تاریخ سند: 3 خرداد 1352
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در حسینیه بنیفاطمه
متن سند:
از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 3 /3 /1352
به: 312 شماره: 1824 /20 ﻫ 12
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در حسینیه بنیفاطمه
ساعت 2000 روز پنجشنبه 27 /2 /52 نامبرده بالا در محل فوق به منبر رفت و اظهار داشت یکی از دانشجویان سؤال کرده آیا بوسیدن حجرالأسود (سنگ سیاه) در دین اسلام که برنامهاش مبارزه با بتپرستی و شکستن بتها است مغایر نمیباشد؟
جواب چنین است. این امر با دین و برنامه مبارزه با بتها مغایرت ندارد و در تاریخ باستان نوشته شده ضحاک ستمگر و جبار، جوانان را میکشت و آنها را نابود میکرد تا اینکه کاوه آهنگر پیشبند چرمی خود را بر چوبی بست و در پیشاپیش مردم بر ضد ستمگری او قیام کرد و این پرچم نشانه پیروزی و طغیان بر ضد ظلم و ستم بود. هر چند یک پیشبند چرمی ناچیز بود، اکنون برای ایرانیان مقدس میباشد و نشانه قیام بر ضد بیدادگری است. با اینکه حجرالأسود سنگ سیاهی بیش نیست، ولی نشانه وحدت و خداپرستی است. ابراهیم خلیلاله از این سنگ برای ساختن خانه کعبه استفاده نمود.1 ناصر مکارم شیرازی سپس پیرامون فیزیولوژی حیوانی از دید علمی مطالبی بیان و آن را یکی از دلایل وجود خدا به شمار آورد.
نظریه شنبه. نظری ندارد.
نظریه یکشنبه. خبر صحت دارد.
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه. نظریه یکشنبه تأیید میگردد.
توضیحات سند:
________
1. در گزارش دیگری از این جلسه سخنرانی که طی شماره 1849 /20 ﻫ 12- 3 /3 /52 تهیه گردیده، آمده است: «در یکی از سئوالات مطرح شده بود، اسلام که دین بتشکن است پس چرا زائرین خانه خدا در مقابل سنگ حجرالأسود حالت ستایش به خود میگیرند و به آن سنگ احترام میگذارند؟ پاسخ داد: حجرالأسود جنبه سمبولیک دارد و مظهر ایمان است و باید مانند سایر سنن مورد احترام قرار گیرد ... ضمناً در توالت حسینیه شعارهای اهانتآمیزی برعلیه مقامات عالیه کشور نوشته شده بود که تا حدودی نسبت به محو آن اقدام گردید.» بخش ضمائم
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 15