلید: شاهرودی، نشانی: چهارراه حسنآباد کوچه کلانتری
اسم: سیدصادق لواسانی، مراجع تقلید: خمینی، نشانی: بوذرجمهرینو امامزاده یحیی
اسم: سیداحمد میرخانی، مراجع تقلید: خوئی، نشانی: حشمتالدوله مسجد ولیعصر
اسم: شیخ شریف شاهرودی، مراجع تقلید: شاهرودی، نشانی: خیابان پاچنار چهارراه امیریه گمرک مسجد سجاد
اسم: شیخ عبدالله مهدویشاهرودی، مراجع تقلید: خوئی، نشانی: خیابان مولوی ایستگاه ساعت مشیرالسلطنه مسجد مشیرالسلطنه
اسم: حسن اثنیعشری، مراجع تقلید: خمینی، نشانی: مسجد نایبعلی
اسم: مجد، مراجع تقلید: خمینی ـ خوئی، نشانی: دماوند
اسم: شیخ اردکانی، مراجع تقلید: خمینی، نشانی: تجریش
اسم: شیخ احمدکافی، مراجع تقلید: خمینی ـ شاهرودی
اسم: شیخ حسن کافی، مراجع تقلید: خمینی
اسم: شیخ حسین خندقآبادی، مراجع تقلید: خمینی
اسم: شیخ نصیری، مراجع تقلید: خمینی
اسم: دکتر باهنر، مراجع تقلید: خمینی
اسم: علیاصغر مروارید، مراجع تقلید: خمینی
اسم: نجم اعتمادزاده، مراجع تقلید: خمینی
اسم: سیدعبدالرسول حجازی، مراجع تقلید: خمینی
اسم: سیدعبدالرضا حجازی، مراجع تقلید: خمینی
اسم: سید[شیخ] محمد امامی کاشانی، مراجع تقلید: خمینی
اسم: دکتر محمد مناقبی، مراجع تقلید: میلانی
اسم: محمدتقی فلسفی، مراجع تقلید: خوئی
اسم: جعفر خندقآبادی، مراجع تقلید: خوئی
نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد
نظریه یکشنبه: یکشنبه نظری ندارد ایادی
5756 جلد 11
توضیحات سند:
1.
در آستانه شهریور سال 49 که مصادف با محرم سال 1391 ق بود، کتاب شهید جاوید نوشته حجتالاسلام نعمتاله صالحی نجفآبادی منتشر شد و موجی از اختلاف را بین علما ایجاد نمود و در مورد آن نامهها و اطلاعیههایی صادر شد.
از آیتالله رفیعی قزوینی نیز در این خصوص سئوال گردید و ایشان به آن پاسخ دادند.
متن پرسش چنین است:
محضر مبارک حضرت بندگان آیتاللهالعظمی سیدالعلما و الحکما و المجتهدین آقای حاج سیدابوالحسن قزوینی دامظله
علی رئوسالمسلمین
دربارۀ عریضهای که از حوزه مقدسه قم از طرف فضلا و آقایان خطبا به محضر مبارک تقدیم گردیده درباره کتاب شهید جاوید که کتاب به ضمیمه عریضه تقدیم عالی محضر گردیده نتیجه مطالعه را درباره محتویات کتاب مذکور مرقوم و به خانم شریف مزین فرمایید.
سیدمهدی لواسانی
متن پاسخ آقای حاج سیدابوالحسن رفیعی قزوینی دربارۀ کتاب شهید جاوید
بسمالله تعالی
حقیر با دقت کتاب مزبور را مطالعه نمودم، در دو مورد مسامحه شده است: اول در ضمن بیانات نوشته است که در واقعه کربلا اموری پشت پرده بوده که بعد ظاهر شد و از این جهت نظریاتم که تأسیس حکومت در عراق بود تبدیل نظر صلح با مخالف شد و این درست نیست نقلاً و عقلاً، اما از طریق نقل اخبار متظافره متکاثره معتبره در بحار و غیره وارد است که در نزد ائمه (ع) مصحف فاطمه و جفر و جامعه میباشد.
از اینرو «عالم بما کان و ما یکون و ما هو کائن الی القیامه» میباشند، حتی میرسید شریف سنی حنفی مذهب در شرح مواقف میگوید: جفر و جامعه دو کتاب بودند از علی کرمالله وجهه به قول او و ائمه مشهورین (ع) از اولاد آن حضرت برطبق آن دو کتاب در وقایع حکم مینمودند و خبر میدادند و هرکه بخواهد تفضیل این اخبار را بداند مراجعه کند به جلد هفتم بحارالانوار و این مطلب به قدری اشتهار بین شیعه داشته و دارد که اظهار نظر برخلاف آن از منکرات در نزد آنان خواهد بود.
اما از طریق برهان عقلی باید دانست که ارتقا از مقام حس و تخیل به عالم تعقل که قهراً از ارتقا به مقام ولایت کلید امامت است.
در ارتقای عقلی مرتبه چهارم آن عقل مستفاد است که مقام مشاهدۀ معقولات است، یعنی از کثرت صفای تعقل مثل این است که مشاهدۀ معقولات مینماید.
مثل احساس بصر و این مقام را فؤاد گویند «ماکذب الفؤاد و مارأی» پس امام قبل از وصول به مقام ولایت و امامت واجب است احاطه به تمام معقولات ومدرکات را دارا باشد و گرنه وصول به مقام ولایت و امامت قبل از احاطه تمام به معقولات و حوادث طفره عقلیه خواهد بود و طفره عقلیه مثل حسّیه محال عقلی است حتی در مرتبه عقل مستفاد غفلت هم محال است.
دوم فرق بین ارادۀ تشریعیه و تکوینیه کاملاً ندادهاند و نگذارده زیرا در اراده بایست تعلق به محبوب بگیرد و لهذا تمام مأمور به اوامر تشریعیه مطلوب مولی و محبوب اوست.
اما در اراده تکوینیه که غالباً بر آن اطلاق مشیت میشود مستلزم محبوبیت متعلق آن نیست بلکه حوادث عالم اغلب ناشی از تصادم اسباب و علل عرضیه و علل اتفاقیه میشود، مجملاً کتاب مزبور مطابقت کامله با مسلک تشیع ندارد.
ابوالحسن الحسینی القزوینی عفی عنه
(ر ک: اسناد انقلاب اسلامی، جلد 2، صفحه 204 و 205)
در مورد کتاب شهید جاوید و کارکرد رژیم در گسترش اختلاف بین علما درباره آن و نظر حضرت امام خمینی در این مسئله رک: پایگاههای انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، مسجد هدایت تهران، جلد دوم، صفحه 245 و 246
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد جامع بازار تهران به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 266