تاریخ سند: 12 مرداد 1342
گزارش هفتگی موضوع : روحانیون
متن سند:
گیرنده : مقامات ساواک بترتیب سلسله مراتب
فرستنده : 333 (اداره بررسیها)
محترما معروض میدارد در هفته گذشته اعلامیه های جدیدی از طرف
آیات اللّه شریعتمداری و میلانی صادر و طی آن علاوه بر اظهار نظر پیرامون
بازداشت آیت الله خمینی در مورد روحانیون شهرستانها نیز که اخیرا بتهران
آمده اند صحبت و گفته شده
که مقامات دولتی بروحانیون
مزبور بدون هیچ مجوزی
اخطار کرده اند که تهران را
ترک نمایند.
آیت الله شریعتمداری در
اعلامیه خود میگوید مطابق
مفهوم اصل دوم متمم قانون
اساسی1 علماء طراز اول
مصونیت دارند و حبس و
تبعید آنان مخالف قانون
است زیرا آنان در قوانین
مصوبه مجلسین از نظر
موافقت یا مخالفت با شرع
حق رد و قبول دارند.
بنابراین در مقامی فوق
مجلسین قرار گرفته و حاکم بر هیئت قانون گذاران میباشند.
و در جائی که وکلاء
مصونیت داشته باشند آیا ممکن است حکام شرع که قانونا حاکم بر مجلسین
هستند مصون نباشند؟
در این اعلامیه افزوده شده در تعقیب هدفهای دین خویش در هر فرصتی که
ممکن شود خودداری نخواهیم کرد و از تمام امکانات موجود استفاده خواهد
شد.
در اعلامیه های یاد شده بموضوع انتخابات اشاره و گفته شده که ایجاد
شرایط و اوضاع و احوال کنونی از طرف دولت با آزادی انتخابات مخالف است.
و آیت الله شریعتمداری اضافه کرده که نظر خود را درباره انتخابات بموقع اظهار
خواهند کرد.
آیت الله بهبهانی اظهار میداشت روحانیون در نظر دارند پس از
قطعی شدن شروع انتخابات به طور دستجمعی یا انفرادی اعلامیه ای صادر کرده
فتوی بتحریم شرکت در انتخابات بدهند و میافزود روحانیون بطور اتفاق قصد
ایستادگی و مبارزه تا هر جا که برسد ولو قضیه بخونریزی هم منجر شود دارند و
آیت الله میلانی و شریعتمداری با وی مذاکره نموده و گفته اند اکنون که برای ما
نابودی در پیش است و خیال اضمحلال و از بین بردن ما در میان است چه بهتر که
اگر باید کشته شویم این کار
با مبارزه توام باشد.
علاوه بر اعلامیه های
آیت الله شریعتمداری و
میلانی اخیرا اعلامیه
دیگری نیز صادر شده که
طی آن آیات اللّه شریعتمداری
ـ میلانی ـ مرعشی نجفی و
آملی مقام علمی و مرجعیت
آیت الله خمینی را تایید
کرده اند.
گزارش کاردار سفارت
شاهنشاهی در عراق واصله
از وزارت امور خارجه
حاکی است که تبلیغات
مخالفین دولت ایران در
کشور عراق بشدت ادامه دارد ولی نماینده آیت الله حکیم با مشارالیه ملاقات و از
قول آیت الله اظهار داشته مسئله اصلاحات ارضی و سایر اصول ششگانه در
صورتی که در اجرای آنها رعایت عدالت بشود مورد اعتراض نیست.
اما موضوع
اعطای حق رای به زنان دست آویز مخالفین گردیده و هر گاه این موضوع تعدیل و
بصورتی الغاء گردد نگرانی عمومی مرتفع خواهد شد و اگر بنحوی احترام
روحانیت اعاده و معلوم شود که دولت شاهنشاهی پشتیبان روحانیت است و بین
دولت و روحانیون جدائی نیست موجب امتنان روحانیون و تسکین افکار
گشت.
آیت الله زنجانی ـ مقیم کربلا ـ نیز پیشنهادهایی در حدود پیشنهاد آیت الله
حکیم داشته است.
در حال حاضر آیت الله خوئی بیش از سایرین بر ضد دولت
ایران و بطرفداری از روحانیون مخالف فعالیت میکنند و اخیرا جزوه ای بزبان
عربی بنام مصاحبه یک نفر شیعه ایرانی با مشارالیه چاپ و منتشر شده که حاوی
مطالب قابل توجهی میباشد.
و اینک خلاصه ای از سئوال و جوابهای مندرج در
آن باستحضار عالی میرسد.
س.
چرا بزمامداران ایرانی حمله میکنید.
در حالی که آنها اعتراف به مسلمانی
خود مینمایند؟
ج ـ شخصی که تظاهر
باسلام میکند ولی عملاً در
راه منهدم کردن آن میکوشد
مسلمان نیست.
توضیح آنکه در آغاز این
سئوال را بعنوان (اعلیحضرت
همایون شاهنشاه) مطرح
کرده بودند و حتی بهمان
صورت در چاپخانه نیز
حروف چینی شده بود ولی
چون این موضوع جنبه
تکفیر داشت لذا سئوال را
عوض کرده بعنوان
(حکومت ایران) مطرح و
چاپ نمودند.
س.
چه چیز شما را به این مبارزه واداشت و کی آنرا بپایان خواهید رساند؟
ج.
ما همیشه بکارهای مربوط بفتوی و مرجعیت و حل اختلافات و اداره حوزه
علمیه پرداخته ایم و البته وظیفه ما فقط انجام این کارها نیست، بلکه کلیه
جریانات بعدی که پیش می آید جلب توجه ما را میکند.
آیا جریانی مهمتر از
بازیچه قرار دادن دین و نبرد با ملت مسلمان ایران وجود دارد؟ دولت ایران
مرتکب چنین عملی گشته و قانون اساسی را که مطابق اصول اسلام پایه گذاری
شده زیر پا نهاده است.
این جریانات ما را واداشت که بنفع حق و برای جلوگیری
از ظلم و خیانت قیام کنیم و هنگامی بوضع سابق خود باز می گردیم که ابرهای
خطر از افق دین و ملت ما دور شود.
س.
آیا فکر کرده اید که ممکن است در صورت تغییر وضع موجود وضعی
خطرناکتر برای شما پیش آید؟
ج.
وظیفه فعلی ما مبارزه با دشمن و خطری است که ملت ما را تهدید میکند و
کمترین کوتاهی در انجام این وظیفه موجب شدت یافتن خطر میباشد.
اما اگر
وضع خطرناکی پیش آید ما هم بر شدت مبارزه خود خواهیم افزود ولی ما
حکومتی بدتر از آنچه اکنون
وجود دارد تصور نمی کنیم.
یهودی گری ـ بهائی گری ـ
فساد ـ استبداد ـ خونریزی و
انواع مختلف فشار و ستم
پایه های حکومت سیاه فعلی
را تشکیل میدهد.
ما
خواهان سعادت ملت و
حفظ دین خود میباشیم و
میخواهیم دولتی سر کار
بیاید که تحت فشار
بیگانگان و نفوذ یهودی ها
نباشد.
س.
شرایط شما برای پایان
دادن باین مبارزه چیست؟
ج.
ما هیچگونه شرطی
نداریم جز خودداری از جنگیدن با دین و کنار گذاشتن قوانین ظالمانه ضد ملت و
اصلاح سازمانهای اداری و گستردن داد و حفظ قانون اساسی که قید کرده است
هر قانونی که مخالف اسلام و مورد اعتراض علمای اعلام باشد از درجه اعتبار
ساقط است.
س.
از کجا اطلاع حاصل کردید که در ایران صهیونیستها و بهائی ها تسلط دارند؟
ج.
این حقیقتی است که بر کسی پوشیده نمیباشد یک نفر یهودی مالک ده ها
شرکت و در عین حال مالک دستگاه فرستنده ایران است.
یهودی ها شریانهای
اقتصادی کشور را بدست گرفته اند و آنها جز از طریق تسلط و نفوذ بیگانگان باین
نتیجه نرسیده اند.
س.
شما گفته اید که (ما آخرین وظیفه خود را انجام خواهیم داد) آخرین وظیفه
شما چیست؟
ج.
اگر شما توانستید وقت معین این کار را بوجود آورید در آن هنگام ما میتوانیم
سخن خود را بگوئیم و بآخرین وظیفه خود عمل کنیم.
آینده نزدیک این سخن قاطع را همراه خود خواهد آورد و پس از آن جز عدالت و
عزت و استقلال وجود
نخواهد داشت.
س.
آیا اجازه میدهید که
سفیر ایران مذاکرات
مقدماتی را با شما بعمل
آورد؟
ج.
آری بشرط آنکه
مذاکرات علنی باشد.
س.
آیا ممکن است شما از
برخی خواسته های خود و
شاه نیز از برخی
خواسته های خود صرف نظر
نمائید؟
ج.
ما نمی توانیم درباره حق
ملت ایران با کسی معامله
کنیم یا در خصوص دین و
منافع آن قرارداد متارکه به بندیم.
در خصوص صرف نظر کردن دولت باید گفت
که این کار اطاعت از دین و قرآن و درک واقعی وضع فعلی ملت ایران است و این
را نمیتوان عقب نشینی نامید.
بلکه بجای وضع موجود یک فرمانروائی عادلانه
برقرار میشود و این یک عمل میهن پرستانه است و مطلوب همه میباشد.
توضیحات سند:
1ـ اصل دوم متمم قانون اساسی
مشروطه : «مجلس شورای ملی
که به توجه و تأیید حضرت امام
عصر عجل اللّه فرجه و بذل
مرحمت اعلیحضرت شاهنشاه
اسلام اخلداللّه سلطانه و مراقبت
حجج اسلامیه کثراللّه امثالهم و
عامه ملت ایران تأسیس شده
است، باید در هیچ عصری از
اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی
با قواعد مقدسه اسلام و قوانین
موضوعه حضرت خیر الانام
صلی اللّه علیه و آله و سلّم نداشته
باشد و معیّن است که تشخیص
مخالفت قوانین موضوعه با
قواعد اسلامیه بر عهده علمای
اعلام ادام اللّه برکات وجودهم
بوده و هست لذا رسما مقرر
است در هر عصری از اعصار
هیئتی که کمتر از پنج نفر نباشد از
مجتهدین و فقهای متدینین که
مطلع از مقتضیات زمان هم
باشند به این طریق که علمای
اعلام و حجج اسلام مراجع تقلید
شیعه اسامی بیست نفر از
علمایی که دارای صفات
مذکوره باشند معرفی به مجلس
شورای ملی بنمایند.
پنج نفر از
آنها را یا بیشتر به مقتضای عصر
اعضای مجلس شورای ملی
بالاتفاق یا به حکم قرعه تعیین
نموده به سمت عضویت
بشناسند تا موادی که در
مجلسین عنوان می شود به دقت
مذاکره و غوررسی نموده
هریک از آن مواد معنونه که
مخالفت با قواعد مقدسه اسلام
داشته باشد طرح و رد نمایند که
عنوان قانونیت پیدا نکند و رأی
این هیئت علماء در این باب
مطاع خواهد بود و این ماده تا
زمان ظهور حضرت حجت عصر
عجل اللّه فرجه تغییرپذیر نخواهد
بود.
»
منبع:
کتاب
قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک - جلد 4 صفحه 5